Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autobusy na emulzi: skončí vše blamáží?

PRAHA - Autobusy pražského dopravního podniku stále na slibovanou emulzní naftu nejezdí a je možné, že na ni nikdy jezdit nezačnou.

2.8.2007 3
SDÍLEJ:

ČEKÁ NA ROZHODNUTÍ. Podle řidičů zhoršuje emulzní nafta jízdní vlastnosti autobusů.Foto: Deník/Martin Divíšek

Vše nasvědčuje tomu, že projekt, který měl přinést úspory a ekologičtější dopravu, skončí pro město fiaskem a finanční ztrátou.

Generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy (DP) Martin Dvořák připouští, že smlouva, kterou podepsal jeho předchůdce Tomáš Jílek s Oldřichem Svobodou a jeho třebíčskou společností SVA na dodávky speciální vodou ředěné nafty, nebude možná vůbec uvedena v život.

„Smlouva je sice postavená tak, že její vypovězení by bylo dost těžké, protože je uzavřena na dobu určitou, ale existuje varianta ji nenaplnit,“ míní Dvořák. Dopravce podle něj začal znovu o zakázce se Svobodou jednat a finálová sezení mají být příští týden. Nad dokumentem, který Jílek podepsal krátce před Dvořákovým nástupem, visí totiž hned několik otazníků.

Není například jasné, kolik z daňového zvýhodnění emulzní nafty, které činí zhruba deset korun na litr, získá DP a kolik Svoboda. Podle dobře informovaného zdroje na celém obchodě vydělá pouze Svoboda, jelikož firma SVA by měla ředit 9 milionů litrů nafty ročně, přičemž daňové zvýhodnění by činilo 90 milionů. Odborníci odhadují, že čistý zisk pro SVA by tak mohl ročně dosáhnout 20 milionů korun.

Dopravní podnik má z litru dostat 4,50 koruny, ale z toho je podle Dvořáka nutné odečíst nárůst spotřeby této nafty a častější výměny filtrů. Úspora tudíž má být pouze 2,40 koruny. Musí se ale pořídit jiné pumpy a jiné nádrže. Jílek se odmítá o rozdělení spotřební daně bavit. „Co je nám do toho, co bude mít Svoboda. Já to nevím,“ reagoval na dotaz Deníku.

Ředitel pochybuje

Kritici upozorňují i na to, že nikdo neví, jak se bude emulzní nafta chovat, až se do ní od září začne povinně přidávat bionafta.Astejně jako novému vedení dopravního podniku se jim nelíbí, že firma byla vybrána bez výběrového řízení. Podle Jílka byla ale soutěž zbytečná, protože nikdo jiný než Svoboda naftu neupravuje.

„Mělo být vypsáno výběrové řízení. Nyní vyhodnocujeme smysl projektu a dopad na životní prostředí a ekonomiku,“ řekl naopak současný ředitel DP Dvořák. Na dotaz, zda by takovou smlouvu sám uzavřel, odvětil: „Jen v případě, že by bylo výběrové řízení.“

O alternativě, že DP smlouvu vypoví a projekt ukončí, Svoboda nechce ani přemýšlet. „To by byl průšvih, museli bychom to řešit soudní cestou. Ale není důvod nic vypovídat,“ domnívá se. Do výrobní jednotky na ředění nafty investoval miliony a nyní už by mohl s ředěním začít. „Dopravní podnik ale dosud na odběr připravil jen tři z pěti garáží autobusů. Vše se zastavilo. Pokud to tak zůstane, tak na tom projedeme kalhoty,“ obává se.

Svoboda se nad zpochybňováním smlouvy pozastavuje i proto, že ji podepsal kromě Jílka také pražský radní pro dopravu a předseda představenstva DP Radovan Šteiner. I když představenstvo o ní nejednalo. „U radního byla smlouva pět týdnů, než ji podepsal. Bez jeho podpisu by se nic nedělo,“ uvedl Svoboda. Šteiner však záležitost bagatelizuje. „Když podepíše ředitel, já jen spolupodepisuji. Ale detailní informace k tomu nemám,“ tvrdil před časem, kdy Pražský deník o pochybnostech jako první informoval. Jak se staví k případnému vypovězení smlouvy, se nepodařilo zjistit, protože radní mobil nezvedá a na vzkazy nereaguje.

S emulzní naftou začal dopravní podnik experimentovat v roce 2003. Dodavatelem nafty byl Oldřich Svoboda. Pilotní projekt byl rozdělen do tří etap. V první mělo na emulzní naftu jezdit pět autobusů, v druhé dvacet a ve třetí až stovka. Na tu ale nedošlo. Odborníci proto považují dosažené výsledky pouze za orientační. Statisticky významné by prý byly právě až u té stovky autobusů. Projekt tak prý hlavně ukázal, pro které autobusy je alternativní palivo vhodné.

Podle smlouvy by jich na něj mělo jezdit 720. Řidiči tvrdí, že při jízdách dokonce jezdí autobusy hůře. „Mají jezdit na to, na co byly jejich motory zkonstruované,“ řekl před časem předseda odborového sdružení DP – autobusy Jiří Čada.

2.8.2007 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

parlamentní volby v Horních Počernicích, 20.10.2017
SLEDUJEME ON-LINE
36 18

První den voleb skončil. O volby je zájem, někde přišlo víc než 50 procent lidí

V Polsku pobodal muž v nákupním centru osm lidí.
AKTUALIZOVÁNO
3 5

V polském nákupním centru pobodal muž devět lidí, jedna žena zemřela

Perličky ze superdebaty: Okamurova hubička, rebel Dolejš a dáma Šlechtová

Nemáte čas zhlédnout celý půldruhé hodiny dlouhý záznam z předvolební superdebaty Deníku? Nevadí, vystříhali jsme pro vás ty nejlepší momentky. Možná vás neprovedou všemi zákoutími politických programů, zato vám ukážou, že politici jsou také jenom lidé. A jací!

AKTUALIZOVÁNO

Prezident Zeman: Volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové

Letošní volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové, to je jen reklamní kampaň, řekl dnes prezident Miloš Zeman novinářům po odevzdání hlasu v základní škole v pražských Stodůlkách. Zopakoval, že sestavením vlády pověří vítěze voleb. Svůj hlas dal zřejmě Straně práv občanů (SPO), kterou před lety zakládal a která dřív nesla jeho jméno ve svém názvu. Zemana do volební místnosti doprovodila jeho manželka Ivana.

Katalánsko zůstane španělské, prohlásil král Felipe VI.

Katalánský premiér Carles Puigdemont ve čtvrtek prohlásil, že jeho parlament hodlá vyhlásit nezávislost, pokud Madrid nebude souhlasit s dialogem. Do secesní krize v pátek podruhé zasáhl i španělský král Felipe VI. Ten uvedl, že Katalánsko „zůstává a zůstane“ podstatnou součástí Španělska.

ANKETA MEZI LÍDRY: Co přejí ke 100. narozeninám republiky...

Než vhodíme lístek do volební urny, zvažujeme, co nám ta „naše“ strana a její lídr přinesou. Nižší daně, kvalitní veřejné služby, vyšší důchody, špičkové vzdělání pro děti, aktivní roli v Evropské unii – záleží na osobních preferencích. Pak také vybíráme podle toho, nakolik jsou kandidáti důvěryhodní, co už v politice dokázali, kolik slibů splnili, jak se umějí za své vize poprat doma i za hranicemi.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení