Každou sobotu se diváci těší na svůj oblíbený taneční pořad vysílaný Českou televizí StarDance. Před i po něm ale musí strpět blok reklam, respektive představení sponzorů. A někteří lidé už si z toho na sociálních sítích utahují. Podobné je to i u některých jiných pořadů. Prezentace sponzorů sice na ČT nemůže přerušovat pořady, její množství ale není nijak omezeno, pouze časem. Vedle toho je navíc v plánu zvýšení měsíčních koncesionářských poplatků.

Letošní sestava StarDance
StarDance 2023 je tu: Toto jsou všichni soutěžící. Každý na sebe něco prozradil

Souběh těchto dvou metod financování veřejnoprávní televize se přitom setkává s kritikou, že se kvůli němu komerční provozovatelé médií na trhu ocitají v nerovné pozici.

„Je tu reálná obava z destabilizace celého mediálního trhu,“ řekl kupříkladu generální ředitel TV Nova Daniel Grunt na nedávné tiskové konferenci zástupců českých soukromých médií.

Ti vyslovili požadavek, aby se peníze pro soukromý a veřejný sektor z reklamy nemíchaly dohromady. Jak uvedl portál mediaguru.cz, jsou proti reklamě a sponzoringu na České televizi i v Českém rozhlase. Ke kritice se připojili i provozovatelé internetových médií.

Předsedkyně správní rady Unie vydavatelů a předsedkyně představenstva CNC Libuše Šmuclerová zároveň zdůraznila, že nikdo nechce jakkoli zpochybňovat roli médií veřejné služby. „Chceme, aby proběhla diskuse a aby byly nastaveny limity a vyvozeny základní povinnosti pro média veřejné služby,“ podotkla.

Reakce České televize

Specialista tiskového oddělení České televize Radek Konečný upozornil, že aktuální televizní poplatek, se kterým veřejnoprávní televize ve svém rozpočtu operuje, nenavýšili od roku 2008. „Jeho reálná hodnota se přitom vlivem inflace propadla přibližně o polovinu. Aby mohla i za těchto ekonomicky nepříznivých podmínek nabízet Česká televize svým divákům vyhledávané pořady, jako například StarDance, část svých příjmů získává také z obchodních aktivit,“ reagoval pro Deník.

Jak podotkl, zatímco komerční média přizpůsobovala cenu reklamy narůstajícím nákladům, Česká televize pracuje již patnáct let se stále stejným hlavním zdrojem příjmů. „Není pravda, že reklamní prostor v České televizi nepodléhá regulaci. Naopak existuje mnoho přísných restrikcí, jak můžeme nebo nemůže reklamu zařazovat,“ zdůraznil.

A připomněl, že zařazování reklamy upravuje zákon. „Vylučujeme také, že by před nebo po StarDance běžela reklama, jedná se pouze o krátké sponzorské vzkazy,“ dodal.

Omezení reklamy

Jak uvedl mediální expert Jan Jirák, jedná se o složitou věc. „V zásadě bych ale považoval za čisté navýšení poplatků a vyloučení reklamy, až na výjimky. Těmi myslím situace, kdy jsou nějak smluvně propojené s konkrétním pořadem. To je třeba případ některých sportovních pořadů,“ vysvětlil pro Deník.

Podle zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání nesmí čas vyhrazený reklamě na programech ČT2 a ČT4 (sport) přesáhnout 0,5 % denního vysílacího času na každém z těchto programů. Od 19 do 22 hodin nesmí překročit šest minut v průběhu jedné hodiny.

Češi se musí připravit, že si za televizi a rozhlas připlatí. A to i ti, kteří mají chytré mobilní telefony. Ilustrační foto
Poplatky za televizi a rozhlas: Co se změní, kdo a kolik bude platit, co mobily

Na ostatních programech ČT nesmí být reklamy vůbec s výjimkou těch, které jsou v přímém spojení s vysíláním kulturní či sportovní události a jejichž uvedení je nezbytnou podmínkou k získání vysílacích práv. Do vysílání také nesmí být zařazován teleshopping.

Hlavní zdroj příjmů České televize tvoří poplatky. V rozpočtu na loňský i letošní rok činily bezmála pět miliard sedm set milionů korun, částka získaná z podnikatelské činnosti (k níž vedle reklamy a sponzoringu patří mimo jiné i prodej práv) se pohybuje kolem devíti set milionů či jedné miliardy korun.

Od 1. ledna 2025 se má rozšířit okruh plátců televizních a rozhlasových poplatků
Máte mobil či notebook? Zaplatíte i vy poplatek za televizi, plánuje vláda

Pokud projde návrh mediální novely z dílny ministerstva kultury, od ledna 2025 dojde ke zvýšení měsíčního koncesionářského poplatku o 25 korun (u Českého rozhlasu je to o desetikorunu na 55 korun). Částku 160 korun zaplatí nejen domácnosti s televizním přístrojem, ale nově i majitelé chytrých mobilních telefonů a počítačů.