Jeho součástí jsou například potraviny nebo zdravotnické potřeby. V mírových podmínkách však letci nouzové dávky nevyužívají, protože záchranné akce jsou rychlé.

Nouzovou dávku podle norem NATO mají v současnosti všechny letouny ve výzbroji české armády. U všech letounů je složení "balíčku" podobné, liší se pouze některými součástmi nebo jejich výrobcem. Nouzové dávky ruské výroby se používají již jenom u cvičných proudových letounů L-39 Albatros. Podzvukové stroje L-159 Alca a stíhací letouny Jas-39 Gripen již mají nouzové dávky novější.

Časem však armáda v závislosti na dostatku finančních prostředků plánuje také L-39 vybavit modernější nouzovou dávkou. "Balíček pro přežití" je součástí záchranné sedačky a piloti si ho berou na každý let. Nácvik katapultáže piloti trénují každý měsíc na trenažérech. "Dvakrát ročně projdou piloti nácvikem přežití po katapultáži v zimních a letních podmínkách v délce trvání 5 dnů," uvedla Jana Růžičková z generálního štábu.

Složení balíčku přežití odpovídá tomu, že by měl voják v případě krizové situace být schopen čelit několika různým druhům nebezpečí. Nouzová dávka u gripenů tak například obsahuje impregnované rukavice a návleky na nohy k udržení tepla nebo dávku potravin, která se skládá ze tří sáčků bujónu, dvou sáčků kávy nebo energetických bonbónů. Jeho součástí je například také záchranný člun, halogenová baterka, krém proti komárům, zápalky, signální zrcátko nebo pletená čepice.

Letadla L-159 mimo jiné obsahují signální světlice, zdravotní potřeby, desetimetrový drát na kladení pastí, rybářské potřeby, kompas a samozřejmě také dávku potravin. Piloti mají k dispozici také záchranný člun, voděodolné zápalky, drátěnou pilku nebo ochranné brýle.

Piloti také trénují, jak komunikovat se záchranným týmem, jehož součástí jsou například záchranné vrtulníky, které mají celodenní službu. Předpokládaná pohotovost ke vzletu je podle armády přibližně deset až 15 minut od obdržení nouzového signálu. Za jednu minutu letu přitom vrtulníky urazí asi tři kilometry.

"Balíčky pro přežití" do letounů L-159 dostali piloti v polovině loňského roku. Letouny bez nich přitom fungovaly několik let. Na zahraničních cvičeních si však čeští piloti museli soupravy půjčovat.