Miliardový projekt, který včera společnost představila, se má stát revolucí v energetice. „Půjde o změnu generačního významu, který lze srovnat jen se zavedením jaderných elektráren,“ prohlásil včera sebevědomě šéf ČEZ Martin Roman.

Projekt s rozpočtem v řádu desítek miliard korun má napumpovat peníze do vědy, do budování malých lokálních elektráren či vytvoření inteligentní elektrické sítě a elektrifikace automobilové dopravy.

Kam s ní?

Úkolem vědců má být například přinést řešení, jak elektřinu vůbec skladovat, což je v současné době velký problém. Zatím se pro uložení elektřiny používají pouze takzvané přečerpávací elektrárny. Ty by ale mohla doplnit nová technologie, kdy se energie uchovává pomocí stlačeného vzduchu v podzemí. Elektrická energie by se ale mohla uchovávat i v bateriích, které by musely být mnohem dokonalejší než nyní.

Ve svých úvahách se ČEZ dokonce zabývá myšlenkou, že pro skladování energie bude využívat samotné elektromobily. V době, kdy nebudou jezdit, se totiž nemusí jen nabíjet, ale v případě potřeby mohou dodávat elektrickou energii zpátky do sítě. „O čem hovoříme, není krátkodobý proces, je to otázkou řady let. Nechceme suplovat roli státu, abychom bezbřeze podporovali všechny technologie. Budeme si vybírat takové technologie, které pro nás přinesou užitek,“ říká Daniel Beneš, první místopředseda představenstva společnosti.

„Nejsložitější pro tuto oblast, samozřejmě kromě času, bude lidský faktor. Budeme potřebovat odborníky, vědce. Budeme spolupracovat s univerzitami, průmyslovými podniky, vědeckými ústavy. Chceme vychovat novou generaci kvalitních energetických specialistů,“ uvedl.

Chytrá síť

Srdcem nových technologií má být takzvaná chytrá síť Smart Grids. Ta v sobě spojí malé lokální zdroje, jako jsou například kogenerační jednotky schopné vyrábět zároveň teplo a elektřinu, a stávající síť velkých elektráren. Profitovat by z ní měly i domácnosti. Třeba tím, že se jim sama zapne již zmiňovaná pračka, když bude dostupná levnější elektřina.

Něco podobného by mělo začít fungovat třeba i u elektrického topení. „Vlastně se jedná o velice logický krok,“ říká o projektu ČEZ analytik společnosti Atlantik FT Petr Novák. „Ceny na trhu jsou nízké a týká se to i technologií, takže je ideální doba pro investice,“ dodal.

Společnost ČEZ si chce do roku 2015 vybrat jeden region, kde by chtěla své vize uskutečnit. O jaký konkrétně půjde, zatím ČEZ nezveřejnil.

Martin Roman: „Ta investice se vyplatí všem!“

Revoluci v energetice chystá společnost ČEZ. Do nových technologií chce investovat desítky miliard korun. Šéf elektrárenského gigantu Martin Roman je ale přesvědčen, že se vynaložené peníze určitě vrátí.

Proč jste se rozhodli investovat do inovací a kolik na ně chcete vydat?
Svět kolem nás se mění, a to i energetika. Změna se týká mnoha oblastí, jako jsou například chytré sítě, kdy budeme moci elektřinu skladovat, nebo třeba elektromobilů. Projektů je strašně moc a kolik to všechno bude stát, ukáže až budoucnost.

Jsou už nějaké konkrétní projekty, které fungují?
Česká republika má tu výhodu, že už historicky zavedla režim hromadného dálkového ovládání. Oproti jiným zemím jsme tak trochu napřed. V příštím týdnu představíme projekt elektromobility, který by měl fungovat v Praze a Ostravě.

Hovoříte o elektromobilech, o chytré síti… ale kdy si budou moci tyto vymoženosti vyzkoušet zákazníci?
Konkrétně novináři se budou moci svézt v elektromobilu příští týden na tiskové konferenci. Tam také představíme, jak se bude projekt dál rozvíjet. Co se týče třeba chytré sítě, aby to mělo smysl, bude muset být zapojen celý region. U tohoto projektu počítáme s datem realizace v roce 2015. Investice do nových technologií, do vědy a výzkumu, poběží průběžně.

Jak by měl vypadat život zákazníka ČEZ, až se podaří všechny chystané projekty dotáhnout do konce?
Měl by být rozhodně komfortnější. Člověk bude mít doma například sklad elektrické energie, část si jí bude umět vyrobit sám společně s teplem, protože společná výroba je efektivnější. Mohl by šetřit životní prostředí, protože bude moci jezdit elektromobilem, který bude bezemisní a zároveň nebude tak hlučný.

Kdy si myslíte, že všechny tyto vaše vize se stanou skutečností?
To se dá odhadnout jen stěží. Když si vezmete třeba elektromobily, tak ty jsou dneska schopny ujet na jedno nabití sto až dvě stě kilometrů. Přitom před dvěma lety to bylo jen dvacet. Věda jde strašně rychle dopředu.

Vaše počínání vypadá opravdu bohulibě, ale neříkejte, že z toho ČEZ nebude mít žádný profit…
Tak samozřejmě že kromě šetrnějšího přístupu k životnímu prostředí a komfortnějšího života zákazníků očekáváme, že se nám tyto investice vyplatí. Je to něco podobného, jako když operátoři investovali do mobilních technologií. První investice také nic nepřinesly, ale z dlouhodobého hlediska bylo jasné, že jde o správný směr.