Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Piloti mají v letadlech čepici, kávu i pilku

PRAHA - V případě, že letci selže jeho stroj a musí se katapultovat, má dvě základní možnosti, jak přežít. Nejprve jeho sedačka v letadle automaticky vyšle nouzový signál záchrannému týmu, po dopadu však pilot může v případě potřeby také využít "balíčku pro přežití", kterému se podle armády odborně říká nouzová dávka.

19.5.2007
SDÍLEJ:

Foto:

Jeho součástí jsou například potraviny nebo zdravotnické potřeby. V mírových podmínkách však letci nouzové dávky nevyužívají, protože záchranné akce jsou rychlé.

Nouzovou dávku podle norem NATO mají v současnosti všechny letouny ve výzbroji české armády. U všech letounů je složení "balíčku" podobné, liší se pouze některými součástmi nebo jejich výrobcem. Nouzové dávky ruské výroby se používají již jenom u cvičných proudových letounů L-39 Albatros. Podzvukové stroje L-159 Alca a stíhací letouny Jas-39 Gripen již mají nouzové dávky novější.

Časem však armáda v závislosti na dostatku finančních prostředků plánuje také L-39 vybavit modernější nouzovou dávkou. "Balíček pro přežití" je součástí záchranné sedačky a piloti si ho berou na každý let. Nácvik katapultáže piloti trénují každý měsíc na trenažérech. "Dvakrát ročně projdou piloti nácvikem přežití po katapultáži v zimních a letních podmínkách v délce trvání 5 dnů," uvedla Jana Růžičková z generálního štábu.

Složení balíčku přežití odpovídá tomu, že by měl voják v případě krizové situace být schopen čelit několika různým druhům nebezpečí. Nouzová dávka u gripenů tak například obsahuje impregnované rukavice a návleky na nohy k udržení tepla nebo dávku potravin, která se skládá ze tří sáčků bujónu, dvou sáčků kávy nebo energetických bonbónů. Jeho součástí je například také záchranný člun, halogenová baterka, krém proti komárům, zápalky, signální zrcátko nebo pletená čepice.

Letadla L-159 mimo jiné obsahují signální světlice, zdravotní potřeby, desetimetrový drát na kladení pastí, rybářské potřeby, kompas a samozřejmě také dávku potravin. Piloti mají k dispozici také záchranný člun, voděodolné zápalky, drátěnou pilku nebo ochranné brýle.

Piloti také trénují, jak komunikovat se záchranným týmem, jehož součástí jsou například záchranné vrtulníky, které mají celodenní službu. Předpokládaná pohotovost ke vzletu je podle armády přibližně deset až 15 minut od obdržení nouzového signálu. Za jednu minutu letu přitom vrtulníky urazí asi tři kilometry.

"Balíčky pro přežití" do letounů L-159 dostali piloti v polovině loňského roku. Letouny bez nich přitom fungovaly několik let. Na zahraničních cvičeních si však čeští piloti museli soupravy půjčovat.

19.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Erdogan na zasedání Organizace islámské spolupráce
3

Erdogan vyzval svět, aby uznal Jeruzalém za hlavní město Státu Palestina

Bombardování v Jemenu
5

Při leteckých útocích na základnu rebelů v Jemenu zahynulo 30 lidí

Přerozdělování imigrantů? Babiš je proti trvalým kvótám: Návrh je nepřijatelný

Premiér Andrej Babiš (ANO) odmítl trvalý přerozdělovací mechanismus imigrantů mezi členskými zeměmi Evropské unie, jak je v navrhované reformě evropského azylového systému. Při dnešním jednání sněmovního evropského výboru o pozicích Česka pro nadcházející jednání Evropské rady v Bruselu varoval v této souvislosti před novým pnutím v unii a případnými odchody dalších členských zemí z bloku.

Oblíbená akce je tu. Česko si už dnes zazpívá po celé republice koledy

Zpříjemněte si s Deníkem čekání na Ježíška zpíváním. Po celé republice už dnes od 18 hodin zazní koledy Nesem vám noviny, Narodil se Kristus Pán či Půjdem spolu do Betléma. Celý večer pak zakončíte vánoční písničkou Vánoce, Vánoce přicházejí.

V části Česka hrozí ledovka, severovýchod zasáhne opět silný vítr

V části Česka hrozí v noci a ve čtvrtek ráno tvorba ledovky. V Moravskoslezském kraji a v Olomouckém kraji na Jesenicku, Šumpersku a Přerovsku pak v noci opět zesílí vítr, slábnout by měl v poledne. Aktuální výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí dnes vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

DOTYK.CZ

Po stopách zvířecích emocí. Rozumíme jim vůbec?

Zvířata jsou nám daleko bližší, než jsme ochotní si připustit. Prožívají si svá malá i velká citová dobrodružství. Nejsou jim cizí radost, smutek, strach ani láska. Fakt, že kohout umí svým slepicím lhát, že zvířata dokáží jednat nezištně a že veverky jsou vychytralé zlodějky, by ještě před několika lety lidé považovali za fantazírování. Zkušený německý lesník Peter Wohlleben, milovník přírody, se vydává po stopách zvířecích emocí, jež utvářejí jejich pestrý svět.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT