Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálnice či veřejná doprava? Řebíček víc škrtá autobusům

PRAHA - Ministr dopravy Aleš Řebíček dává přednost individuální dopravě před službami veřejných dopravců. Přinejmenším o tom svědčí škrty, které musel na žádost ministra financí Miroslava Kalouska provést v rozpočtu ministerstva na letošní rok.

19.7.2007
SDÍLEJ:

Ministr Aleš Řebíček.Foto: Ludvík Hradilek

Zatímco v dotaci na nákup nových vagónů metra a tramvají či autobusů škrtnul skoro desetinu plánovaných výdajů, v příspěvku svého ministerstva do Fondu dopravní infrastruktury, ze kterého se platí především dálnice, ubral procento.

Jde spíše o symbolický tah. Ze 185 uspořených milionů korun jde polovina na hromadné dopravní prostředky, které měl Řebíčkův úřad původně dotovat miliardou.

Do dopravního fondu, jehož celkový rozpočet letos dosahuje 72 miliard, měl Řebíčkův resort přispět 4,4 miliardami. Po úsporách to bude o 40 milionů méně.

"Ministerstvo financí neurčovalo správcům kapitol, v jakých oblastech má ke snížení dojít. V daném případě to bylo na ministrovi dopravy," říkáKalouskův mluvčí Ondřej Jakob.

Ministerstvo se brání

 

Řebíčkův mluvčí Karel Hanzelka ovšem odmítá výklad, že škrty v letošním rozpočtu znamenají nepřízeň vůči hromadné dopravě.

Připomíná, že dopravní fond financuje stavbu nových silnic a železnic: "Je přitom evidentní, že silniční infrastruktura slouží jak veřejné, tak individuální dopravě, železniční pak výhradně hromadné veřejné dopravě."

Dostupná data však ukazují, že udržení dotací v dopravním fondu pomůže víc individuální dopravě. Na železnice má letos jít jen 10 ze 72 miliard. Na dálnicích a silnicích se podle Českého statistického úřadu prohání vedle 20 tisíc autobusů třicetkrát víc automobilů a motocyklů.

Stavby nejde zdržovat

 

"Na první pohled snadným řešením by samozřejmě bylo dosáhnout úspor tím, že by celé krácení snížilo dotace do dopravního fondu," připouští mluvčí Hanzelka.

Upozorňuje však, že při výstavbě silnic a dálnic se nedostává financí. "Každý další propad příjmů by vyvolal nutnost uzavřít některé již rozestavěné stavby se všemi z toho plynoucími důsledky, například prodražení výstavby."

Například letos je nutné dokončit 75 nových kilometrů na dvou dálnicích, čtyřech rychlostních silnicích a šesti silnicích první třídy.
Proto bylo bezpečnější cestou víc krátit v ostatních položkách.

S tímto výkladem nesouhlasí například dopravní expert Hnutí Duha Pavel Přikryl: "K tomu by se dalo říct, že obnova vozových parků hromadné dopravy je také potřebná," krčí rameny.

19.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jamie Harron
9

V Dubaji se nechtěně dotkl muže, hrozily mu tři roky

Fotografie, která se stane symbolem letošních voleb.
DOTYK.CZ
6

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

AKTUALIZOVÁNO

Uzavřeli dálnici u Olomouce, boural tu kamion s plynem

/FOTOGALERIE/ Na dálnici D35 u Olomouce v noci havaroval náklaďák převážející plyn, do odstavené cisterny pak ráno narazila dvě auta. Nehoda zastavila v pondělí ráno tento hlavní tah mezi Olomoucí a Ostravou.

Duka: Volby vyhrály strany, které nevytvářely svobodu této země

Volby do Sněmovny vyhrály strany a hnutí, které v posledních 25 letech nevytvářely svobodu této země, komentoval arcibiskup pražský Dominik Duka výsledky víkendového hlasování. Žádné politické uskupení nejmenoval.

Zaorálek s Chovancem jedou do krajů, budou se zpytovat z propadu ČSSD

Volební lídr sociálních demokratů Lubomír Zaorálek a úřadující šéf strany Milan Chovanec navštíví všechny regiony a se straníky budou debatovat o příčinách volebního neúspěchu ČSSD. Poslanecký klub sociálních demokratů se podle Zaorálka poprvé sejde v pátek, favorita na funkci jeho předsedy zatím nechtěl konkretizovat.

Volný z SPD: Za úspěch vděčíme i zkušenostem s islamizací Havířova

/ROZHOVOR/ Moravskoslezský kraj byl s 13,87 procenta všech hlasů pro SPD nejúspěšnějším volebním regionem v ČR. Uvedl to zdejší lídr Lubomír Volný. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení