Deník

Astronomové z Ondřejova hledají planety vzdálených hvězd

V hledání planet za hranicemi sluneční soustavy pomáhá vědcům z Astronomického ústavu Akademie věd Perkův dalekohled. Do provozu byl uveden před 51 lety, k výzkumu tzv. exoplanet slouží od loňska. Dosud díky němu vědci prozkoumali několik objektů, které jako možné kandidáty na planety určil dalekohled NASA na oběžné dráze. Zatím našli dvě dvojhvězdy a jeden systém, který bude potřebovat přesnější pozorování.

18.8.2018 6

Řekl to Petr Kabáth ze skupiny pro výzkum exoplanet. Výsledky pozorování vědci hodlají publikovat do konce letošního roku.

Planety ležící za hranicemi Sluneční soustavy nelze pozorovat přímo, jejich existenci ale naznačují výsledky pozorování hvězd. Na hvězdy se "dívá" teleskop NASA Kepler, umístěný na oběžné dráze Země. "Kepler pozoruje pomocí tranzitu. To znamená, že se dívá na světlo z hvězdy, a když nastane pokles intenzity, zákryt, může to znamenat, že je tam planeta. Ale nemusí, může to být jiná hvězda, chyba na detektoru, nebo něco jiného," řekl Kabáth. A právě o toto zpřesnění dat z Keplera se starají vědci v Ondřejově.

Kandidáty na exoplanety v Ondřejově pozorují pomocí Perkova dalekohledu a speciálního spektrografu. Když je planeta dostatečně velká, nezpůsobí "své" hvězdě jen zákryt při svém oběhu, ale také ji svou gravitací přiměje k pohybu. "My jsme schopni měřit radiální rychlost od 10-20 metrů za sekundu, což odpovídá velkým planetám typu Jupitera," řekl Kabáth.

Zatímco Jupiter oběhne Slunce za více než 11 let, při pátrání po exoplanetách se astronomové zaměřují za planety s výrazně kratší dobou oběhu, například v řádu dní. To jim umožňuje pozorovat zákryt vícekrát, aniž by kvůli tomu museli čekat roky.

Přesnější přístroje v Chile

V případě, že pozorování napovídá, že vytipovaný objekt je exoplaneta, není ještě vyhráno. Objekt musí prozkoumat ještě přesnější přístroje, například ty v Chile spojené s Evropskou jižní observatoří. Zatím astronomové v Ondřejově prohledali tři hvězdy, u kterých data nasvědčovala, že mají planetu velikosti Jupiteru. Ve dvou případech se ukázalo, že nejde o spojení hvězdy a planety, ale o dvojhvězdu. Nejzajímavější je podle Kabátha třetí soustava. "Jde o vícesložkový objekt, kde je pravděpodobně jedna obří hvězda a dvě hvězdy menší, které kolem ní obíhají," uvedl. Neobvyklý systém, který se v určitých ohledech "hlásí" jako planeta, stojí podle vědce za další prozkoumání.

Řadu podnětů pro výzkum přinese astronomům také sonda TESS, kterou NASA vypustila letos v dubnu a která má pozorovat blízké a jasné hvězdy s kandidáty na exoplanety. Na oběžnou dráhu ji vynesla raketa Falcon 9 společnosti SpaceX. TESS se "dívá" do nepříliš vzdálených částí vesmíru, což je pro vědce kolem Perkova dalekohledu výhoda. "Řekněme, že jsou to desítky světelných let. Čím je objekt blíž, tím je to pro nás lepší, tím lépe ho můžeme charakterizovat, tím přesněji měříme," řekl Kabáth.

Vědci z jeho skupiny se chtějí zapojit do další chystané mise pro hledání exoplanet, jako je Plato Evropské kosmické agentury. Má odstartovat v roce 2026. Na exoplanety se zaměří i letos schválená mise Ariel.

Perkův dalekohled je v provozu od 23. srpna 1967. S průměrem objektivu dva metry je největším teleskopem v ČR. Výzkum exoplanet je na něm novinkou, v minulosti sloužil a stále slouží především ke studiu velkých a vzdálených hvězd a vícehvězdných systémů.

