Ruská agrese proti Ukrajině výrazně zkomplikovala leteckou dopravu mezi Evropou a Dálným Východem. Během svého v úterý po ránu započatého letu z Prahy do Soulu to na vlastní kůži zjistila parlamentní delegace české Poslanecké sněmovny v čele s její předsedkyní Markétou Pekarovou Adamovou.

Delegace, jejíž součástí jsou poslanci vládních stran, také opozičního ANO a také více než sto zástupců firem a podnikatelů, včetně bývalého premiéra a dnes podnikatele v energetice Mirka Topolánka, dorazila do Soulu po téměř čtyřiadvaceti hodinách letu. „Museli jsme se vyhnout Rusku, nad kterým se nesmí létat,“ uvedl zdroj z delegace.

Vládní speciál musel místo relativně krátké trasy přes Sibiř, či Arktidu zamířit zcela opačným směrem a pasažéry čekalo cestovatelské martyrium připomínající spíše polovinu minulého století, než třetí desetiletí 21. století. Na cestě do jihokorejského Soulu čekaly delegaci a podnikatele ve zcela zaplněném vládním Airbusu celkem tři asijské zastávky.

První bylo malé blízkovýchodní království Bahrajn, které je velkou základnou americké armády v oblasti Perského zálivu. To bylo jediné místo, kde mohla delegace vystoupit mimo letadlo. V příletové hale vyzdobené portréty bahrajnské panovnické rodiny si bylo možné dát kávu a trochu si odpočinout.

close Zastávka v Bahrajnu info Zdroj: Deník/Luboš Palata zoom_in Zastávka v Bahrajnu

Hlavním důvodem zastávky v Bahrajnu a dalších dvou destinacích, tedy v Bombaji a potom v jihovietnamském Ho Či Minově Městě, nebyl oddech delegace po mnoha hodinách letu, ale tankování vládního letadla, jehož dolet s plným obsazením je poměrně limitovaný. Což je možná další důvod pro obnovu vládní letky, o kterém se v současnosti uvažuje.

Další komplikací při plném obsazení letadla a enormní délce letu byla nutnost výměny posádky letounu, jak to odpovídá bezpečnostním směrnicím. Ta proběhla uprostřed noci v indické Bombaji, kdy se ale na palubu spolu s posádkou dostalo hejno místních komárů, které bylo částečně zlikvidované cestujícími a zbytky pak pomocí sprejů, kterými byla vybavena nová posádka letounu.

Nejen Rusko, ale i Čína. Kvůli Tchaj-wanu

Protože se během letu výrazně měnil čas, noc pro cestující v letadle skončila už kolem třetí hodiny ráno českého času, kdy letoun přistával na jihu Vietnamu v okouzlující deltě Mekongu plné lesů a rýžových polí doplněné panoramatem rychle se rozvíjejícího mnohamilionového hlavního komerčního centra země. Nic jiného než tankování a pak čekání na odlet ve frontě letadel však cestující v metropoli nečekalo.

Důvod, proč delegace letěla až přes jih Vietnamu, když se naskýtala mnohem kratší cesta přes Čínu, byl v druhém cíli návštěvy, kterým je od soboty ostrov Tchaj-wan. „Čína moc dobře ví, kam letíme a proto byl pro nás její vzdušný prostor uzavřen,“ uvedl jeden ze členů delegace.

Tomu odpovídala i trasa letu, která se po opuštění vietnamského vzdušného prostoru dostala nad Tchaj-wan a pak do japonského a následně jihokorejského vzdušného prostoru, daleko od čínské pevniny.

Ve středu před šestou v podvečer korejského času začalo letadlo konečně přistávat v korejské megapoli Soulu. Čtyřiadvacet hodin po odletu z pražských Kbel, kde v té chvíli bylo časovým posunem o sedm hodin méně.

Korea chystá přímé lety. Časově o dost kratší

Tím ale nebyl všem překvapením konec. „Soulské letiště je jedno z nejlepších na světě,“ těšil se jeden z podnikatelů, který do Jižní Koreje létá často. Jenže místo hypermoderního civilního letiště zamířil český vládní speciál na základnu jihokorejské armády.

Místo obdivování moderní letištní architektury čekal delegaci pohled na jihokorejské letouny, ať už dopravní Herculesy, či americké stíhačky, zaparkované v betonových hangárech odolných proti bombardování. A také velmi nezvyklý zákaz fotografování a natáčení klasických záběrů z vítání české delegace na letišti, pro níž byl připraven červený koberec i čestná vojenská stráž. Protože je to vojenská základna…

Pro Čechy, kteří se chtějí do Jižní Koreje v budoucnosti podívat bez tohoto cestovatelského martýria, je dobrou zpráva, že hned prvním bodem návštěvy Markéty Pekarové Adamové v Jižní Koreji bylo jednání s místními aerolinkami Korean Air o brzkém otevření přímé letecké linky z Prahy do Soulu. Ta by měla podobnou cestu zvládnout za méně než polovinu času než česká vládní delegace.