Chvojka před dnešním začátkem zasedání Sněmovny uvedl, že sociální demokraté nepovažují za běžnou koncentraci Havlíčkových funkcí. Havlíček vykonává povinnosti plynoucí z funkce místopředsedy vlády, od pátku by se měl starat o dva resorty a jako místopředseda vládní rady má v gesci i výzkum, vývoj a inovace. "Byli bychom neradi, kdyby to bylo do konce funkčního období (vlády)," uvedl Chvojka.

Oba resorty považuje za složité, připomněl, že o vědu se dříve staral například tehdejší vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) bez toho, aby měl pod sebou další resort. "Koncentrace těchto čtyř gescí by i pro sebelepšího manažera musela být velmi náročná," řekl Chvojka. Není to proto zcela standardní řešení a mělo by se o něm diskutovat, dodal. "Rozumím, že to někdo může pojmout populisticky, jeden ministr místo dvou, úspora jednoho platu, ale když se podíváme na ty resorty, nemuselo by to být dobře a mohly by strádat," míní Chvojka.

Babiš v pondělí hovořil i o perspektivě, že by se ministerstva spravovaná Havlíčkem mohla sloučit do jednoho. "To, že máme tolik ministerstev, je proto, že máme poměrný parlamentní systém. Kdybychom měli většinový, dovolím si říci, že bychom možná mohli mít o čtyři ministry méně. Kdysi jsme měli ministerstvo hospodářství a asi politici měli málo míst, tak z toho udělali tři ministerstva. Klidně by místo tří mohlo být jedno," řekl Babiš. Vyžadovalo by to ale změnu kompetenčního zákona, a tak je podle něj otázkou, zda se fúze uskuteční.

Vicepremiér Havlíček dnes ČTK řekl, že resorty dopravy a průmyslu mají spoustu průsečíků, je proto možné oba řídit zároveň a jejich agendu sbližovat do eventuálního spojení. Oborové asociace upozorňují, že Havlíček bude řízením obou ministerstev velmi vytížen. Sám vicepremiér to připouští také, podotkl ale, že konkrétně v agendě ministerstva dopravy týkající se silniční dopravy a železnic je hodně aktivní i Babiš. "Je tam v relativně velkém detailu," uvedl.

Filip očekává, že Babiš navrhne nového ministra dopravy a Havlíček povede oba resorty pouze přechodně. Chce o věci s premiérem jednat. "Vztah mezi ministerstvy průmyslu a dopravy bývá někdy kontradiktorní, zájmy dopravců a výrobců jsou odlišné a je potřeba, aby se to vyrovnávalo meziresortně, nikoli uvnitř jednoho resortu," řekl Filip k záměru ministerstva sloučit.

Vicepremiér Havlíček bude jmenován v pátek

Jmenování vicepremiéra Karla Havlíčka (za ANO) ministrem dopravy se uskuteční v pátek po návratu premiéra Andreje Babiše (ANO) z cesty do Izraele. ČTK to dnes potvrdil tiskový odbor úřadu vlády. Havlíček je nyní ministrem průmyslu a obchodu a po odvolání stávajícího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) by měl podle návrhu premiéra vést trvale oba resorty. Ústavní právník Jan Kysela ČTK řekl, že Havlíček v takovém případě bude disponovat na vládě jen jedním hlasem.

Babiš navrhl prezidentovi Miloši Zemanovi odvolání Kremlíka v pondělí kvůli kritizované zakázce na informační systém pro elektronické dálniční známky. Podle premiéra ji Kremlík manažersky nezvládl. Zeman prostřednictvím mluvčího oznámil, že se změnami souhlasí.

Premiér ve středu ráno odlétá do Izraele, kde se zúčastní mimo jiné světového fóra o holokaustu, které se koná 75 let od osvobození vyhlazovacího tábora v Osvětimi. Do Česka se Babiš vrací ve čtvrtek pozdě večer. Jmenování Havlíčka a uvedení do funkce se uskuteční za účasti premiéra.

Babiš nenavrhl, aby Havlíček resort vedl dočasně do jmenování plnohodnotného ministra, ale funkce by se měl ujmout nastálo. Změna může podle něj být základem fúze ministerstev dopravy a průmyslu.

Pokud Havlíček bude zastávat dvě ministerské funkce, změní se poměr hlasů ve vládě. "Počet členů vlády se odvozuje od osob, nikoliv od počtu ministerstev, hlas má tedy jen jeden," sdělil ČTK Kysela. Jako příklad uvedl Švýcarsko, kde je sedm členů vlády a každý řídí několik resortů. ANO nyní disponuje deseti hlasy a ČSSD pěti, po jmenování Havlíčka bude tedy poměr 9:5.

Havlíček: Sestavím silný tým

Ministerstva dopravy a průmyslu mají spoustu společných průsečíků, je proto možné je řídit obě zároveň a jejich agendu sbližovat do eventuálního spojení. ČTK to řekl vicepremiér Karel Havlíček (za ANO), který má oba resorty dlouhodobě vést. Personální otázky komentovat před svým uvedením do funkce nechtěl, uvedl pouze, že chce kolem sebe na ministerstvu dopravy sestavit silný tým náměstků a odborných ředitelů a posílit marketing. Také podle premiéra Andreje Babiše (ANO) jsou mezi resorty velké synergie. Věří, že Havlíček zvládne oba řídit bez problému.

"Je to o klíčových lidech, je to o tom, že tam musí být lidi ochotní nejenom odborně, ale i manažersky, personálně a fyzicky tomu něco dát. Chci lidi, kteří jsou srdcaři, kteří budou tím resortem žít," podotkl. Havlíček tvrdí, že na ministerstvu průmyslu a obchodu se od loňského dubna, kdy začal úřad řídit, takový tým sestavit podařilo.

Tiskový odbor úřadu vlády dnes oznámil, že ministrem dopravy bude Havlíček jmenován v pátek po návratu premiéra Andreje Babiše (ANO) z cesty do Izraele. Babiš navrhl prezidentovi Miloši Zemanovi odvolání dosavadního ministra Vladimíra Kremlíka (za ANO) v pondělí kvůli kritizované zakázce na informační systém pro elektronické dálniční známky. Podle premiéra ji Kremlík manažersky nezvládl. Zeman prostřednictvím mluvčího oznámil, že se změnami souhlasí.

Oborové asociace upozorňují, že Havlíček bude řízením obou ministerstev velmi vytížen. Sám vicepremiér to připouští také, podotkl ale, že konkrétně v agendě ministerstva dopravy týkající se silniční dopravy a železnic je hodně aktivní i Babiš. "Je tam v relativně velkém detailu," uvedl.

Cílem podle něj je vybudovat dva špičkové resorty dopravy a průmyslu, případně do budoucna jeden velký hospodářský. "Je tam průnik v oblasti stavebnictví, v oblasti budování infrastruktury pro automobilový průmysl - myslím tím například autonomní řízení, pro čistou mobilitu. Je tam také pochopitelně vše, co se týká propojení energetických staveb, je tam propojení vodního hospodářství na vodní energetiku, je tam kosmický a letecký průmysl nebo například oblast telematiky a telekomunikací," dodal Havlíček.

Analytici: Sloučení ministerstev dopravy a průmyslu dává smysl

Možné sloučení ministerstev dopravy a průmyslu dává smysl. Shodli se na tom analytici, které dnes oslovila ČTK. Výrazné finanční úspory ale podle nich případná změna okamžitě nepřinese. Samotné spojení agendu úřadů nezúží, je dána zákonnými úpravami, podotýkají. Po odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) má podle premiéra Andreje Babiše (ANO) oba úřady dlouhodobě vést vicepremiér Karel Havlíček (za ANO).

"Podle mě toto spojení dává smysl. Přinese to přinejmenším zjednodušení a zrychlení četných meziresortních připomínkových řízení k nové legislativě v kompetenci obou resortů. Bude to velmi náročné na osobní nasazení ministra, ale právě Karel Havlíček je osobností, která by to mohla zvládnout," řekl ČTK analytik společnosti ENA a výkonný ředitel Asociace nezávislých dodavatelů energií Jiří Gavor.

Podle ekonoma společnosti Capitalinked.com Radima Dohnala patří mezi pozitiva snadnější rozhodování o stavebnictví. "To je kriticky důležité pro největší bolístku současné vlády, tedy dopravní stavby. Nelze však čekat výrazné úspory, protože počet úředníků těžko klesne o více než deset procent," sdělil.

Hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda uvedl, že sloučení obou ministerstev dává dnes smysl více než kdy jindy. Zmínil mimo jiné plány Evropské unie v energetice a klimatu. "Průmysl, energetika i doprava patří ke klíčovým emitentům oxidu uhličitého a společný, provázaný postup při dekarbonizaci ekonomiky může být nejúčinnější právě z pod jedné střechy," doplnil.

Sloučení by mohlo dávat smysl také podle Jiřího Koželouha z ekologického Hnutí Duha. Pokud by se opravdu uskutečnilo, je ale třeba zajistit, aby měl ministr dostatečnou kapacitu na energetickou agendu. "Jsou totiž otázky, které prostě musí řešit ministr na politické úrovni, i když má sebelepší náměstky a poradce. Nabízí se tedy i to, jestli naopak nevyčlenit energetiku do samostatného resortu, který se na to bude soustředit," podotkl.

Podle hlavního ekonoma Natlandu Petra Bartoně neexistuje pravidlo o optimálním počtu ministerstev. Připomněl, že Česko má 14 ministerstev, například Nizozemsko si podle něj vystačí s 11 a Maďarsko s osmi resorty.

Konkrétně doprava a průmysl podle Bartoně mají hodně společného. Zdůraznil, že obě ministerstva jsou od sebe navíc v Praze nyní vzdálená jen 800 metrů. "Nebylo by proto problém pořádat společné porady s takřka nulovými náklady navíc, i kdyby se ministerstva po sloučení nesestěhovávala dohromady," řekl.

"Obě ministerstva nyní navštěvují i podobní lobbisté. Pokud by nyní měli jedno místo namísto dvou, i oni si ušetří cestu přes parčík. Je to sice triviální úspora, ale nezapomínejme, že lobbismus je jednou z ekonomicky nejneproduktivnějších investic - vyhrává zpravidla jen jeden, ale náklady a námahu nesou i ti neúspěšní," dodal Bartoň.