Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bendl slíbil miliardy na lokální vlaky

Praha - Regionální vlaková doprava je zachráněna. Ale jen pro letošek. Peníze, které odmítly poskytnout kraje, dá nakonec stát. Plošné rušení regionálních spojů je pro letošek zažehnáno

8.2.2009 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto. Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Ministr dopravy Petr Bendl (ODS) se rozhodl, že stát drahám ze svého rozpočtu doplatí zhruba 3,2 miliardy korun, které na provozování motoráčků odmítly poskytnout kraje.

„Už dopředu říkám, že je to naposledy, co krajům pomáháme. Příští rok už si to musí uhradit samy,“ uvedl nový šéf dopravy. Podle něj si samosprávy musí stanovit priority ve svých rozpočtech.

„Zda peníze dát na vlaky nebo na něco jiného, třeba poplatky,“ řekl Bendl v narážce na hlavní tahák, který socialistům vyhrál podzimní krajské volby. Kraje letos na ztrátové spoje dají o šest procent více než loni, kdy na účet drah poslaly 4,6 miliardy.

Jenže takový nárůst podle Českých drah (ČD) stěží pokryje inflaci - natož aby zbyly peníze na obnovu třicet let starých lokomotiv a vagonů. Situace je dokonce tak špatná, že dráhy bez tří miliard v podstatě nepokryjí ani provozní režii a každý měsíc podle Bendla vytváří třísetmilionovou ztrátu na regionální dopravě.

Hledá se rezerva

„ČD pak chybějící miliony berou z dvanácti miliard, které dostaly za majetek převedený na Správu železniční dopravní cesty,“ uvedl ministr. Ani pro samotný resort dopravy ovšem nebude jednoduché tři miliardy sehnat. Ministr financí Miroslav Kalousek totiž v rámci proti krizových opatření začal z jednotlivých ministerstev brát peníze z rezervních fondů. Doprava přišla o 2,6 miliardy a peníze na regionální motoráčky teď bude muset žádat zpět od Kalouskova resortu.

Dráhy sice vítají, že tři miliardy dostanou, zároveň ale žádají jasnější pravidla. „Je nezbytné, aby se financování regionální dopravy řešilo koncepčně. Není možné, abychom každoročně vykázali ztrátu a doufali, že ji ministerstvo opět zaplatí,“ stěžuje si Radek Joklík z ČD.

Hlavním problémem jsou i nadále dotace na jeden vlakokilometr. U nás dostanou necelých 62 korun, zatímco na Slovensku či v Maďarsku mají místní dopravci dvojnásobnou částku. „V současné době nám kraje platí zhruba polovinu toho, co bychom potřebovali,“ řekl včera Deníku Joklík.

Nový ministr dopravy problém hodlá řešit, zároveň ale dráhy „varuje“, že kromě peněz jim přivede i konkurenci. Bendl totiž naznačil, že pokud o to soukromníci projeví zájem, vypíše jeho resort soutěž na provozování dálkových rychlíků.

Liberec příkladem

Až dosud ministerstvo rychlíky objednávalo výlučně u Českých drah a platilo jim za ně zhruba 3,3 miliardy korun. Konkurenci chce Bendl i v regionech. První vlaštovkou je Liberecký kraj, kde vypsali jako první v republice tendr na regionální motoráčky. O zakázku se chce mimo jiné ucházet majitel Student Angency Radim Jančura.

Autor: Jan Klička

8.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Mečiar a Václav Klaus
32 7

Klaus a Mečiar: Rozpad Československa byl nevyhnutelný

Ilustrační foto

Vědci ze Soulu vyvinuli preparát proti vypadávání vlasů

Prezidentští kandidáti: Společná evropská armáda není reálná

Společná evropská armáda není reálný projekt a nemohla by fungovat. Shodla se na tom dnes pětice prezidentských kandidátů, kteří debatovali v pražském kině Světozor v rámci projektu studentských prezidentských voleb, které pořádá společnost Člověk v tísni.

Vánoce v cizině. Pelta tvrdí: Nový předseda bude zvolen

Za normální situace by jezdil po republice. Od Aše až po Havířov by sháněl podporu. Sliboval, přemlouval, lobboval. Jenže nemůže. Ať už dnešní volební valná hromada fotbalové asociace dopadne jakkoliv, Miroslav Pelta zůstane stranou. „Nekandiduji na žádnou funkci,“ poznamenal Pelta v exkluzivním rozhovoru pro Deník.

Konec bezvládí. Český fotbal si zvolí nového šéfa

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ Malá hádanka na úvod: dokážete si tipnout, kolik peněz za jeden rok spolyká český fotbal? Teď malá chvilka na vaše odhady. A dost… Správná odpověď zní: skoro celou miliardu korun.

Brňané mají školu smyku za rohem. Na novém polygonu řidiče rozhodí tržná deska

/FOTOGALERIE, VIDEO/ Námraza na silnici překvapila před dvěma lety řidiče z Brněnska Václava Hájka. „Dostal jsem smyk a skončil v příkopu. Byl to jeden z důvodů proč jsem si zaplatil školu smyku v Jihlavě,“ poznamenal. Od pondělí už jihomoravští řidiči na polygon nepojedou daleko. Představitelé firmy Polygon Brno otevřeli nový areál u Masarykova okruhu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT