Brouk, jehož vzhled se za desetiletí výroby prakticky nezměnil, byl roku 1934 koncipován Ferdinandem Porschem jako "lidový vůz" za rozumnou cenu (odtud název Volkswagen, jenž se pak přenesl na automobilku, která jej vyráběla). Nenáročný vůz se vzduchem chlazeným motorem a charakteristickou oblou karoserií se zasloužil o poválečnou motorizaci Německa i jiných zemí. V 60. letech zaplavil i Spojené státy, kde jej bylo celkem prodáno přes čtyři miliony kusů. Oblíbili si ho zejména "děti květin".

Většina dotázaných účastníků setkání dnes přiznala, že vůz brouk je pro ně víc než jen koníček, který jim zabírá veškerý volný čas. "Pořídit si brouka byl můj velký sen. V osmnácti mě v tom ale rodiče nepodpořili, tak jsem si koupil fiata. Pak už mě nic nezastavilo a fiata jsem před osmi lety vyměnil za brouka," řekl ČTK Jaroslav Zvěřina z Mostu. "Jsem na něm závislý a investuji do něj všechny své vydělané peníze," dodal majitel tmavomodrého vozu.

Na srazu legendárních vozů mohli návštěvníci obdivovat na 80 různých aut rozmanitých barev. Pár opravdových legend za sebou mělo už více než půl století života. Nechyběl ani vojenský kübelwagen neboli "kaďour" vyrobený v únoru 1943. Jen o něco mladší vůz dokonce přivezl na sraz posádku až ze slovenského Liptovského Mikuláše. "Dorazili po vlastní ose v autě, které má pouhých 25 koňských sil," podotkl jeden z pořadatelů z klubu Volkswagen Veteran Club aneb Bratrstvo žlutých rukavic Ondřej Brom.

Tradiční setkání se letos na Vítkově konalo pošesté a vzhledem k plánované rekonstrukci památníku zřejmě naposledy.