O podobném úspěchu asi snila TV Pětka orientující se na původní českou zábavu, která vstoupila na tuzemský trh loni v říjnu. Té ale došly peníze na provoz, neboť ji přestal financovat podnikatel Luboš Měkota, a tak 
v pondělí odpoledne své vysílání ukončila.

Přesto se letos s televizními kanály roztrhne pytel. Co nevidět, 22. února, k nim přibude Telka, sedmá stanice skupiny Nova. Přinášet bude reprízy seriálů (Ulice, Pojišťovna štěstí, Policajti z předměstí nebo Ordinace v růžové zahradě) a zábavných pořadů a soutěží (Riskuj!, Kolotoč, Hogo-fogo či Novoty).

„Diváci ve výzkumech často deklarují, že jim tyto pořady chybí. Tudíž existuje velká poptávka, což vidíme 
i z obliby, kterou retro pořady mají napříč současnou nabídkou televizních stanic," říká Jan Andruško, generální ředitel skupiny Nova.

Cestou jsou žánrové kanály

Co je důvodem takového boomu? „Je to zejména důsledek digitalizace, která to umožnila. Nový prostor a nového diváka hledají jak velké skupiny, i když každá trochu jinak, tak i noví provozovatelé TV stanic, byť jejich šance na úspěch jsou velmi omezené," říká Petr Vladyka, programový ředitel FTV Prima, pod jejíž křídla spadají ještě stanice Prima Cool (zaměřená na muže) a Prima Love (pro ženy).

„Netajíme se tím, že máme multikanálovou strategii, kterou v návaznosti na diverzifikaci trhu uplatňujeme. Chceme rozšířit portfolio a nadále posilovat vedoucí postavení na trhu," uvedla Marie Fianová z PR televize Nova, k jejímž nejmladším přírůstkům patří kanál Smíchov. Ten nabízí reprízy zábavných pořadů, ať už filmy, či seriály, a podle Fianové je první žánrovou televizí svého druhu u nás.

„Je přirozené, že pro její programování využíváme knihovnu pořadů, které se už na jiných stanicích Novy vysílaly. Program je však doplněn kvalitní akvizicí, jako sitcomy Mike a Molly nebo Zpátky do školy, které na Západě dosahují velmi dobrých výsledků," doplnila Fianová.

Otázkou je, zda český reklamní trh, o který se ucházejí tradiční i nová média, takové množství televizních kanálů uživí. „Kdyby reklamní trh neměl potenciál, nové kanály by určitě nevznikaly," míní Petr Vladyka z FTV Prima. Zástupci TV Nova dodávají. „Finanční bilance komentovat sice nemůžeme, v principu je však zřejmé, že si jako komerční společnost nemůžeme dovolit nevýdělečné projekty."

ČT číslo 3?

Kromě těchto dvou komerčních stanic chystá nový kanál i veřejnoprávní Česká televize. Podle její mluvčí Michaely Fričové bude určen dětem a jejich rodičům. Chce nabídnout bezpečný a atraktivní obsah, složený z nových pořadů vlastní tvorby (od soutěží, pohádek, vzdělávacích a zábavných pořadů, seriálů až po kontaktní živé pořady) i zahraničních formátů.

„Součástí bude také dětské vysílání zpravodajství, místo ve schématu najde i sport. Prostřednictvím nového kanálu chceme vytvořit pro děti a mladé diváky moderní interaktivní platformu, protože právě dětské cílové skupiny 
s internetem takřka žijí a jsou na něm velmi aktivní," sdělila Fričová. Se startem dětského kanálu se podle ní počítá ve druhé polovině letošního roku. „Ohledně názvu se pracuje s několika variantami. Schválený název včas představíme," dodala.

Novinky na obrazovkách.