Praha - Přísná dopravní pravidla, která platí od loňského června, čeká první úprava. Vláda souhlasila s tím, aby se zákona o silničním provozu vypadly největší chyby a nelogičnosti a zároveň se upravily i některé přestupky. Jelikož se na změnách už před měsícem dohodli i zástupci všech parlamentních stran, předpokládá se, že sněmovna i senát úpravu hladce schválí.

"Myslím, že je šance, aby novela platila od poloviny roku," řekl už dříve poslanec Karel Sehoř z ODS, který se na změně pravidel také podílel. Dodal, že z asi dvaceti námětů se nakonec politici shodli na osmi.

Za zranění sebe sama bez pokuty

Ze zákona tak například vypadne ustanovení, podle něhož hrozí cyklistovi či motoristovi pokuta až padesát tisíc korun, pokud zraní sám sebe. Napříště bude pokuta jen v případě, když zraní někoho jiného.

"Tak jsme to ministerstvo i já mysleli od počátku a je škoda, že ta formulace dopadla tak, jak je v zákoně," konstatoval nedávno exministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL), za jehož úřadování začala nová pravidla včetně bodového systému platit.

Zmírní se i postih za neoprávněné parkování na místech pro invalidy. Zatím hrozí řidiči pokuta pět až deset tisíc korun a navíc ztráta řidičského průkazu na půl roku až rok. Politici se dohodli, že ze sankcí vypadne odebrání řidičáku a zůstane jenom pokuta.

Obdobně se ruší rovněž dvojí trest za vjezd do pěší nebo obytné zóny.

Pokuta za zakrytou značku

Kromě zmírnění některých sankcí vláda v některých případech přitvrdila. Především proti motorkářům je zaměřena nový přestupek za jízdu bez poznávací značky nebo značky, která by poškozená, zakrytá či jiná, než má vozidlo mít.

Policisté si totiž dlouhodobě stěžují, že někteří motocyklisté jezdí příliš rychle, riskantně předjíždějí a aby se vyhnuli pokutě a trestným bodům, zakryjí si poznávací značku.

Pokuta bude napříště hrozit také za jízdu s autem či motorkou, které jsou v tak špatném technickém stavu, že bezprostředně ohrožují ostatní.

Další úprava na obzoru

Politici se naopak neshodli na snížení spodní hranice pokut. "Když teď je například hranice pět až deset tisíc korun, mohlo by to být třeba tři až deset. Jenže to nebylo podpořeno," vysvětlil poslanec Sehoř.

Možná, že změna sazebníku pokut bude součástí zásadnější novely, kterou ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) ohlásil po roční platnosti zákona o silničním provozu.

Řebíček už dříve oznámil, že například zvažuje zvýšit na některých dálničních úsecích povolenou rychlost až na 160 kilometrů za hodinu, nebo přemýšlí o úpravě bodového systému.