Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V armádě se schyluje k miliardové bitvě o letouny

Nové stroje nahradí dosluhující ruské Antonovy

16.5.2007
SDÍLEJ:

Dosluhující ruský stroj Antonov An-26Foto: Ministerstvo obrany ČR

Praha - Po výběrových řízení na nové stíhačky a transportéry, které provázela i obvinění z kopurce či z neprůhlednosti soutěží, se armáda chystá na další "výbušnou" zakázku: nákup nových dopravních letadel, která by nahradila dosluhující ruské stroje Antonov.

"Předpokládáme, že nakoupíme čtyři až šest nových transportních letounů," potvrdil Aktuálně.cz Petr Sýkora z tiskové služby ministerstva obrany. Ačkoli ministerstvo předpokládá, že obchodní soutěž vypíše nejdříve příští rok, v zákulisí se už teď všechno chystá na rozhodující bitvu.

Armáda si už vypracovala rozbor jednotlivých typů letadel. Výrobci si zase najímají PR agentury na ovlivňování veřejného mínění a předhánějí se nabídkami, které překračují samotný kontrakt. Například španělská firma CASA dle odborného časopisu Jane´s Defence nabídla, že zajistí prodej nepotřebných armádních bitevníků L-159.

Podle armádní analýzy, kterou má Aktuálně.cz k dispozici, chtělo Česko původně posoudit pět strojů, ruský Iljušin však na výzvu nereagoval. Vedle již zmíněné španělské CASA tak ve výčtu figuruje italský Spartan, nový typ ruského Antonova a americký Hercules. Stroj využívaný US Army dle analýzy vede ve většině technických kritérií, argument proti je však silný - Hercules je příliš drahý.

Obecně se zatím soudí, že se souboj o zakázku za několik miliard korun rozpoutá právě mezi španělskou společností CASA a italskou firmou Alenia Aeronatica, která vyrábí letoun Spartan.

Proč Antonovy už nevyhovují

Armáda v současnosti létá s pěti staršími ruskými stroji Antonov An-26. Ty ovšem v několika kritériích nevyhovují, takže je například omezena komunikace při společných operacích NATO. Tato letadla jsou rovněž příliš hlučná, takže na některých evropských letištích nesmějí přistávat, a i jejich provoz je příliš drahý.

Aby česká armáda mohla plnit své mezinárodní závazky a například vozit vojáky a materiál do zahraničních misí, potřebuje podle svého vedení nové stroje. Předpokládá, že první nový letoun si pořídí v roce 2011. V následujících letech koupí další.

"Technická životnost letadel typu Antonov končí do roku 2016," upozornil Petr Sýkora z ministerstva obrany.

Žádný stroj není zcela dokonalý

V již zmíněné armádní marketingové analýze je uvedeno, že deset základních technických kritérií - dolet, počet přepravovaných osob či životnost stroje - v tuto chvíli nejlépe splňuje americký Hercules. Stroj však "doplácí" na to, že je příliš velký. A drahý.

"Přepravní kapacita čtyř letounů Hercules je z hlediska předpokládaných požadavků zbytečně velká," uvádí se v armádní analýze. Americký letoun je navíc zhruba dvojnásobně dražší než italský Spartan, respektive španělská CASA. Také provoz Hercula je příliš nákladný.

V souboji mezi italským Spartanem a španělským strojem CASA vítězí na body Italové. Tedy aspoň podle armádní analýzy.

Španělská CASA nesplňuje armádní požadavky ve třech kategoriích. Uvnitř letadla například může ležet maximálně 24 pacientů, ačkoli vojáci požadují třicet. Problémem je i množství nákladu, které se do letounu vejde.

Naproti tomu italský Spartan zaostává v jedné podstatné kategorii, a to ve své životnosti.

"Společnost Alenia je přesvědčena, že Spartan je tím pravým řešením pro vaše vzdušné síly," prohlašuje přesto Joe Cook, mediální zástupce firmy.

Výroba v Aero Vodochody?

Kromě technických kritérií ovšem při výběru může hrát podstanou roli například to, jaké nabídnou firmy další nadstandardní služby. Především pak programy průmyslové spolupráce, takzvané offsety.

