Například varianta dálnice D3 do jižních Čech přes Dolní Posázaví, kterou Ředitelství silnic a dálnic prosazuje přes tvrdé protesty obcí i ekologů, dostane brzy vážnou konkurenci. Ministr životního prostředí Martin Bursík totiž prosadil do harmonogramu výstavby silnic a dálnic variantní posouzení tří dopravních staveb, mezi nimiž je i tato dálnice. Dalšími jsou R55 na hranice sRakouskem a severozápadní segment okruhu R1 přes Suchdol.

„Spojení Prahy a jihu Čech potřebujeme, ale my máme vážný problém stím koncem, který protíná Dolní Posázaví. To je oblast, která je přírodně i rekreačně nesmírně cenná,“ řekl Bursík na tiskové konferenci vlády.

„Museli jsme vzít vúvahu opakované připomínky zelených a zařadit do harmonogramu na nějaké změny,“ vysvětlil premiér Mirek Topolánek.

Zasedání vlády předcházela ranní schůzka ministra dopravy Aleše Řebíčka a ministra životního prostředí Martina Bursíka, kteří se dohodli, že nechají některé trasy variantně posoudit.

Vpřípadě trasy do jižních Čech jde o zásadní zvrat. Až doposud se Ředitelství silnic a dálnic jakékoliv alternativní trase bránilo. Na sklonku minulého roku schválilo zastupitelstvo Středočeského kraje Vyšší územní plán i sdiskutabilní trasou. Zdálo se, že už nic nemůže stavbu D3 zastavit.

„Pořád jsme doufali, že se podaří prosadit zkapacitnění staré benešovské a dokončení R4 do Písku, čímž by se dopravní problém jihočeského regionu vyřešil, ale cítili jsme stále větší tlak neslyšet na tyto argumenty,“ řekl Otakar Šmíd zobčanského sdružení Krajina 2000.

Nyní je debata o silničním spojení Prahy a Českých Budějovic vrácen do bodu nula svidinou skutečného posouzení ekonomických a envirnomentálních hledisek.