Deník

Čeští vědci objevili organizmus, který funguje i bez mitochondrií

Praha - Vědci z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a biomedicínského centra Biocev objevili novou funkci buněk, která by možná mohla ovlivnit i dosavadní výklad biologie. Všechny takzvané eukaryotické buňky, které tvoří většinu živých těl včetně těl lidských, obsahují mitochondrie. Jde o jakési "buněčné elektrárny", které mají na starosti "buněčné dýchání". Vědcům se ale podařilo najít jeden organismus - prvoka žijícího ve střevech obratlovců, který dokáže fungovat i bez mitochondrií.

12.5.2016 5

Vědcům se podařilo najít jeden organismus - prvoka (na snímku z elektronového mikroskopu) žijícího ve střevech obratlovců, který dokáže fungovat i bez mitochondrií.Foto: ČTK/PR/Přírodovědecká fakulta UK

Objev pražských vědců dnes ve Spojených státech zveřejnil jeden z nejprestižnějších vědeckých časopisů Current Biology. "Jde o základní výzkum. Je to zkoumání toho, co je v evoluci možné, jaké typy organismů mohou existovat," řekl zakladatel projektu parazitolog Vladimír Hampl.

Základy biologie říkají, že existují dva druhy buněk - prokaryotické a eukaryotické. Zatímco prokaryotické buňky patřící bakteriím jsou jednoduché a malé, euraryotické jsou mnohanásobně složitější a o hodně větší.

Mitochondrie zajišťují v eukaryotických buňkách dýchání, tedy proces, při němž s pomocí kyslíku dochází ke štěpení organických sloučenin například cukrů. Výsledkem je energie uložená ve "speciální" molekule (ATP), voda a oxid uhličitý. Podle hlavní autorky studie, polské vědkyně Anny Karnkowské, se dlouho věřilo, že se složité organismy bez mitochondrií neobejdou.

Odborníci proto začali zkoumat zvláštní skupinu jednobuněčných organismů - prvoky oxymonády, kteří žijí ve střevech hmyzu či obratlovců. "Těmto živočichům totiž prvoci napomáhají s trávením celulózy," uvedl Hampl.

Z literatury vědci už věděli, že u těchto prvoků nikdo dosud žádné mitochondrie nepozoroval. Po více než desetiletém bádání a mikroskopickém pozorování zjistili, že skutečně žádné neobsahují. Zkoumali také jejich geny a zjistili, že mají podobné syntetické dráhy jako bakterie a rostliny, jimiž mitochondrie dokážou nahradit.

Výsledek výzkumu odhalil první organismus, který nemá jednu ze zásadních součástí buňky, jíž vědci dlouhá léta považovali za nenahraditelnou. Další výzkum by mohl podle Hampla ukázat, že mitochondrie chybí celé skupině prvoků. "Když by člověk vyloženě fantazíroval, mohlo by se říct, že by tento organismus bez mitochondrie mohl sloužit jako negativní kontrola ve výzkumu pro srovnání. S lidskými buňkami se dá těžko srovnávat," dodal Hampl.

12.5.2016 VSTUP DO DISKUSE 5
Petr Gazdík.

Babiš přemlouval STAN ke spolupráci. Podle Gazdíka ale marně

Andrej Babiš (vlevo) a Jaroslav Faltýnek.

Mezi Čechy mírně převažuje nespokojenost s výsledkem voleb

Grémium ČSSD naplánovalo mimořádný sjezd. Bude v dubnu

Mimořádný sjezd ČSSD by se měl konat v Hradci Králové 7. dubna, řekl po dnešním večerním jednání užšího vedení strany novinářům úřadující šéf sociální demokracie Milan Chovanec. V tento den ČSSD slaví 140. výročí založení. Šéfové ČSSD se ze sídla strany odebrali do Sněmovny na jednání s představiteli hnutí ANO. Podle Chovance grémium řešilo technické věci, ale také taktiku pro jednání.

FOTOGALERIE: Při smrtelné nehodě se vážně zranili další tři lidé

Smrtelná dopravní nehoda zablokovala v neděli dopoledne silnici mezi Javornou a Železnou Rudou. U odbočky na Zhůří se čelně srazila dvě osobní auta, muž německé národnosti nehodu nepřežil.

Diktátor Mugabe nebude velvyslancem dobré vůle, šéf WHO po kritice obrátil

Generální ředitel Světové zdravotnické organizace (WHO) podlehl bouři nevole, kterou rozdmýchalo přidělení titulu Velvyslanec dobré vůle dlouholetému prezidentovi Zimbabwe Robertu Mugabemu. Přestárlý jihoafrický dikátátor se tak zdravotnickým embasadorem nestane.

Extraliga po 16. kole: Zlín slavil v mocném finiši. Vondrka odbrzdil Piráty

/FOTOGALERIE/ Že na vítězství stačí necelé tři poslední minuty zápasu doma ukázali hokejisté Zlína v mocném finiši. Zlínští hostili Liberec, který v samém závěru pohodlně vedl 2:0. Jenže Zlín v 58. minutě snížil Robertsem Bukartsem a v čase 59:44 vyrovnal Freibergs. Obě branky dali domácí při hře bez brankáře. V následném prodloužení vystřelil Beranům dva body Honejsek.