18.8.2018 VSTUP DO DISKUSE 6

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 25 000 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce: Rakovnicko, Svoz z Rakovníka (areál TOS)., Pracovní doba od 7:00 hod. do 15:30. hod., Způsob 1. kontaktu se zaměstnavatelem: tel. 604679459 nebo e-mailem mazurstav@email.cz. Pracoviště: Marek mazur - areál tos rakovník, Kuštova, č.p. 637, 269 01 Rakovník 1. Informace: Marek Mazur, +420 604 679 459. Doprava a logistika - Jednorázová brigáda 28.-29.12.2018 150 Kč Hledáme do skladu v Rudný u Prahy šikovné fyzicky zdatné pracovníky (jen muže) na vykládku/nakládku kamionu na noc 28.-29.12.2018. Náplň práce: vykládka/nakládka kamionu , komunikace s mistrem/koordinátorem , manipulace s paleťákem . V případě zájmu volejte na tel. Nebo se u nás rovnou zastavte na krátký osobní pohovor na adrese: Myslíkova 31, Praha 1 110 00, kanceláře máme v prvním patře budovy. Otevírací doba: Po-Pá 8:00 -16:00. Kultura a sport - Kultura a sport Zvukaři, osvětlovači a ostatní 16 000 Kč Zvukaři a osvětlovači Zvukař/ka. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Ostrava Národní divadlo moravskoslezské, Kontakt: emailem, telefonicky, , Požadujeme:, - středoškolské vzdělání, zkušenosti s ozvučováním a zvukovou technikou výhodou, hudební vzdělání nebo hudební zaměření výhodou, týmový přístup k práci., , Benefity: podnikové stravování, dovolená navíc, , HPP na rok s možností prodloužení.. Pracoviště: Národní divadlo moravskoslezské, příspěvková organizace, divadlo jm, Čs. legií, č.p. 148, 702 00 Ostrava 2. Informace: Adam Špinka, +420 739 302 849. Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Vychovatel 19 848 Kč Vychovatelé (kromě vychovatelů pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami) vychovatel/ka školní družiny. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19848 kč, mzda max. 22920 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - SŠ vzdělání zaměřené na přípravu vychovatelů nebo pedagogů volného času, VOŠ nebo VŠ zaměřenou na pedagogiku, kladný vztah k dětem, dobré komunikační schopnosti, - prac. poměr na 1 rok s možností prodloužení, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Základní škola a mateřská škola dolní krupá, okres havlíčkův brod, 582 71 Dolní Krupá u Havl.Brodu. Informace: Jan Polívka, +420 569 436 125.

Požár hotelu  v ulici Náplavní v Praze.

Za tragickým požárem hotelu v Praze stojí neznámý člověk

Kim Čong Un

Jasný vzkaz Spojeným státům? Severní Korea otestovala novou zbraň

Zachrání se historická sbírka značky Praga? Muzeum už má zakryté logo

Stovka aut a dalších přibližně 400 000 předmětů, včetně téměř kompletní výrobní dokumentace k v výrobkům firmy z celé její historie. To je unikátní sbírka, kterou dnes 86letý Emil Příhoda za celý svůj život nashromáždil a vybudoval z ní muzeum značky Praga ve středočeských Zbuzanech. Nyní je velmi vážně ohrožena.

OBRAZEM: Radňovická zatáčka „sbírá“ nehody i lajky na sociálních sítích

Za jedno z nejrizikovějších míst Kraje Vysočina byla dopravními experty vyhodnocena „radňovická zatáčka“ ležící na silnici I/19 u Radňovic mezi Novým Městem na Moravě a Žďárem nad Sázavou. Nehod automobilů tam stále přibývá – většina z řešených kolizí se na úseku komunikace odehrála v posledním půldruhém roce.

Hřib se ujal vlády. Pražské zastupitelstvo rozděluje i postoj k automobilům

Pražští zastupitelé zvolili primátorem kandidáta Pirátů Zdeňka Hřiba i deset dalších členů rady. Opozice varovala před „potlačováním automobilismu v Praze“.

Regulace má mezery. „Falešné“ podnikatelské úvěry likvidují dlužníky

Regulace spotřebitelských úvěrů, která začala platit před rokem a půl, má mezery. Nekalé firmy dál odírají dlužníky, jen je přesvědčí, aby si místo spotřebitelské vzali podnikatelskou půjčku.