"Situace se stává neúnosnou. Není dále možné tolerovat stav, kdy víc jak sto dvacet tisíc obyvatel Prahy 6, Prahy 17 - Řep, ale i Kladna a dalších přilehlých měst a obcí se v noci nemá šanci vyspat, protože letadla vzlétají a přistávají lidem nad hlavou," konstatoval starosta šestého pražského obvodu Tomáš Chalupa.

Tento stav vyvolala úprava hlavní letové dráhy, takže stroje musí využívat takzvanou ruzyňskou ranvej. A z ní letadla míří nad hustě osídlené části Prahy a Kladna. "Ještě nikdy v minulosti nebyly radnice tolik zaplaveny stížnostmi obyvatel jako nyní," řekl kladenský starosta Dan Jiránek.

"Dosud nikdy nebyl takový provoz jako nyní," dodala Jitka Synková, starostka pražské čtvrti Řepy.

Pětihodinový úplný klid

Po několikahodinovém jednání se starostové a vedení letiště dohodli na tom, že nejpozději se zahájením letního letového řádu 1. dubna 2008 budou zásadně omezeny noční lety na ruzyňské dráze, kterou využívají letouny v případě, když je hlavní ranvej z nějakého důvodu - například pravidelné údržby - uzavřena.

"Mezi půlnocí a pátou hodinou ranní bude navíc noční provoz na této dráze zcela vyloučen," dodal starosta Prahy 6 Chalupa. Výjimkou budou pouze lety v nouzových nebo mimořádných situacích.

Představitelé obcí a zástupci letiště se zároveň dohodli na tom, že technici budou měřit hluk i mimo vymezená ochranná hluková pásma. "Současná pásma podle našeho názoru nejsou zcela přesná. Chceme jasná měření s jasnými výsledky, která toto tvrzení buď potvrdí a pásma se změní, nebo vyvrátí," řekl Václav Nový, starosta Buštěhradu.

Definitivní řešení? Nová ranvej

Podle vedení letiště si obyvatelé hustě osídlených pražských čtvrtí definitivně oddychnou až poté, co bude vybudována nová dráha. Doplňková ruzyňská ranvej tak bude využívána pouze výjimečně.

"Pokud se podaří vybudovat novou dráhu, používání dráhy přes hustě obydlená území klesne na minimum," potvrdil generální ředitel ruzyňského letiště Miroslav Dvořák.

Jenže stavba nové dráhy se neustále odsouvá přededším kvůli problémům s výkupem pozemků. Podle posledního odhadu by mohla být uvedena do provozu až kolem roku 2013.

"Chápeme, že nelze zastavit provoz na letišti a že bez nové dráhy se nedá hovořit o žádném definitivním řešení, s tím se však nemůžeme spokojit," vysvětlil kladenský primátor Dan Jiránek, proč starostové prosadili výrazné omezení nočních letů z pomocné ranveje.