Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Češi zaplatili za letouny dvakrát tolik co Portugalci

Praha – Češi zaplatili za přepravní letouny CASA dvakrát tolik co portugalské ministerstvo obrany.

3.8.2011 10
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Divíšek Martin

V roce 2008 si Portugalci objednali celkem 12 letounů CASA C-295M, za jeden zaplatili 27,1 milionu dolarů (tehdy 418 milionů korun). Česká armáda podepsala smlouvu na nákup čtyř strojů v dubnu 2009 a za jeden dala 875 milionů korun. Napsaly to Lidové noviny (LN) s odkazem na prestižní ročenku The Military Balance, kterou vydává londýnský Mezinárodní institut pro strategická studia.

List uvedl, že rezort obchod od začátku prezentoval tak, že tři transportní letadla CASA armáda koupí a jedno vymění za pět svých nepotřebných bitevníků L-159. V takovém případě se cena jednoho českého stroje CASA vyšplhá až na 1,16 miliardy ko­run.

Nákup čtyř dopravních letadel za 132 milionů eur (kolem 3,5 miliardy korun) byl podepsán v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Martina Bartáka do funkce šéfa resortu. Přitom ještě v době, kdy se obchod připravoval, se mluvilo o tom, že nákup měl Česko vyjít na něco přes dvě miliardy korun.

Složité srovnávání

Ministerstvo obrany tvrdí, že porovnávat nákupní ceny stejných letadel u dvou států je komplikované. „Takové srovnání bývá ošidné. Nelze srovnávat pouze samotné letouny, ale do úvahy je třeba vzít úroveň jejich vybavení či školení personálu,“ řekl mluvčí rezortu Vladimír Lukovský. Ale zatímco Češi si objednali čtyři přepravní verze pro náklad a vojáky, ke kterým si nechali přimontovat systém pasivní ochrany, portugalská armáda měla prý daleko větší nároky.

Zjistit, jestli cenu vyšrouboval výrobce, firma Omnipol která obchod zprostředkovala, nebo vysocí úředníci ministerstva obrany, je dnes podle deníku nereálné. „Není naším zvykem diskutovat na veřejnosti o věcech komerčního charakteru,“ řekla Barbara Kracht z evropského koncernu EADS. Také Omnipol, jenž letouny CASA ve Španělsku nejdřív nakoupil a pak je české armádě prodal, se k zakázkám nevyjadřuje.

Ministerstvo obrany v pondělí oznámilo, že kvůli letadlům CASA uplatní vůči Omnipolu sankce plynoucí ze smlouvy. Firma totiž ve stanovené lhůtě neodstranila závady na systému pasivní ochrany letounu.

Letouny CASA jsou nyní na pražském letišti Kbely. Ze čtyř strojů mohou do vzduchu tři, jejich hlavním úkolem je přemostění mezi Prahou a českou vojenskou misí v Kosovu. Do Afghánistánu, kde je chce armáda primárně nasadit, se minimálně do konce roku nedostanou.

Není to první případ, kdy Portugalci nakupovali stejné armádní stroje levněji než Češi. Mladá fronta Dnes v červenci napsala, že česká armáda nakoupila obrněné transportéry Pandur čtyřikrát dráž než Portugalci, aniž by se výrazně lišily výbavou. Obchod už rok vyšetřuje česko-rakouský policejní tým.

Autor: ČTK

3.8.2011 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
8 11

Alkohol nezletilým prodali v 16 brněnských obchodech, zjistili inspektoři

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
4 33

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Zachycené zvuky nepocházely z ponorky, pátrání je stále neúspěšné

Zvuky v moři, které během pondělí zachytily sonary záchranářů, nevydávala zmizelá armádní ponorka A.R.A. San Juan. S odvoláním na mluvčího argentinského námořnictva Enriqueho Balbiho o tom informovala agentura AP.

Česká televize točí podle reálných kauz. Metanolová aféra se dočká plátna

Metanol a Dukla 61 – filmy podle skutečných událostí, které právě natáčí Česká televize. Zatímco ten první pojednává o takzvané metanolové aféře, při níž jen v Česku zemřelo  49 lidí a více než stovku dalších obětí čekaly trvalé zdravotní následky, druhý je inspirovaný událostmi léta 1961, kdy při havárii v havířovském dole Dukla zahynulo 108 horníků.

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

/FOTOGALERIE/ Termín dokončení dálnice D7 ještě není oficiálně stanoven. Mělo by to být v průběhu léta.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT