Deník

Astronomie lidi zajímá, říká předseda českých astronomů Petr Heinzel

Zájem o astronomii má v Česku silnou tradici, láká i mladé lidi a děti. Důkazem je velký počet amatérských astronomů na poměrně dobré úrovni i úspěchy na mezinárodní astronomické olympiádě. V rozhovoru to řekl současný předseda České astronomické společnosti (ČAS) Petr Heinzel. Společnost tento pátek oslaví 100 let od svého založení.

6.12.2017

Petr Heinzel, předseda České astronomické společnosti Foto: ČTK

V současnosti má ČAS více než 600 členů, převážnou většinu z nich tvoří amatéři. Ostatně za jejím vznikem v roce 1917 stáli převážně amatérští zájemci o astronomii, jak uvedl Heinzel. Spojení profesionálů a amatérů v jedné společnosti není v Evropě příliš obvyklé. Podle Heinzela je to sice organizačně náročnější, má to ale i kladné stránky.

"Výhodou je synergie mezi profesionály a lidmi, kteří astronomii dělají ze svého nadšení a ve svém volném čase. Amatéři se mohou od profesionálů lecos dozvědět," řekl předseda ČAS. Zisk z takového spojení má ale i druhá strana. "Často je to tak, že amatéři pozorují proměnné hvězdy nebo Slunce a svá data předávají profesionálům," zmínil Heinzel. Spolupráci podle něj usnadňuje i technický pokrok, díky kterému mohou amatéři dělat pozorování na téměř profesionální úrovni.

Zájem laiků o astronomii pociťují vědci v Ondřejově, kde sídlí observatoř Astronomického ústavu Akademie věd ČR, zejména při neobvyklých úkazech. V takových chvílích lidé volají se zvídavými dotazy. "Vždy se zde najde někdo, kdo se jim pokusí odpovědět. Samozřejmě se zajímáme, zda to lidé mají natočené, protože záznam nám při hledání odpovědi nejvíc pomůže," uvedl Heinzel.

Co všechno odborníci dokážou zjistit díky videozáznamu, se ukázalo v roce 2013 u Čeljabinského meteoru. Tehdy svědci zaznamenali velmi jasný meteor, přesněji řečeno bolid, který zazářil nad ruským Čeljabinskem. Vědci z Astronomického ústavu dokázali vypočítat dráhu a místo dopadu tělesa. Jejich výpočet potvrdily nálezy úlomků.

V minulosti ČAS vydávala časopis Říše hvězd. Jak uvedl předseda, bohužel tento časopis nepřežil 90. léta a dnes je jediným tištěným periodikem společnosti věstník Kosmické rozhledy, který členy stručně informuje o aktuálním dění v ČAS.

Na popularizaci astronomie má dnes velký podíl časopis Astropis, který sice nevydává přímo astronomická společnost, ale je pro její členy zdarma. Obsahuje články renomovaných astronomů, témata z blízkých oborů fyziky a podrobné rady pro pozorování. Pro prezentaci své činnosti a zajímavé zprávy z astronomie využívá ČAS od 90. let také web astro.cz. Podle údajů, které zveřejnil, zaznamenává kolem 4500 přístupů denně.

6.12.2017 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 30 000 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník - pokládač dlažby. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: z: 3.1.2018; a: 12.11.2018; místo výkonu práce: okres Nový Jičín; , jedná se o práci v oblasti dopravních staveb, tj. výstavba cest, chodníků, parkovišť a veřejných prostranství; dopravu na stavbu a zpět zajišťuje firma; v případě zájmu kontaktujte telefonicky p. Válka. Pracoviště: Semita - ds s.r.o., 742 73 Veřovice. Informace: Jiří Válek, +420 602 726 566. Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 15 000 Kč Zedníci, kamnáři, dlaždiči a montéři suchých staveb ZEDNÍK. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: ZEDNÍK, Kontakt: p. Hnátík Michal, tel.: 603842538, e-mail: bavinasstavet@seznam.cz, Místo výkonu práce: Karlovy Vary a okolí. Pracoviště: Michal hnátík - 001, 360 01 Karlovy Vary 1. Informace: Michal Hnátík, +420 603 842 538. Výroba - Výroba Zámečníci strojů 20 000 Kč Zámečníci strojů zámečník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Plat + motivační odměny + odměny od vedoucího, Vyučen nejlépe v oboru strojním, svářečský průkaz, svařování a kompletace dílů nebo konstrukcí, kompletace dle technické dokumentace a postupů, znalost čtení technických výkresů, samostatnost, flexibilita, manuální zručnost, důslednost, Zaměstnanecké výhody: zvláštní prémie, podnikové stravování, dovolená navíc, jízdní výhody, oblečení, obutí, proplácení přesčasů včetně příplatku, firemní akce 2x ročně., Kontakt: telefonicky, mailem, osobně po domluvě.. Pracoviště: Briklis spol s r.o., Táborská, č.p. 335, 391 75 Malšice. Informace: Daniel Sabiniok, +420 777 750 321,381 278 371. Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 18 000 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) *ZEDNÍCI. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 7. Poznámka: Nástup možný ihned. Osobní kontakt po tel. domluvě paní Mgr. Žouželková tel.: 775 984 890, e-mail: helena@gamastavby.cz. Požadujeme: vyučení v oboru zedník, zdravotní způsobilost, spolehlivost a odpovědnost. Praxe v oboru výhodou. Nabízíme: mzda od 130 Kč/hod., zázemí stabilní společnosti, 13 plat. PD: Po-Pá 7:00-15:30 hod. Místo výkonu práce: Prostějov a zakázky v rámci ČR.. Pracoviště: Gama stavby s.r.o. - pracoviště, Sebastiniho, č.p. 439, 796 07 Držovice. Informace: Helena Žouželková, +420 775 984 890.

Královec. Místo, kde v roce 2023 sjedou auta z polské dálnice na českou okresní silnici.

Poláci dokončí dálnici dřív než Češi. Na Trutnov se může valit třikrát víc aut

Brexit. Ilustrační snímek

Vyjednavači dosáhli předběžné dohody o brexitu, oznámila britská vláda

České želízko v ohni. Zahradil bude kandidovat na šéfa Evropské komise

Český europoslanec Jan Zahradil (ODS) povede evropské konzervativce a reformisty (ECR) do voleb do Evropského parlamentu, jež proběhnou příští rok v květnu. O Zahradilově kandidatuře se již dříve spekulovalo a i on sám se v minulosti vyjádřil, že by se o funkci předsedy EK chtěl ucházet.

Únos syna, volání po Babišově rezignaci a dohoda o brexitu: Vteřiny dne

Zjistěte během několika málo sekund, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Expert: Okupovaný Krym jako úkryt pro Babiše mladšího byl úplně šílený nápad

Pro ukrytí syna před českou policií si premiér Andrej Babiš mohl sotva vybrat problematičtější místo, než je Ruskem okupovaný ukrajinský poloostrov Krym. Babiš ve své reakci slova syna o pobytu na Krymu nepřímo potvrdil, uvedl však, že Andrej Babiš mladší cestoval na Ruskem zabrané území dobrovolně.

Kauza Babišova syna: opozice žádá rezignaci premiéra, chybí ji ale hlasy

Šest opozičních stran, které sdružují celkem 92 poslanců, dnes podalo návrh na vyslovení nedůvěry vládě Andreje Babiše (ANO). Podle nich je možné, že se Babiš dopustil maření vyšetřování kauzy farmy Čapí hnízdo. Pro vyslovení nedůvěry jsou potřeba hlasy 101 poslanců. Předseda ODS Petr Fiala vyzval poslance vládních stran a KSČM, aby Babiše nadále nepodporovali. ČSSD bude chtít od Babiše vysvětlení.