Brno - Úřednická mašinerie nedokáže zabrzdit a pracuje na věcech, které se neuskuteční. Posledním příkladem je stavba miliardového plavebního kanálu na Labi u Přelouče.

Ministr životního prostředí Martin Bursík jeho stavbu na konci března zastavil. Odmítl udělit výjimku ze zákona, protože by podle něho obří stavba zásadně ovlivnila budoucnost šestadvaceti silně či kriticky ohrožených živočichů a rostlin na unikátních Slavíkových ostrovech.

Že se podle léta kreslených plánů stavět nemůže, uznalo i Ředitelství vodních cest a ministerstvo dopravy.

Úřady však pokračují ve schvalování projektu.

Pracuje se v Přelouči i v Pardubicích

Miroslav Patrik z ekologického hnutí Děti země deníku Aktuálně.cz potvrdil, že městský úřad v Přelouči i krajský úřad v Pardubicích stále řeší desítku především stavebních povolení, které se stavbou kanálu souvisejí.

"Jde o různé přeložky silnic a podobně, včera jsme v jednom řízení vyzvali úřady, aby schvalování zastavily," uvedl Patrik.

Ekologové už vyzvaly úřady a také vedení firmy Skanska, která se měla na výstavbě kanálu podílet, aby ukončily přípravu stavby.

"Další výdaje jsou v této chvíli mrháním státních prostředků na něco, co se s největší pravděpodobností nikdy neuskuteční," uvedl Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.

Zastavit? Nemáme důvod

Pardubický kraj nechává běžet hned dvě správní řízení ke kanálu, která se týkají životního prostředí.

Jedno mluví o tom, že chce ředitelství vodních cest zkoumat, zda by se velmi vzácný motýl nemohl přestěhovat kvůli stavbě kanálu jinam, druhé chce povolit stavbu samotnou. Rozhodnutí kraj nyní kvůli odvolání odeslal na pobočku ministerstva životního prostředí v Hradci Králové.

"Nevím, jestli bychom měli řízení zastavit my nebo ministerstvo. Nic jsem oficiálně neviděl, jen zprávu v televizi. K zastavení musí být důvod," řekl Aktuálně.cz Vladimír Vrána, vedoucí oddělení ochrany přírody, který má řízení na kraji na starosti. Jedním z důvodů by podle správního řádu mohl být fakt, že žádost je bezpředmětná. To ale úředníci odmítají.

"Tento důvod nemohu použít, žádný oficiální důvod pro zastavení nevidím," míní.

"To, že ministerstvo neudělilo výjimku, ještě neznamená, že se kanál nebude realizovat," řekla Aktuálně.cz mluvčí krajského úřadu Kateřina Nohavová. "Pro mnohé obce i kraj je to prioritní záležitost, která by přinesla mnoho příležitostí," dodala.

Práce naprázdno jako u Hyundai

Úředníci tak pracují nadarmo a připomíná to nedávný případ, kdy úřady zpracovávaly studie pro stavbu automobilky Hyundai na zcela jiných místech, než se staví. Tehdy řízení běželo ještě dlouhé měsíce poté, co bylo jasné, že korejská firma bude stavět v Nošovicích.

Řízení pro Hyundai v Holešově stále běží. Posudky, na nichž úřady usilovně pracovaly a pracují, se téměř jistě nikdy nevyužijí. Do Holešova nebo Mošnova by totiž musela přijít naprosto stejná firma se shodnou produkcí aut. Samo ministerstvo připustilo, že to je nepravděpodobné.

Ministr: Peníze musí jít jinam v kraji

Výjimku pro výstavbu kanálu odmítla kromě ministra Bursíka udělit také Správa Chráněné krajinné oblasti Kokořínsko. Ta posuzovala projekt z hlediska ohrožení druhů, chráněných podle práva Evropských společenství.

Úředníci došli po podrobném zkoumání k závěru, že o nákladní dopravu na Labi nebude ze strany firem téměř žádný zájem.

O možnost přepravovat náklady po Labi až do plánovaného přístavu v Pardubicích projevila ze čtrnácti největších firem na Pardubicku zájem jen jedna. Zakázku na stavbu připravovanou Ředitelstvím vodních cest vyhrálo v soutěži počátkem ledna konsorcium stavebních firem Skanska DS a OHL.

Celková hodnota zakázky byla vyčíslena na 1,95 miliardy korun. Za tuto cenu měly vzniknout více než tříkilometrový kanál, plavební komora s vraty a nová přemostění.

Ministerstvo dopravy už poté, co Bursík odmítl výjimku udělit, uvedlo, že peníze určené na tuto stavbu budou použity na jinou investici do dopravní infrastruktury v rámci Pardubického kraje