Dnešní rodiče mnohem častěji sáhnou po ovladači DVD přehrávače než po dětské knížce.

Tradiční výchovnou metodu tak v posledních letech válcují televizní pořady pro děti, satelitní kanály určené pro ty nejmenší a DVD s počítačově vytvořenými pohádkami. To je podle psychologů a pedagogů zcela špatně.

Přitom stačí málo. Číst dětem z knížky každý den dvacet minut. Skutečně i takto krátká doba, ale v pravidelných dávkách, může velmi dobře pomoci dítě vychovat, ukázat mu, co odpovídá morálním hodnotám a vychovat ho.

I dvacet minut denně je ale mnohým rodičům zatěžko, a tak jsou děti odkázány na televizní obrazovku nebo monitor počítače. Samy tyto děti pak navíc v pozdějším věku nemají ke čtení vztah, a tak se tenčí i dospělá čtenářská obec.

Na stánkách celeceskoctede­tem.cz je k dispozici anketa, která ilustruje zoufalou situaci v Česku. Svým dětem předčítá v současné době jen 18 % rodičů. Zbylých 82 % to zřejmě nepovažuje za důležité.

Projekt Celé Česko čte dětem se snaží situaci svojí propagační kampaní změnit lepšímu a přinutit tak rodiče změnit zaběhnuté návyky a donutit je číst dětem. Není to ale jednoduchá práce.

„Tahle kampaň to nebude mít lehké, a proto je tolik potřebná. Sám coby téměř permanentně unavený otec dobře vím, jak těžké bývá najít večer sílu na hlasité předčítání osmistránkové pohádky,“ řekl na adresu projektu český spisovatel Michal Viewegh.

Předčítání dětem v raném věku se podle odborníků, psychologů a pedagogů, vyplatí. Děti poznají, co je dobré, co špatné, naučí se dobře komunikovat a půjde jim to i lépe ve škole. Navíc lze v případě předčítání uvažovat i o pozdějším ekonomickém efektu.

„Mluvím k vám jako odborník v oboru investičních strategií.

Půjdu rovnou k věci: není lepší investice, než ta do vzdělání. Vzdělání nelze dosáhnout bez čtení. Takže čtěme, a to co nejvíc. A co nejdříve,“ avizoval pro projekt Michal Horáček, textař, publicista a zakladatel společnosti Fortuna.