O tom, kde se pilot letadla kerosinu zbavil, aby snížil hmotnost stroje před přistávacím manévrem, informovala ve středu německá média rozdílně. Bulvární deník Bild napsal, že se tak stalo nad Českem v blízkosti německých hranic. Server t-online uvedl, že nádrže letoun otevřel při přeletu Žitavských hor, když byl ve výšce 4300 metrů.

Jako Žitavské hory je označována německá část Lužických hor, které se rozkládají na česko-německém pomezí. Saský deník Sächsische Zeitung citoval i svědka z Bertsdorfu nedaleko Žitavy, který si všimnul nejen nízko letícího letadla, ale také stop kerosinu vypouštěného z nádrží.

Boeing 737-800 v barvách společnosti Smartwings
Letadlo z Kréty do Prahy muselo nouzově přistát. Kvůli technické závadě

Dopady vypuštění paliva na lidi a životní prostředí hodnotí německý Spolkový úřad pro životní prostředí (UBA) jako nikoli kritické, napsal ve středu Bild.

Otterbeinová dnes ČTK sdělila, že palivo letoun vypouštěl nad Českem i nad Německem. „Přesně to může říct jen pilot,“ uvedla mluvčí DFS. „Já mám informace o vypouštění mezi Drážďany a Brnem. Téměř vše bylo vypuštěno při návratu nad Českem a menší množství nad Saskem. Letadlo poté přistálo v Lipsku/Halle. Celkem to bylo 110 tun kerosinu,“ uvedla.

V souladu s předpisy 

Mluvčí DFS se vyjádřila i k nejasnostem informací v médiích o tom, kde pilot palivo vypustil. „Bavíme se tady o komunikaci přes několik prostředníků. Pilot letounu Boeing 747 to řekl pracovníkům řízení letového provozu, kteří to nahlásili našim expertům a ti to zase poskytli mně. A já to zase říkám dále novinářům. Kde byl kerosin vypouštěn, ví jen pilot,“ řekla.

České Řízení letového provozu ale uvádí, že většina paliva byla vypuštěna nad Německem. „Boeing začal vypouštět palivo nad Vyškovem, nad Brnem se otočil. Cesta nad Českou republikou trvala 15 minut a letadlo v Česku vypustilo 15 až 20 tun paliva,“ řekl Novinkám.cz mluvčí ŘLP Klíma.

Následky letecké katastrofy ze 4. října 1992. Padající letoun Boeing 747 narazil přímo do obytného bloku
Jdeme dolů, padáme! Letadlu se utrhly motory, náraz do domu skončil katastrofou

ŘLP dnes na síti X uvedlo, že událost se stala v pondělí a „byla vyřešena v souladu se stanovenými bezpečnostními postupy“. Při vypouštění paliva musí být letoun například ve výšce minimálně 1850 metrů. „Letadlo letělo ve výšce 5100 metrů, což je mnohem výš, než je pro tyto situace předepsaná výška. Po celou dobu to s námi bylo konzultováno, zároveň jsme na to upozornili Armádu ČR podle pravidel. Také jsme uvolnili vzdušný prostor pod letadlem, protože se pod ním nesmělo vyskytnout žádné další letadlo,“ popsal situaci Novinkám.cz Klíma.

Nouzová situace

Takzvaný „fuel dumping“, tedy upouštění paliva za letu, je povolen jen v nouzových situacích. Podle mluvčího ŘLP Richarda Klímy platí přísná pravidla pro to, kde mohou letadla za letu vypouštět palivo. „Jsou velmi omezená místa, kde se to smí,“ uvedl.

Podle informační příručky ŘLP je vypouštění paliva v českém vzdušném prostoru možné provádět pouze na základě povolení příslušného stanoviště Řízení letového provozu, přičemž letadlo musí být ve výšce minimálně 1850 metrů. „Ve všech případech musí být příslušnému stanovišti Řízení letového provozu oznámen začátek, konec a důvod vypouštění paliva,“ stojí v příručce.