Zatímco za zpoždění jednotlivých autobusů může Praha udělovat už od konce 90. let pokuty v řádech stovek až tisíců korun, u vlaků tuto možnost zatím nemá. A to i přesto, že Českým drahám platí ročně 300 milionů korun.

Příspěvková organizace města Ropid proto nyní s dopravcem vyjednává znění dodatků dlouhodobé smlouvy o zajištění železniční dopravy na území metropole a snaží se do nich sankce za zpoždění spojů začlenit. Jednání jsou podle všech účastníků poměrně náročná a není jasné, zda se stihne je uzavřít do konce letošního roku.

Nechtějí pokuty automaticky

„Posuzujeme všechna měřítka, podle kterých se budou případné sankce udělovat. Nechceme se snažit za každou cenu dávat pokuty automaticky za všechny opožděné spoje, což by nemělo efekt. Hlavním záměrem je totiž nastavit systém tak, aby byl férový k dopravci a přitom ho motivoval ke zvýšení kvality služeb,“ vysvětlil ředitel Ropidu Jiří Prokel.

Pod drobnohledem města tak nebude pouze zpoždění vlaků, ale také například dodržování kapacity a typu souprav či například správné řazení první třídy ve vlacích, kde je garantována.

A proč neudělovala Praha pokuty za zpoždění vlaků už dřív? „Právně i technicky to dříve bylo složité realizovat,“ vysvětlil Prokel.

Vinou ČD je jen málo zpoždění

Opoziční zastupitel Miroslav Poche vítá snahu neudělovat pokuty automaticky. „Nečekané potrestání Českých drah, které udělali na Moravě, nebyl správný krok. Povede to pouze k přelití peněz mezí státní organizací a samosprávou. Je nutné dělat opatření, aby ke zpožděním nedocházelo, ale pokuty to nezajistí,“ řekl Poche.

České dráhy se v Praze případných pokut za zpoždění nebojí. Vlastní vinou totiž evidují minimum zpoždění. Letos je to méně než stovka případů z celkového počtu 190 200 regionálních spojů. „Analýza zpoždění jednoznačně ukazuje, že pravidelnost vlaků nejvíce narušuje práce na infrastruktuře, což neovlivníme,“ uvedl Ondřej Kubala z ČD.

V bezprostředním okolí Prahy se nyní staví na trati do Benešova, přestavuje se celý uzel Kolín, staví se Nové spojení a přestavuje se nádraží Praha-Běchovice a úsek Běchovice – Libeň.