Podle místopředsedy vlády pro digitalizaci Ivana Bartoše (Piráti) měly na výpadky vliv i problémy cloudových technologií Azure od Microsoftu, které jsou v celé Evropě. „Celá Evropa hlásí problémy v cloudových technologiích Azure, o které se částečně opírá backend (část sloužící k administraci a zpracování dat) řešení Portálu občana a eDokladů. Na další služby eGovernmentu či NIA toto nemá vliv,“ uvedl Bartoš. Po poledni Digitální a informační agentura na síti X oznámila, že problémy s Azure byly odstraněny.

Aplikace eDoklady jako taková podle Digitální informační agentury funguje v pořádku, problém je „pouze“ s přihlášením a stažením dat. Po odezvě prvotního náporu na systém tento problém nijak neovlivní používání aplikace.

„Na opravách nepřetržitě pracujeme, aby bylo v pondělí, kdy budete moct eDoklady poprvé reálně využít, už vše bez problému funkční,“ uvedli zástupci Digitální informační agentury, která má eDoklady na starosti.

Problémy podle agentury potvrdily, že NIA potřebuje rychle velkou obnovu. „Bohužel jsme nuceni prioritizovat, které ze systémů začneme obnovovat jako první – nyní pracujeme na výměně hardwaru základních registrů a NIA bude hned jako další. Stávající verze NIA má omezenou kapacitu a nejde ji volně škálovat dle potřeby. Bereme tuto situaci jako impulz pro zvýšení priority obnovy této služby, která již částečně probíhá, ale v nedostatečném rozsahu,“ uvedla agentura na síti X.

Potíže provázejí aplikaci již od sobotního spuštění:

Aplikace eDoklady
Start elektronických občanek provázely problémy. Lidé nemohli aplikaci stáhnout

Aplikace eDoklady je dostupná v oficiálních obchodech App Store pro Apple i Google Play pro Android. Elektronickou občanku by od pondělí měly akceptovat ústřední orgány státní správy, tedy například ministerstva, Český telekomunikační úřad, Český statistický úřad nebo úřad pro kybernetickou bezpečnost. Dobrovolně ji budou přijímat i některé obce. Postupně se podle harmonogramu přidají další úřady a instituce.

Aplikace lidem umožní prokazovat totožnost pomocí mobilního telefonu. Při kontaktu se státem tak budou mít možnost pohodlně a efektivně spravovat své údaje bez zbytečného obcházení úřadů a vyplňování formulářů.