Praha - Po výběrových řízení na nové stíhačky a transportéry, které provázela i obvinění z kopurce či z neprůhlednosti soutěží, se armáda chystá na další "výbušnou" zakázku: nákup nových dopravních letadel, která by nahradila dosluhující ruské stroje Antonov.

"Předpokládáme, že nakoupíme čtyři až šest nových transportních letounů," potvrdil Aktuálně.cz Petr Sýkora z tiskové služby ministerstva obrany. Ačkoli ministerstvo předpokládá, že obchodní soutěž vypíše nejdříve příští rok, v zákulisí se už teď všechno chystá na rozhodující bitvu.

Armáda si už vypracovala rozbor jednotlivých typů letadel. Výrobci si zase najímají PR agentury na ovlivňování veřejného mínění a předhánějí se nabídkami, které překračují samotný kontrakt. Například španělská firma CASA dle odborného časopisu Jane´s Defence nabídla, že zajistí prodej nepotřebných armádních bitevníků L-159.

Podle armádní analýzy, kterou má Aktuálně.cz k dispozici, chtělo Česko původně posoudit pět strojů, ruský Iljušin však na výzvu nereagoval. Vedle již zmíněné španělské CASA tak ve výčtu figuruje italský Spartan, nový typ ruského Antonova a americký Hercules. Stroj využívaný US Army dle analýzy vede ve většině technických kritérií, argument proti je však silný - Hercules je příliš drahý.

Obecně se zatím soudí, že se souboj o zakázku za několik miliard korun rozpoutá právě mezi španělskou společností CASA a italskou firmou Alenia Aeronatica, která vyrábí letoun Spartan.

Proč Antonovy už nevyhovují

Armáda v současnosti létá s pěti staršími ruskými stroji Antonov An-26. Ty ovšem v několika kritériích nevyhovují, takže je například omezena komunikace při společných operacích NATO. Tato letadla jsou rovněž příliš hlučná, takže na některých evropských letištích nesmějí přistávat, a i jejich provoz je příliš drahý.

Aby česká armáda mohla plnit své mezinárodní závazky a například vozit vojáky a materiál do zahraničních misí, potřebuje podle svého vedení nové stroje. Předpokládá, že první nový letoun si pořídí v roce 2011. V následujících letech koupí další.

"Technická životnost letadel typu Antonov končí do roku 2016," upozornil Petr Sýkora z ministerstva obrany.

Žádný stroj není zcela dokonalý

V již zmíněné armádní marketingové analýze je uvedeno, že deset základních technických kritérií - dolet, počet přepravovaných osob či životnost stroje - v tuto chvíli nejlépe splňuje americký Hercules. Stroj však "doplácí" na to, že je příliš velký. A drahý.

"Přepravní kapacita čtyř letounů Hercules je z hlediska předpokládaných požadavků zbytečně velká," uvádí se v armádní analýze. Americký letoun je navíc zhruba dvojnásobně dražší než italský Spartan, respektive španělská CASA. Také provoz Hercula je příliš nákladný.

V souboji mezi italským Spartanem a španělským strojem CASA vítězí na body Italové. Tedy aspoň podle armádní analýzy.

Španělská CASA nesplňuje armádní požadavky ve třech kategoriích. Uvnitř letadla například může ležet maximálně 24 pacientů, ačkoli vojáci požadují třicet. Problémem je i množství nákladu, které se do letounu vejde.

Naproti tomu italský Spartan zaostává v jedné podstatné kategorii, a to ve své životnosti.

"Společnost Alenia je přesvědčena, že Spartan je tím pravým řešením pro vaše vzdušné síly," prohlašuje přesto Joe Cook, mediální zástupce firmy.

Výroba v Aero Vodochody?

Kromě technických kritérií ovšem při výběru může hrát podstanou roli například to, jaké nabídnou firmy další nadstandardní služby. Především pak programy průmyslové spolupráce, takzvané offsety.

Vedle zmiňované nabídky španělské společnosti CASA na zprostředování prodeje nepotřebných bitevníků L-159 se zase italská Alenia zavázala umístit výrobu takzvaných centroplánů (součást letadla spojující křídla s trupem) do Aera Vodochody.

Armádní experti očekávají, že podobné nabídky budou přibývat. A nakonec se může stát, že vítězů i poražených bude několik. Jednou z variant totiž je, že si armáda koupí nová transportní letadla od několika výrobců.