Deník

Astronomové z Ondřejova hledají planety vzdálených hvězd

V hledání planet za hranicemi sluneční soustavy pomáhá vědcům z Astronomického ústavu Akademie věd Perkův dalekohled. Do provozu byl uveden před 51 lety, k výzkumu tzv. exoplanet slouží od loňska. Dosud díky němu vědci prozkoumali několik objektů, které jako možné kandidáty na planety určil dalekohled NASA na oběžné dráze. Zatím našli dvě dvojhvězdy a jeden systém, který bude potřebovat přesnější pozorování.

18.8.2018 6

Řekl to Petr Kabáth ze skupiny pro výzkum exoplanet. Výsledky pozorování vědci hodlají publikovat do konce letošního roku.

Planety ležící za hranicemi Sluneční soustavy nelze pozorovat přímo, jejich existenci ale naznačují výsledky pozorování hvězd. Na hvězdy se "dívá" teleskop NASA Kepler, umístěný na oběžné dráze Země. "Kepler pozoruje pomocí tranzitu. To znamená, že se dívá na světlo z hvězdy, a když nastane pokles intenzity, zákryt, může to znamenat, že je tam planeta. Ale nemusí, může to být jiná hvězda, chyba na detektoru, nebo něco jiného," řekl Kabáth. A právě o toto zpřesnění dat z Keplera se starají vědci v Ondřejově.

Kandidáty na exoplanety v Ondřejově pozorují pomocí Perkova dalekohledu a speciálního spektrografu. Když je planeta dostatečně velká, nezpůsobí "své" hvězdě jen zákryt při svém oběhu, ale také ji svou gravitací přiměje k pohybu. "My jsme schopni měřit radiální rychlost od 10-20 metrů za sekundu, což odpovídá velkým planetám typu Jupitera," řekl Kabáth.

Zatímco Jupiter oběhne Slunce za více než 11 let, při pátrání po exoplanetách se astronomové zaměřují za planety s výrazně kratší dobou oběhu, například v řádu dní. To jim umožňuje pozorovat zákryt vícekrát, aniž by kvůli tomu museli čekat roky.

Přesnější přístroje v Chile

V případě, že pozorování napovídá, že vytipovaný objekt je exoplaneta, není ještě vyhráno. Objekt musí prozkoumat ještě přesnější přístroje, například ty v Chile spojené s Evropskou jižní observatoří. Zatím astronomové v Ondřejově prohledali tři hvězdy, u kterých data nasvědčovala, že mají planetu velikosti Jupiteru. Ve dvou případech se ukázalo, že nejde o spojení hvězdy a planety, ale o dvojhvězdu. Nejzajímavější je podle Kabátha třetí soustava. "Jde o vícesložkový objekt, kde je pravděpodobně jedna obří hvězda a dvě hvězdy menší, které kolem ní obíhají," uvedl. Neobvyklý systém, který se v určitých ohledech "hlásí" jako planeta, stojí podle vědce za další prozkoumání.

Řadu podnětů pro výzkum přinese astronomům také sonda TESS, kterou NASA vypustila letos v dubnu a která má pozorovat blízké a jasné hvězdy s kandidáty na exoplanety. Na oběžnou dráhu ji vynesla raketa Falcon 9 společnosti SpaceX. TESS se "dívá" do nepříliš vzdálených částí vesmíru, což je pro vědce kolem Perkova dalekohledu výhoda. "Řekněme, že jsou to desítky světelných let. Čím je objekt blíž, tím je to pro nás lepší, tím lépe ho můžeme charakterizovat, tím přesněji měříme," řekl Kabáth.

Vědci z jeho skupiny se chtějí zapojit do další chystané mise pro hledání exoplanet, jako je Plato Evropské kosmické agentury. Má odstartovat v roce 2026. Na exoplanety se zaměří i letos schválená mise Ariel.

Perkův dalekohled je v provozu od 23. srpna 1967. S průměrem objektivu dva metry je největším teleskopem v ČR. Výzkum exoplanet je na něm novinkou, v minulosti sloužil a stále slouží především ke studiu velkých a vzdálených hvězd a vícehvězdných systémů.