Vedle zmiňované nabídky španělské společnosti CASA na zprostředování prodeje nepotřebných bitevníků L-159 se zase italská Alenia zavázala umístit výrobu takzvaných centroplánů (součást letadla spojující křídla s trupem) do Aera Vodochody.

Armádní experti očekávají, že podobné nabídky budou přibývat. A nakonec se může stát, že vítězů i poražených bude několik. Jednou z variant totiž je, že si armáda koupí nová transportní letadla od několika výrobců.

16.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Doprava a logistika - Řidiče na rozvoz zásilek Praha 25 000 Kč

Přijmeme zkušené řidiče sk. B na rozvoz kusových zásilek. Pracovní doba po-pá. Sklad Praha - Chabry. Vysoké výdělky. Ne e-mail, volejte!

Obchod - Obsluha čerpací stanice 18 000 Kč

Na čerpací stanici Shell hledáme obsluhu zákazníků. V případě zájmu nás kontaktujte na e-mail: nebo telefonciky:

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 14 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 14000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo pracoviště:, - K Borovému 99, Jažlovice, Říčany, , Prvotní kontakt:, - tel.: 774 151 015, , Upřesňující údaje:, - výpis RT. Pracoviště: Agentura bravex , organizační složka - jažlovice, K Borovému, č.p. 99, 251 01 Říčany u Prahy. Informace: Nataliya Chulan, +420 774 151 015.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Lékař 27 700 Kč

Ostatní lékaři specialisté Lékař/ka. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 27700 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Sociální péče č.p. 3316/12a, Severní Terasa, Ústí nad Labem., Požadujeme: odborná způsobilost dle zákona č. 95/2004 Sb., trestní bezúhonnost, zdravotní způsobilost., Nabízíme: platové podmínky od 27 700,- Kč., dovolenou navíc, podnikové stravování., V případě zájmu zasílejte životopis na uvedený e-mail.. Pracoviště: Krajská zdravotní, a.s., Sociální péče, č.p. 3316, 400 11 Ústí nad Labem 11. Informace: Renata Lukešová, +420 477 117 969.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

James Shaw Jr. na tiskové konferenci
5

Nejsem Superman, říká muž, který vyrval šílenému útočníkovi pušku z ruky

Karla Šlechtová a irácký ministr obrany Irfan Hijalí.
4

Irák nabídl Česku kvůli terorismu spolupráci tajných služeb

Šlehající plameny na parkovišti. Oheň zničil jedno auto, druhému hořelo v motoru

K požáru dvou osobních aut vyjížděli v pondělí odpoledne do Brna-Kohoutovic hasiči.

Pravěká záhada. Proč lidé před pěti tisíci lety vyvrtali krávě do lebky otvor?

Před pěti tisíci lety byl hlavním zdrojem pro výrobu nástrojů kámen, zpracování bronzu a železa ještě čekalo na své objevení. Přesto si člověk s tehdejšími primitivními nástroji troufl na tak náročný chirurgický zákrok, jakým je vyvrtání otvoru do lebky. Nový výzkum lebky krávy, která žila v této době, nyní odhaluje, že se tato operace neprováděla pouze u lidí, jak se dosud myslelo. 

Rok vězení pro nelegální migranty. Francie schválila přísný zákon

Dolní komora francouzského parlamentu v neděli odsouhlasila velmi přísný protiimigrační zákon, který pro nejzávažnější případy jeho porušení počítá i s vězením. Opatřením, které kritizují někteří poslanci i organizace hájící lidská práva, se v červnu má zabývat i druhá komora parlamentu. Ta podle agentury AFP předem informovala, že v něm provede výrazné změny. 

Kouč Onofrej k novinářům: Jestli je vaším účelem nás nas*at, děláte to správně

/ROZHOVOR/ Cenné tři body, parádní atmosféra, návrat na třetí příčku před Spartu. Sigmě v sobotu hrálo do karet úplně vše. Přesto trenér Ladislav Onofrej, který zaskakoval za potrestaného Václava Jílka, nedokázal zůstat nad věcí a popíchnul novináře.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT