V Česku evidují policisté každoročně necelých sto tisíc dopravních nehod. Jen loni při nich zemřelo 454 lidí, dalších 1 734 museli záchranáři s těžkými zraněními transportovat do nemocnic a téměř 22,5 tisíce bylo lehce zraněno. Podle odborníků by čísla mohla být nižší.

Kromě ohleduplnějšího chování za volantem by tomu napomohlo využívání aktivních asistenčních systémů, které se stávají nedílnou součástí základních výbav. „Podle švédské pojišťovací společnosti Folksam je riziko vážných zranění s trvalými následky v moderních automobilech ve srovnání s vozidly vyrobenými na začátku devadesátých let asi poloviční, riziko usmrcení dokonce jen třetinové,“ upozornil dopravní expert z Platformy Vize 0 Roman Budský.

České řidiče čekají významné novinky. Jak je to s jízdou bez řidičáku? 

Pro kontroly řidičů bez nutnosti předkládání řidičského průkazu je ještě třeba udělat hodně práce
Jízda s propadlým řidičákem bez pokuty? Nesmysl, tvrdí ministerstvo

Jenže zásadním problémem je neznalost. Zatímco fungování starších systémů, které jsou součástí výbavy aut už delší dobu, řidiči dokážou popsat, u nových tápou. „Přesnou funkci systému ABS či ASR znají řidiči z padesáti procent. Nové asistenční systémy, jako je třeba nouzové brždění, znají z deseti, dvanácti procent. Zbytek o tom něco málo ví, nebo neví vůbec nic. To je potřeba změnit. Z analýz přitom vychází, že asistent krizového brzdění zachrání až třetinu životů,“ poznamenal Pavel Havránek z Centra dopravního výzkumu.

Neuspokojivé znalosti

Neznalost moderních technologií u aut potvrzuje i Asociace pro zdokonalovací výcvik řidičů AČR. Ta se v rámci projektu Popularizace asistenčních systémů vozidel snaží nejen rozšířit informovanost o nových asistenčních systémech, ale zároveň také testuje řidiče z jejich znalostí v tomto směru. Výsledky nejsou vůbec uspokojivé. Více než čtyřicet procent dotázaných řidičů nezná jejich funkce.

„Pokud chceme počet úmrtí na silnicích v dohledné době dostat co nejblíž k nule, bez chytrých asistenčních systémů, které zmírní důsledky nevyhnutelných lidských chyb, to prostě nepůjde. Je na výrobcích aut, aby je co nejvíce zdokonalili, a na řidičích, aby se je naučili správně používat a přestali je automaticky vypínat jenom ze zvyku,“ podotkl výkonný ředitel Autoklubu ČR Richard Gironi.

Agresorů za volantem přibývá. Co s tím lze dělat? 

Na silnicích přibývá agresivních řidičů. Platforma Vize 0 chce trend zvrátit kampaní
Agresorů za volantem přibývá. Myškaře i vybržďovače má uklidnit nová kampaň

Výhody asistenčních systémů projekt přibližuje pomocí přednášek, televizních pořadů či videí na kanálu YouTube či sociálních sítí.

Videa BESIP o funkcích a chování nejrozšířenějších asistenčních systémů v krizových situacích lze najít ZDE

Potřebu vzdělávání šoférů vnímá jako nutnou i vedoucí BESIP Tomáš Neřold. „Je potřeba zdůrazňovat, že nepoužívání asistenčních systémů kvůli tomu, že řidičům vadí nebo jim zasahují do řízení, je bohužel velká škoda, protože v kritické situaci mohou předejít nehodě se závažnými následky,“ zdůraznil.

Policisté technologické novinky zvyšující bezpečnost na silnicích vítají. I díky nim se totiž podařilo snížit počet usmrcených řidičů oproti roku 1993 na jednu třetinu. V systémech ale nevidí pouze pozitiva. 

„Fyzika je prostě fyzika. Byť mám auto plné asistentů, pokud do zatáčky s mokrým povrchem vozovky vletím stokilometrovou rychlostí, žádný systém nezabrání nehodě. Je potřeba říci, že systémy nejsou samospásné,“ připomněl Jan Straka z Policejního prezidia.

Vládní novela zavádí nová pravidla provozu na silnicích: 

Měření rychlosti. Ilustrační snímek
Změny silničních pravidel: Řídit bude možné už od 17 let, tresty se zpřísní

S rozmachem asistenčních systémů by se navíc mohl v budoucnu vytratit řidičský um. „Lidé se začínají spoléhat, že systém vše zachrání. Je potřeba udržet řidiče v určité kondici, aby v případě, že systém už nedokáže pomoci, byli schopni takzvaně převzít řízení,“ dodal dopravní psycholog Michal Walter.

Které asistenční systémy musí mít podle nařízení EU v základní výbavě osobní auta homologovaná po srpnu 2022?

Černé skříňky jako v letadle - Zapisovač údajů o události alias černá skříňka má pomoci s objasněním příčin dopravních nehod. Zaznamenává a uchovává informace týkající se nárazu krátce před srážkou, při ní a bezprostředně po ní.

Signál nouzového brzdění - Pokud řidič náhle sešlápne brzdový pedál, a začne tak velmi rychle zpomalovat, v kabině vozu jedoucího za ním se spustí akustický zvukový signál. Vysokým tónem dá řidiči najevo, že auto prudce zastavuje. 

Přehled při couvání - Jedná se o takzvané couvací systémy. Jelikož se výrobci snaží nabídnout co nejlepší výbavu i u levnějších vozů, bezpečnostní prvek se stává jejich nedílnou součástí. Byť někdy bez reálného obrazu na displeji, ale jen s grafickým znázorněním.

Hlídání pozornosti a bdělosti řidiče - Analýzou systémů vozidla posuzuje řidičovu pozornost a v případě potřeb jej varuje.

Korigování rozptýlenosti řidiče - Systém napomáhá řidiči se plně koncentrovat na řízení a dění na vozovce. Pokud systém vyhodnotí, že je řidič příliš rozptýlený, upozorní jej.

Inteligentní regulace rychlosti - Automobil pomocí čidel, softwaru a navigace sleduje dopravní značení. Řidiče poté upozorní, pokud nedodržuje maximální povolenou rychlost. Systém může řidič deaktivovat, při opětovném nastartování se automaticky znovu zapne.