První analýzu na toto téma dostanou městští radní na stůl během podzimu.

Olomoucká radnice dává na provoz letiště ročně asi 2,2 milionu korun. Necelou polovinu jeho stohektarové plochy si město navíc pronajímá od soukromých majitelů pozemků, což představuje dalších 3,5 milionu korun. „Především chceme, aby byl provoz letiště efektivnější, protože ten výdaj není zrovna malý,“ uvedl olomoucký primátor Martin Novotný (ODS).

Podle něj letiště slouží více k volnočasovým aktivitám dobře situovaných lidí než veřejné službě. „S úvahami, které pochopitelně budí emoce, jsme ale na začátku,“ podotkl primátor.

Ekonomickou rozvahu budoucnosti letiště má na starosti primátorův náměstek Svatopluk Ščudlík (ČSSD). „Zatím ji mám jen v tužce, jak se říká. Co z toho vyplyne, ještě nevím,“ uvedl Ščudlík. Analýzu připravuje bez poradenské firmy, jen s pracovníky magistrátu. Podle něj je stále možné cokoliv, stěhování, zánik nebo ponechání letiště tam, kde je. „Hodilo by se také jako náhrada Envelopy pro cirkusy, pivní festival, nebo jako in-line stezka,“ soudí náměstek.

Pokud by nové letiště nakonec vzniklo až za čtyřproudým obchvatem blíže k olomoucké místní části Topolany, fandové létání by na tom získali: startovací dráha by byla delší, otočená ve srovnání s tou současnou o devadesát stupňů. „Bylo by to dobré hlavně kvůli severním větrům, které tady vanou nejčastěji,“ vysvětlil ředitel neředínského letiště Antonín Mraček.

Pro budoucí letiště je už připravena také silnice s novým mostem.

Nový most přes obchvat zatím slouží k dopravě do nedalekých Topolan, ale jednou by mohl přivádět auta k ranveji. „Územní plán města s novým letištěm na druhé straně obchvatu stále počítá. Most se silnicí tam však může sloužit jakkoliv využitelné ploše,“ uvedl Radek Dosoudil z odboru koncepce a rozvoje olomouckého magistrátu.

V tom je právě další háček. Pozemky u dálnice jsou zpravidla lukrativní a strategické. Ve hře jsou navíc spekulace, že o městské pozemky pod letištěm a kolem něj má někdo zájem. Nikdo to nechce říct naplno, ale mimozáznam uvádějí jméno stavební firmy Gemo. „To nemohu potvrdit, ani vyvrátit,“ řekl Ščudlík.

Ředitel společnosti Gemo Jaroslav Uhýrek se k záležitosti nevyjádřil. Nejprve při telefonickém dotazu nechtěl být rušen při jednání a poté nezvedal mobilní telefon.