18.8.2018 VSTUP DO DISKUSE 6

SERVIS

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 20 000 Kč Zámečníci strojů Montážní pracovník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky:, základní svářečský kurz; znalost čtení výkresové dokumentace; manuální zručnost, , Nabízíme:, stravenky; 5 týdnů dovolené, , Zájemci se mohou hlásit:, - zasláním životopisu (CV) na e-mail: dsp@dspprerov.cz;, - telefonicky (Po - Pá 07,00 - 15,00hod.) na čísle 581 209 050 - pan Jiří Pitner. Pracoviště: Dsp přerov, spol. s r.o., Kojetínská, č.p. 2900, 750 02 Přerov 2. Informace: Jiří Pitner, +420 581 209 050. Obchod - Prodavač(ka) na půlúvazek za 14.000 14 000 Kč Poptáváme prodavače/ku do plaveckého a potápěčského obchodu v Aquapalace Praha v Čestlicích. Jedná se o 10-13 dní v měsíci, z toho obvykle 4 víkendové dny a zbytek všední. Směny dle dohody. Neznalost zboží není problém, rádi vše naučíme. Mzda se odvíjí od odpracovaných dní, průměrně 14.000 Kč. Prac. doba: po-čt 10-18, pá-ne+svátky 9-19. Výroba - Výroba Zpracovatelé masa, ryb a příbuzní 13 200 Kč Zpracovatelé masa, ryb a příbuzní pracovníci ZPRACOVATELÉ MASA. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13200 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: Agenturní zaměstnání, Pracoviště: Drůbežářský závod Klatovy, a.s., Výběrové řízení pro účely ÚP proběhne dne 20.8.2018 od 9:00 hodin., Práce v chladu, ve stoje, nutný dobrý zdravotní stav. Pracoviště: Kolja s.r.o. - pracoviště drůbežářský závod klatovy a.s., ul. 5. května, č.p. 112, 339 01 Klatovy 1. Informace: Mazuryk Lilia, +420 774 521 782. Výroba - Výroba Zámečníci strojů 19 000 Kč Zámečníci strojů Zámečník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky:, praxe v oboru; platný svářečský průkaz CO2, , Nabízíme:, stravenky; 5 týdnů dovolené, , Zájemci se mohou hlásit:, - zasláním životopisu (CV) na e-mail: dsp@dspprerov.cz;, - telefonicky (Po - Pá 07,00 - 15,00hod.) na čísle 581 209 050 - pan Jiří Pitner. Pracoviště: Dsp přerov, spol. s r.o., Kojetínská, č.p. 2900, 750 02 Přerov 2. Informace: Jiří Pitner, +420 581 209 050.

Absolutním Českým slavíkem se 25. listopadu stala zpěvačka Lucie Bílá. Cenu jí předal Karel Gott (vpravo), který vyhrál kategorii Zpěvák už po dvaačtyřicáté.

Český slavík letos nebude. Pravidla byla zneužitelná, chystá se změna

Koně v oboře zabila lidská hloupost. Návštěvníci nedodrželi zákaz krmení

Petr Forman: Na skejt jsme balili holky. Projezdil jsem celý gympl

/ROZHOVOR/ King Skate. Ohlédnutí za érou skejtu a ostrůvkem svobody 70. let u nás. Film Šimona Šafránka vstupuje do kin a mezi hrdiny na „prknech“ najdeme i Petra Formana.

Pussy Riot: Otrava Verzilova souvisí se smrtí ruských novinářů v Africe

Otrava člena ruské protestní skupiny Pussy Riot Pjotra Verzilova pravděpodobně souvisí s kauzou vraždy tří ruských novinářů v Africe letos v červenci. Investigativci v Africe natáčeli snímek o ruských žoldnéřích bojujících v afrických zemích, v Sýrii, v Iráku a na Ukrajině. Verzilov měl na jejich reportážích spolupracovat, nakonec ale zůstal v Rusku. V současné době leží s následky otravy v nemocnici v Berlíně.

Roudnice kritizuje vysvědčení od ekonomů: Není férové. Žádá stažení žebříčku

Neprofesionální a neférový. Tak vnímají představitelé Roudnice nad Labem na Litoměřicku nedávno zveřejněný žebříček zIndex od ekonomů z Univerzity Karlovy. Ti hodnotili, jak hospodárně a férově udělují města veřejné zakázky či jaká jsou rizika pochybení a plýtvání.

Ani dva jeho góly Plzni na vítězství nestačily. Krmenčík: Cítím hořkost

Fotbalisté Viktorie Plzeň opouštěli fotbalovou Doosan Arenu se smíšenými pocity. První zápas základní skupiny Ligy mistrů proti CSKA Moskva remizovali 2:2, ale po první půli vedli 2:0. Nejlepší výkon v probíhající sezoně ve středu večer stačil pouze na bod.

https info