Deník

Astronomie lidi zajímá, říká předseda českých astronomů Petr Heinzel

Zájem o astronomii má v Česku silnou tradici, láká i mladé lidi a děti. Důkazem je velký počet amatérských astronomů na poměrně dobré úrovni i úspěchy na mezinárodní astronomické olympiádě. V rozhovoru to řekl současný předseda České astronomické společnosti (ČAS) Petr Heinzel. Společnost tento pátek oslaví 100 let od svého založení.

6.12.2017

Petr Heinzel, předseda České astronomické společnosti Foto: ČTK

V současnosti má ČAS více než 600 členů, převážnou většinu z nich tvoří amatéři. Ostatně za jejím vznikem v roce 1917 stáli převážně amatérští zájemci o astronomii, jak uvedl Heinzel. Spojení profesionálů a amatérů v jedné společnosti není v Evropě příliš obvyklé. Podle Heinzela je to sice organizačně náročnější, má to ale i kladné stránky.

"Výhodou je synergie mezi profesionály a lidmi, kteří astronomii dělají ze svého nadšení a ve svém volném čase. Amatéři se mohou od profesionálů lecos dozvědět," řekl předseda ČAS. Zisk z takového spojení má ale i druhá strana. "Často je to tak, že amatéři pozorují proměnné hvězdy nebo Slunce a svá data předávají profesionálům," zmínil Heinzel. Spolupráci podle něj usnadňuje i technický pokrok, díky kterému mohou amatéři dělat pozorování na téměř profesionální úrovni.

Zájem laiků o astronomii pociťují vědci v Ondřejově, kde sídlí observatoř Astronomického ústavu Akademie věd ČR, zejména při neobvyklých úkazech. V takových chvílích lidé volají se zvídavými dotazy. "Vždy se zde najde někdo, kdo se jim pokusí odpovědět. Samozřejmě se zajímáme, zda to lidé mají natočené, protože záznam nám při hledání odpovědi nejvíc pomůže," uvedl Heinzel.

Co všechno odborníci dokážou zjistit díky videozáznamu, se ukázalo v roce 2013 u Čeljabinského meteoru. Tehdy svědci zaznamenali velmi jasný meteor, přesněji řečeno bolid, který zazářil nad ruským Čeljabinskem. Vědci z Astronomického ústavu dokázali vypočítat dráhu a místo dopadu tělesa. Jejich výpočet potvrdily nálezy úlomků.

V minulosti ČAS vydávala časopis Říše hvězd. Jak uvedl předseda, bohužel tento časopis nepřežil 90. léta a dnes je jediným tištěným periodikem společnosti věstník Kosmické rozhledy, který členy stručně informuje o aktuálním dění v ČAS.

Na popularizaci astronomie má dnes velký podíl časopis Astropis, který sice nevydává přímo astronomická společnost, ale je pro její členy zdarma. Obsahuje články renomovaných astronomů, témata z blízkých oborů fyziky a podrobné rady pro pozorování. Pro prezentaci své činnosti a zajímavé zprávy z astronomie využívá ČAS od 90. let také web astro.cz. Podle údajů, které zveřejnil, zaznamenává kolem 4500 přístupů denně.

6.12.2017 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Bufet na půdě poslanecké sněmovny

Díky nám poslanecký bufet zdražil, pochlubili se Piráti

Vloni na železnici zahynulo 237 lidí. Většina z nich byli sebevrazi

Evakuace a zásah speciální jednotky: Čech vyvolal v Británii policejní manévry

Na českého drogového dealera Vladimíra Mádleho v sedmdesátitisícovém anglickém městě Wakefield zřejmě jen tak nezapomenou. Policie loni našla v jeho bytě výrobnu pervitinu a amatérskou bombu. Její objev tehdy přivodil velké manévry zahrnující evakuaci okolních domů. Bombu dokonce přijela likvidovat speciální armádní jednotka. Britský soud nyní Čecha poslal na 13 let do vězení.

Na Libeňský most se tramvaje vrátí na začátku března. Auta stále mají útrum

Tramvajová doprava se na Libeňský most vrátí v sobotu 3. března. Kdy se na most vrátí automobilová doprava, zatím není jasné. Město také po návratu MHD na most zavede zvýšený dohled a provoz chce pak vyhodnotit. Libeňský most je uzavřen pro automobilovou dopravu a MHD už měsíc.

Chceme opět mzdu za první tři dny nemoci, žádá ČSSD po vládě

Zaměstnanci by mohli opět dostávat náhradu mzdy v prvních třech dnech nemoci. Zrušení takzvané karenční doby prosazuje skupina poslanců ČSSD v novele zákoníku práce, kterou podala do Sněmovny. Týká se také například vojáků, policistů, hasičů a příslušníků dalších bezpečnostních sborů. Obdobné snahy v minulých volebních obdobích neuspěly.

STAN se shodlo na programu s ANO. Odmítá ale trestně stíhaného Babiše

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) našlo na dnešní schůzce s hnutím ANO programové shody. Trvá ale nepřekročitelná podmínka Starostů pro případnou podporu vlády, že v kabinetu nebude žádná trestně stíhaná osoba. Oznámil to předseda poslaneckého klubu STAN Jan Farský, podle něhož ANO trvá na svém stíhaném předsedovi Andreji Babišovi jako na jediném kandidátovi na premiéra, a to i za cenu, že by se vláda musela opírat o podporu extremistických stran.