U většiny typů škol, včetně učilišť, převažují kladná hodnocení. Úroveň vzdělávání na gymnáziích označilo za dobrou 66 procent účastníků průzkumu, kdežto za špatnou jen 16 procent. Základní školy měly o něco horší poměr s 64 procenty kladných hodnocení a 28 procenty záporných. Vysoké školy hodnotilo kladně 59 procent lidí a záporně 19 procent.

Střední odborné školy s maturitou získaly 54 procent pozitivních hodnocení a 31 procent negativních a vyšší odborné školy 52 procent pozitivních a 22 procent záporných. Nejvyrovnanější poměr byl u učilišť, jejichž úroveň vzdělávání označilo za dobrou 45 procent lidí a za špatnou 40 procent.

Václav Klaus ml.
Nejúspěšnější kandidát ODS Václav Klaus ml.: Zrušil bych 90 procent zákonů

Ačkoli jsou negativní názory u všech typů škol dlouhodobě v menšině, pozitivních hodnocení v posledních letech ubývá. Například podíl kladných hodnocení základních škol klesá již třetí rok v řadě. V roce 2014 dosahoval 73 procent, kdežto letos 64 procent. Třeba u vysokých a vyšších odborných škol jen za poslední rok klesl podíl kladných hodnocení o šest až sedm procentních bodů.

"Podíl příznivého hodnocení v případě základních škol patří k nejnižším za celé sledované období. Statisticky srovnatelného výsledku bylo dosaženo ještě v roce 2012 a v letech 2002 a 2003. Mohlo by to tedy ukazovat na znak trendu, ve kterém veřejnost reflektuje problémovou situaci školství," sdělili pracovníci CVVM.

Navzdory zhoršujícímu se hodnocení úrovně vzdělávání si stále naprostá většina Čechů myslí, že každý člověk může dosáhnout vzdělání odpovídajícího jeho schopnostem. Tento názor sdílejí tři čtvrtiny dotázaných.

Ministr školství Stanislav Štech navštívil 30. června ZŠ T. G. Masaryka v Podbořanech, aby předal vysvědčení prvňáčkům a deváťákům.
Školství je třeba reformovat, shodli se mezinárodní odborníci

Zhruba dvě třetiny lidí pak míní, že tuzemský vzdělávací systém rozvíjí znalosti, orientaci ve společnosti a samostatnost žáků a studentů. Kladně hodnotí většina Čechů i vliv škol na rozvoj týmové práce, tvořivosti, vystupování před lidmi a sebedůvěry.

Naopak u morálních hodnot a kázně si naprostá většina lidí myslí, že se tyto vlastnosti školám rozvíjet nedaří. U kázně hodnotilo vliv škol negativně 70 procent lidí a u morálních hodnot 62 procent.

Průzkum provádělo CVVM letos od 4. do 14. září. Zúčastnilo se ho 970 obyvatel republiky starších 15 let.