Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Astronomové pojmenovali objevenou planetku po Medě Mládkové

Praha - Astronomové pojmenovali planetku po mecenášce umění Medě Mládkové. Dnes dopoledne jí slavnostně předali osvědčení od Mezinárodní astronomické unie. Těleso objevila v Ondřejově v roce 1997 vědkyně Lenka Kotková, objev ale musela ověřit další měření.

18.12.2015 2

Meda Mládková s jedním z Kupkových obrazů.Foto: ČTK

„Planetky jsme objevovali především pro radost," řekla k objevu Kotková, jejíž jméno už také jedna z planetek nese. Ondřejovská hvězdárna jich v pásu mezi Jupiterem a Marsem objevila několik stovek. Tam obíhá ve vzdálenosti 500 milionů kilometrů od Země i ta pojmenovaná po Mládkové, má číslo 29419, průměr asi šest kilometrů a pouhýma očima je neviditelná. „Svítí stotisíckrát méně než nejslabší hvězda viditelná očima," dodala její objevitelka.

První z planetek v tomto prostoru vědci objevili už na začátku 19. století. Pojmenovali ji podle tradice po antické bohyni Ceres. Postupně se dařilo zaměřovat i další. „Zásoba bohyň brzo došla, byli připuštěni i bohové, ale došli i ti," řekl předseda České astronomické společnosti Jiří Grygar.

Nyní mohou být planetky pojmenovávány libovolně, záleží na objeviteli. Na rozdíl například od geografických označení mohou vesmírné objekty nést i jména žijících osobností. První planetkou, kterou mohl pojmenovat Čechoslovák, byla ve 20. letech Tynka, která nese jméno matky objevitele Emila Buchara. Celou řadu jich pak v 70. letech pojmenoval Luboš Kohoutek, který působil na observatoři v Hamburku. Nesou jména Palach, Hus, Čapek nebo Smetana.

Nejvýše 16 písmen

Pojmenování planetky musí mít podle mezinárodních pravidel nejvýše 16 písmen, povolená je i česká diakritika. Planetek se jmény souvisejícími s Českem či Slovenskem je více než 700. Kromě reálných osobností a míst nesou také například jméno Jára Cimrman nebo Ferdiand Vaněk, což byl pseudonym Václava Havla.

Nově k nim přibyla Meda Mládková. „Kupka a Toyen už své planety mají, takže se ocitáte v dobré společnosti," řekl Mládkové Grygar. Certifikát převzala od objevitelky Kotkové, jejím jménem za udělení poděkoval europoslanec Jiří Pospíšil. „Meda Mládková má vlastnosti nejen mecenášky umění, ale mohla být i skvělou vědkyní, protože je vizionářka. Ale má také sílu, odvahu a vytrvalost své vize prosadit," uvedl Pospíšil.

Předseda Akademie věd ČR Jiří Drahoš připomněl, že před 125 lety byla akademie založená jako České akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění. „Jsem velmi rád, že dnes k sobě astronomie a umění zase našli cestu," uvedl Drahoš.

18.12.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
Martin Janeček

Patnáct stovek. Tolik platí za byt v Praze šéf Finanční správy Janeček

Předvolební debata v deníku 19.10.2017

Co vám evokují provokativní plastiky Davida Černého? Deník se ptá politiků

Hyenismus v ulicích měst: Využívají postižení druhých, aby mohli krást

Lýdia a Isabela. Dvě devatenáctileté Rumunky se ve středu kolem 14 hodiny snažily přesvědčit na zlínském náměstí Míru kolemjdoucí, že jsou hluchoněmé Češky, které vybírají finanční pomoc pro postižené spoluobčany, vše pod vlajkou EU. Ti, kteří jim naletěli, museli do předem připraveného formuláře uvést své jméno, adresu, částku kterou přispívají a podpis.

Káva pro páníčka, dort pro psa. Tak to vypadá v Punťově psí cukrárně

Narozeninové oslavy dětí už nefrčí. Nyní máte možnost zařídit jedinečnou party svému psovi, a to se vším všudy. Překvapte tak svého miláčka na jeho velký den dortem, zákusky nebo i zmrzlinou, a to v Punťově první psí cukrárně na pražském Jarově. Pozor ale abyste si psí pamlsky nespletli s klasickými dezerty.

AKTUALIZUJEME

Dva lidé zemřeli v Jirkově kvůli šesti stovkám. Žhář půjde na 15 let do vězení

Pachatel nalil na dveře toluen a zapálil ho. Obyvatelé bytu se už nedostali ven.

Češi doma více plýtvají, nejraději šetří na teplé vodě

Raději sprchu nežli vanu – takto šetří teplou vodou české domácnosti. Je to jejich nejoblíbenější způsob, jak omezit domácí výdaje za energii. V obecné rovině ale ochota přiškrtit výdaje klesá. Zatímco před dvěma lety spořilo 88 procent domácností, letos už to je o 4 procentní body méně.