Těchto typů řidičů nejsou ušetřeny ani české silnice. Za posledních dvanáct měsíců se
 obětí nějaké formy agresivního jednání stala zhruba třetina šoférů. „Rozhodně to není marginální problém. Řada institucí se s tím snaží něco dělat, ale postupuje to pomalu," míní dopravní psycholog Michal Walter.

Už nějaký čas se uvažuje například o zavedení řidičského průkazu na zkoušku nebo 
o tom, že začínající řidiči by do vínku dostali menší počet bodů. Zahraniční zkušenosti také ukázaly, že zavedení záznamníků jízdy do vozidel může snížit jejich nehodovost až 
o 20 procent a umístění radarů na kritických místech snižuje nehodovost o třetinu. „S agresivními řidiči je třeba aktivně pracovat. Nepostačí jen pokutovat či udělovat jim trestné body. Je potřeba zapojit psychology a zaměřit se na to, aby rizikové osoby byly s to poznat příčiny agresivního chování," uvedl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Podle Waltera ale část řidičů na silnici vůbec nepatří. „Je to v řádech procent. Někteří kolegové říkají tři až čtyři procenta," doplnil. Mnozí jedinci mají k hrubému chování sklony, někdy je k tomu ovšem vedou i vnější okolnosti, jako byla současná vedra. Třeba podle odborníků z německé organizace DVR vysoké teploty zvyšují podrážděnost vůči ostatním. Navíc zhoršují koncentraci a prodlužují reakční doby šoférů. Vzniká tak nebezpečná kombinace nadprůměrného počtu agresivních a váhajících či chybujících řidičů.

Kaskádový efekt

Tento fenomén je podle Budského natolik závažný, že se jím zabývá i aktuální Národní strategie bezpečnosti silničního provozu. Vždyť jen loni se hrubost v Česku podepsala na usmrcení 241 z 629 osob. Za letošní první pololetí má pak na svědomí 111 z 263 případů.
Je také zajímavé, že 42 procent Čechů přiznává agresivitu vůči ostatním. Někteří řidiči se totiž staví do role strážců veřejného pořádku a mají tendenci trestat některé poklesky ostatních, takže vybržďují, blokují předjížděcí pruh, svítí dálkovými světly nebo jen používají vulgární gesta. Tím nejen že zvyšují riziko vzniku dopravní nehody, ale může nastat i kaskádový efekt, kdy jeden člověk za volantem vybudí agresi v řadě dalších lidí.

Na agresivní řidiče už reagovaly i soudy. Například letos v únoru potvrdil olomoucký vrchní soud šestiletý trest vězení pro řidiče, který na dálnici D1 vybrzdil řidičku jiného auta, ta musela prudce brzdit, dostala smyk a vzápětí narazila do svodidla. Při nehodě se jeden člověk lehce zranil.

Piráti silnic.