Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Skončí čekání na doktora? Pacient se objedná telefonicky

Praha - Dlouhé čekání u lékaře by se mělo stát minulostí. Alespoň podle nového plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny.

6.9.2008 7
SDÍLEJ:

To, že pacient prosedí určitou dobu v čekárně, aby nakonec dostal do ruky neschopenku, neznamená, že může v klidu odjet přestavovat chalupu nebo čas určený k léčení utrácet pobíháním po nákupech. Foto: DENÍK/Milan Jaroš

Vyplývá to ze zjištění deníku Právo.

„Praktičtí lékaři by měli dát pacientům možnost se telefonicky objednat na konkrétní hodinu a tím čekat maximálně 15 minut,“ řekl Pavel Vepřek, který má ve VZP na starosti strategii a rozvoj. I nadále by však mělo být možné přijít k lékaři kdykoliv a bez objednání. Praktičtí lékaři jsou ale k novému systému skeptičtí.

„V praxi toto určitě nemůže fungovat, protože během celého dne přichází do ordinace mnoho akutních případů,“ řekla praktické lékařka z Ostravy Alice Havlová. Právě v tomto okresu, stejně jako v Plzni, Českých Budějovicích a Ústí nad Labem by měl od ledna příštího roku začít zkušební provoz telefonického objednávání. Lékaři se k němu mohou přihlásit dobrovolně.

Akutní případy i objednaní

Alice Havlová však tuto možnost nevyužije, protože systém v minulosti už sama vyzkoušela. „V čekárně se setkávaly akutní případy a objednaní lidé. Nakonec se mezi sebou málem pomlátili. Buď se mají objednávat všichni, nebo nikdo,“ popisuje Havlová. S tímto názorem není sama. „Lidé také často onemocní během dne a pro ty by se čekací doba neúnosně prodloužila,“ říká zdravotní sestra Marie Řepecká z Ostravy.

Už dnes pacienti během chřipkové epidemie čekají v ordinaci až dvě hodiny, doplňuje Řepecká. Zkušenosti ze zahraničí však dokládají opak. Například v Německu se pacienti mohou u více než poloviny praktických lékařů předem objednat. „Lékaři i pacienti si tento systém velmi pochvalují. Při rozumné organizaci chodu ordinace a ponechání dostatku času pro akutní případy zmizí chaos v čekárnách,“ uvedl mluvčí sdružení zdravotních pojišťoven AOK Udo Barske. Tuto zkušenost potvrzují i pacienti.

Čekání

„Můj lékař má vše dobře zorganizováno, vždy čekám maximálně půl hodiny. Telefonické objednání bych asi nevyužívala,“ uvedla pacientka z Petřvaldu u Karviné Jitka Krkošková. Všeobecná zdravotní pojišťovna vyhodnotí zkušební provoz za šest měsíců až za rok, ale možnost telefonického objednání by podle Pavla Vepřeka mělo i nadále zůstat pro lékaře dobrovolným krokem. „Dnes už takto někteří lékaři pracují, cílem VZP je, aby se tento servis pacientům rozšířil na více praktických ordinací,“ dodal Pavel Vepřek.

Autor: Bára Procházková

6.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:
Kateřina Perknerová.
3 13

Pohledem Kateřiny Perknerové: Okamurovy řeči

Ilustrační foto.
2 10

Změna ve vyhlášce dopadne na pacienty. Připlatí si více za léky

Tatra drtí kopce a Zeman rozverně poplácává: prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 18. října 2017.

Lidé možnost nákazy virem HIV stále podceňují

V Česku žije podle průzkumu Státního zdravotního ústavu z konce srpna tohoto roku 3087 osob s diagnózou HIV. Navzdory neustálému nárůstu počtu případů nákazy virem HIV, který způsobuje smrtelnou chorobu AIDS, se lidé v České republice nemoci neobávají.

Hasiči nacvičovali záchranu zaklíněného člověka. Zpod trolejbusu z kovošrotu

/FOTOGALERIE/ Zvedání několikatunového trolejbusu si vyzkoušeli hasiči v brněnském kovošrotu. Pracovníci všech směn ze stanic Brno-město si tak nacvičili náročnou činnost. Rychlost jejich zásahu totiž jednou může zachránit lidské životy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení