Vojtěch podotkl, že kampaň nikoho nenutí k abstinenci, ale sděluje že pití alkoholu by mělo být výjimečnou, nikoliv běžnou součástí života. "Problém je, že v České republice v případě řady lidí to běžná součást života je jako normální, každodenní aktivita," řekl.

Mezi dospělými v Česku 900 tisíc lidí pije rizikově, 600 tisíc pak každý den. Vojtěch uvedl, že náklady spojené s následky pití alkoholu převyšují 59 miliard korun ročně. Suma zahrnuje jak financování léčby závislosti a nemocí, tak i trestné činy, dopravní nehody a sníženou produktivitu práce.

Cílí na těhotné ženy i rodiče

Televizní spoty režisérek Rozálie Kohoutové a Sofie Šustkové cílí na těhotné ženy, dospělé i rodiče nezletilých dětí. Průměrný věk, kdy děti v Česku poprvé ochutnají alkohol, je 12 let, často se tak děje přímo v rodině. Kohoutová řekla, že se při přípravě spotů inspirovaly reklamami na alkoholické nápoje, které navozují zdání pohody a úspěchu.

V jejich podání ale idyla ústí do dramat a trapasů, které zavinil alkohol. Spoty mají dovést lidi k zamyšlení, jak moc pijí oni sami. Informují také o tísňové lince pro alkoholiky a jejich příbuzné a uvádějí na pravou míry některé nepravdy - například to, že mírné popíjení alkoholu v těhotenství neškodí.

Ministerstvo zdravotnictví připravuje návrh zákona na regulaci reklamy na alkohol. V budoucnu by měl být nabízen jen jako produkt, bez přítomnosti lidí. Návrh má být hotový do konce roku. Poslanci teď projednávají také daňový balíček, jehož součástí je vyšší zdanění tvrdého alkoholu.

Suchej únor

Přednosta Kliniky adiktologie Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Michal Miovský ocenil, že jsou na rozdíl od minulosti připomínány i problémy, které sužují lidi předtím, než se k závislosti takzvaně propijí. Alkohol přispívá k rozvoji zhruba 250 různých nemocí - například cukrovky, poškození jater či onkologických onemocnění. Má negativní dopad i na mezilidské vztahy.

Ministr zdravotnictví a vedoucí úřadu vlády Tünde Bartha podepsali memorandum o spolupráci s organizátory kampaně Suchej únor. Ti apelují na to, aby se lidé v ČR úplně vzdali alkoholu aspoň v nejkratším měsíci roku.

Výroba spotů stála 600 tisíc korun, ČT je bude vysílat do konce listopadu, v plánu je i jejich využití na internetu.

Česko je společně s Francií na druhém místě v žebříčku spotřeby alkoholu mezi zeměmi Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Roční spotřeba čistého lihu na osobu činí 11,7 litru.