V současnosti má ČAS více než 600 členů, převážnou většinu z nich tvoří amatéři. Ostatně za jejím vznikem v roce 1917 stáli převážně amatérští zájemci o astronomii, jak uvedl Heinzel. Spojení profesionálů a amatérů v jedné společnosti není v Evropě příliš obvyklé. Podle Heinzela je to sice organizačně náročnější, má to ale i kladné stránky.

"Výhodou je synergie mezi profesionály a lidmi, kteří astronomii dělají ze svého nadšení a ve svém volném čase. Amatéři se mohou od profesionálů lecos dozvědět," řekl předseda ČAS. Zisk z takového spojení má ale i druhá strana. "Často je to tak, že amatéři pozorují proměnné hvězdy nebo Slunce a svá data předávají profesionálům," zmínil Heinzel. Spolupráci podle něj usnadňuje i technický pokrok, díky kterému mohou amatéři dělat pozorování na téměř profesionální úrovni.

Zájem laiků o astronomii pociťují vědci v Ondřejově, kde sídlí observatoř Astronomického ústavu Akademie věd ČR, zejména při neobvyklých úkazech. V takových chvílích lidé volají se zvídavými dotazy. "Vždy se zde najde někdo, kdo se jim pokusí odpovědět. Samozřejmě se zajímáme, zda to lidé mají natočené, protože záznam nám při hledání odpovědi nejvíc pomůže," uvedl Heinzel.

Rainer Weiss, Barry Barish a Kip Thorne
Nobelovu cenu za fyziku dostala trojice Američanů za potvrzení gravitačních vln

Co všechno odborníci dokážou zjistit díky videozáznamu, se ukázalo v roce 2013 u Čeljabinského meteoru. Tehdy svědci zaznamenali velmi jasný meteor, přesněji řečeno bolid, který zazářil nad ruským Čeljabinskem. Vědci z Astronomického ústavu dokázali vypočítat dráhu a místo dopadu tělesa. Jejich výpočet potvrdily nálezy úlomků.

V minulosti ČAS vydávala časopis Říše hvězd. Jak uvedl předseda, bohužel tento časopis nepřežil 90. léta a dnes je jediným tištěným periodikem společnosti věstník Kosmické rozhledy, který členy stručně informuje o aktuálním dění v ČAS.

Experti na astronomii budou v Praze řešit i novinky v družicích

Na popularizaci astronomie má dnes velký podíl časopis Astropis, který sice nevydává přímo astronomická společnost, ale je pro její členy zdarma. Obsahuje články renomovaných astronomů, témata z blízkých oborů fyziky a podrobné rady pro pozorování. Pro prezentaci své činnosti a zajímavé zprávy z astronomie využívá ČAS od 90. let také web astro.cz. Podle údajů, které zveřejnil, zaznamenává kolem 4500 přístupů denně.

Fotka orloje a Staroměstského náměstí vybraná jako snímek dne