„Zavedený systém se občas jeví jako nespravedlivý,“ míní Petr Vomáčka z ÚAMK. Ze statistik prodeje vyplývá, že mimo bodový systém může být každé páté letos zakoupené nové auto.
DATA KLIENTA NEDÁME
Jak je to možné? Dopravní odbory radnic zpravidla sice požádají vlastníka vozidla o jméno řidiče, který s ním v právě jel, ale majitel, třeba firma nebo leasingová společnost, může jen zaplatit pokutu. Jméno říci nemusí.

„V případě, že neudělá ani jedno, je s ním vedeno řízení o přestupku jako s provozovatelem vozidla,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. „V tomto řízení ale není dokazována vina řidiče a není v něm možné ani udělit body,“ připustil.
Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti vysvětlil, že jméno firmy obvykle neprozrazují, protože to zavání udáním. Když pak společnost pokutu zaplatí, peníze od zaměstnance vymůže třeba snížením prémií.

Česká leasingová a finanční asociace uvedla, že na leasing v prvním pololetí letošního roku její členové prodali přes 30 tisíc nových osobních aut. Tedy každý pátý vůz.
Leasingové společnosti v případě přestupku nerady prozrazují jméno klientů. „Nebývá to zvykem. Data klienta často neposkytujeme,“ potvrdila Kateřina Halatová ze společnosti Autoleasing.
KNIHA JÍZD NAPOVÍ
Na společnost LeasePlan se kvůli pokutám úřady ročně obracejí asi ve 20 tisících případů. Personální ředitel Petr Janout odhaduje, že výzev kvůli udělení trestných bodů je z toho zhruba desetina. Podle něj přitom lze jméno konkrétního řidiče v provozovatelské firmě vyhledat vždy v knize jízd.
Záleží na tom, zda se řidič přizná, že je na fotografii z kamery právě on. „Člověk se stále může vykroutit výmluvou na osobu blízkou. Pokud se konkrétní řidič na předvolání nepřizná, že řídil, není komu body přidělit,“ konstatoval Budský.

Jinde jsou na nebezpečné řidiče přísnější. Ve Francii se jim body nepřičítají, ale naopak odečítají. Pokud se neprokáže, že vozidlo při spáchání přestupku řídil někdo jiný, přijde o body vždy majitel. „To je velká motivace. Potom si rozmyslí, komu půjčí klíčky,“ míní Budský.
Pomohlo by více aktivních policistů na silnicích. „Pokud nemáte efektivní dohledovou činnost a funkční systém, který vymáhání sankcí dotáhne až do konce, tak vám bodový systém zázraky neudělá,“ dodal Budský. Jako vzor uvádí Španělsko. Trestné body tam zavedli také před jedenácti lety a na silnicích tam je bezpečněji než v Česku.