V minulém srovnání v roce 2009 se čeští žáci propadli nejvíc ze všech sledovaných zemí. Nejlepší byly děti z asijských zemí.

Nedostatečná úroveň

Srovnání se koná každé tři roky, připravuje je Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Testování se tentokrát zaměřilo na matematickou gramotnost. Ačkoliv za poslední tři roky se mladí Češi mírně zlepšili, od roku 2003 se výsledky žáků v matematice statisticky významně zhoršily. Žáků s nedostatečnou úrovní matematické gramotnosti je pětina.

Nejhůř v průzkumu z roku 2012 dopadli žáci Jihomoravského kraje, nejlépe školáci z Pardubického kraje. Češi také mají ve srovnání s ostatními státy v matematice malou sebedůvěru. Lepší výsledky měli v počtech hoši oproti dívkám, naproti tomu čtenářská gramotnosti byla lepší u děvčat. U přírodovědné gramotnosti nebyly rozdíly významné.

Závislost školních výsledků

Hodnocení školy coby přátelského prostředí je u českých žáků nejnižší v rámci států OECD. Závislost školních výsledků na socioekonomickém zázemí žáka patří v Česku k jedněm z nejvyšších mezi vyspělými zeměmi.

„Naše školství funguje stabilizovaně a relativně úspěšně se zvedá," komentoval výsledky na dnešní tiskové konferenci ministr školství v demisi Dalibor Štys. Výsledky označil za dobrý výsledek „naší poměrně konzervativní vzdělávací politiky".

Řešení pro zlepšení

Výsledky nyní bude analyzovat Česká školní inspekce, která navrhne řešení pro zlepšení. Školy také budou moci žáky průběžně testovat díky vznikající elektronické databázi úloh.

Do hodnocení se zapojilo 6535 českých školáků z 297 škol. Podobné výsledky jako Česko má třeba Velká Británie, Rakousko nebo Dánsko. Slovensko je výrazně horší. Na špici ve všech sledovaných oblastech se ocitly Šanghaj, Singapur a Hongkong.