Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Čeští vědci pomohli zmapovat geny pšenice

Praha – Není na co čekat. Za čtvrt století se populace na Zemi rozroste na devět miliard lidí. Spotřeba potravin vzroste o polovinu. Už teď si vědci lámou hlavu, jak všechny uživit. „Oponenti říkají, že když se bude s potravinami šetřit, bude to stačit. Obávám se však, že to stačit nebude," tvrdí Jaroslav Doležel z olomouckého pracoviště Ústavu experimentální botaniky Akademie věd ČR. Právě jeho tým nyní napomohl tomu, jak budoucí možný nedostatek potravin řešit.

19.7.2014 13

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Vědci vyvinuli metodu, která výrazně zrychlila analýzu dědičné informace pšenice. Společně s dalšími laboratořemi sdruženými v mezinárodním konsorciu IWGSC pak získali genetický plán této plodiny.

Jejich objev má obrovský význam pro šlechtitele. Ti totiž dostali do ruky úplnou mapu genů pšenice, takže nyní budou moci vyšlechtit rostlinu, jejíž výnosy budou vyšší nebo která bude odolnější vůči škůdcům či suchu. „To je trochu náročnější. Nemůžeme chtít udělat z pšenice kaktus," doplnil vědec.

Potenciál je obrovský

Každopádně se do budoucna rýsuje pšenice, která bude mít vyšší výnosy. „Výnosový potenciál pšenice je obrovský. Běžně získáváme dvě až tři tuny z hektaru. Na Novém Zélandu získali už dokonce šestnáct tun," přiblížil Doležel.

Mezinárodní konsorcium získaný genetický plán zveřejnilo v renomovaném časopise Science. „Pořízení jakékoliv sekvence DNA k určitému chromozomu je teď možné pomocí počítače a je záležitostí několika minut. Vedle urychlení každodenní práce umožňuje nově získaný plán dědičné informace provádět analýzy, které nebyly dříve možné," řekl Jorge Dubcovsky z University of California Davis, která na výzkumu spolupracovala. Pšenice je hlavní složkou výživy v mnoha oblastech světa. Sklidí se jí téměř 700 milionů tun, což ji řadí na třetí místo mezi obilovinami hned za kukuřici a rýži. Pšenice má však vyšší obsah bílkovin, proto je nejdůležitějším zdrojem bílkovin rostlinného původu. V současnosti se daří zvyšovat výnosy této plodiny o jedno procento ročně.

Populace roste rychleji než výnosy

Potíž je v tom, že spotřeba roste rychleji, takže podle Doležela bude nutné roční růst výnosů zvýšit na 1,7 až dvě procenta, aby byl zajištěn dostatek potravin pro lidstvo. „Světové zásoby pšenice klesají
a populace zatím roste rychleji než výnosy této plodiny," upřesnil český vědec.
Práce badatelů však nekončí. Zatím poskytli genetickou mapu, ale cílem mezinárodního konsorcia, jehož součástí je i olomoucká laboratoř, je dědičnou informaci pšenice přečíst. Kromě toho se vědci snaží přečíst všech 21 chromozomů pšenice, přičemž olomoučtí vědci mají za úkol přečíst tři z nich. Jak uvedli v časopise Science, nyní už znají úplnou sekvenci prvního z 21 chromozomů. Podle Doležela by celá dědičná informace pšenice mohla být přečtena do tří let.

„Máme jasno, jak postupovat při získávání úplné dědičné informace zbývajících dvaceti chromozomů," uvedla místopředsedkyně IWGSC Catherine Feuillietová.

Vědci by tak dospěli do stadia, do něhož už pokročil výzkum dědičné informace u rýže a kukuřice.
Pšenice má však proti těmto obilninám výhodu, že je velmi přizpůsobivá a lze ji pěstovat v mnohem větším počtu oblastí. Zrno pšenice se dá navíc snadno skladovat a pšeničná mouka se používá pro přípravu řady kvalitních potravin.

Autor: Vilém Janouš

19.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 13
Předseda Strany zelených Matěj Stropnický.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předvolební debata Deníku: (zleva) Vít Rakušan, Markéta Pekarová-Adamová, Ivan Bartoš

VIDEO: Neváhali ani vteřinu. Politici měli ohledně vlády s Babišem jasný názor

Babiš obvinil ČSSD z korupce, Zaorálek ho nazval parazitem i dravcem

V předvolebním souboji lídrů hnutí ANO a ČSSD Andreje Babiše a Lubomíra Zaorálka v televizi Nova se dosavadní koaliční partneři proti sobě ostře vymezili. Vzájemně se napadali, kdo má máslo na hlavě například v otázce nízkých mezd či boje s korupcí.

VIDEO: Okamura nabídl pomoc Šlechtové. Vysloužil si polibek

Čtvrteční superdebata Deníku se nenesla jen ve vážném duchu. Do koalice by strany přítomných deseti zástupců nešly, ale lidsky se prý mají rádi.

Mladí se derou vpřed. Nový Zéland bude mít zřejmě nejmladší premiérku

Nový Zéland bude mít zřejmě nejmladší premiérku ve své historii. Po koaličních jednáních, která se táhnou již téměř měsíc, se vítězné strany voleb konečně dohodly. 37letá Jacinda Ardenová, v pořadí třetí a nejmladší žena ve vedení ostrovní země, dnes oznámila, že bude sestavovat vládu. Mladí lidé, kteří nedosáhli 40 let se ve vrcholové politice objevují čím dál častěji.

Video veřejného znásilnění z Konga kolovalo na sítích. Bojuje se ženskými těly

Sedmiminutové video, ukazující nahou ženu, která je znásilněna, zmlácena a nakonec sťata před plným náměstím v jednom z měst v Demokratické republice Kongo (DRK) kolovalo na sociálních sítích několik měsíců, než bylo oficiálně staženo na apel televize France 24. Jak píše server CNN, tato znásilnění zapadají do širšího příběhu, který se datuje do 19. století.