Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ochota Čechů přispívat na charitu roste, zajímá je, komu dávají

PRAHA - Ochota Čechů přispívat na charitu se v posledních letech zvyšuje a Češi se i více zajímají o to, komu nebo čemu jejich peníze prospějí. Firemní dárci přicházejí také s novými aktivitami a přibližují se více podnikové filantropii v zahraničí.

13.4.2007
SDÍLEJ:

Koupí hrnečku podpoříte děti z dětských domovů. Tváří kampaně je Česká miss 2006 Renata Langmannová.Foto: DENÍK/Klatka Grzegorz

Zatímco představitelky velkých a známých nadací, které ČTK oslovila, jsou s tímto vývojem spokojeny, ředitelka Fóra dárců Pavlína Kalousová připomíná, že podniky v České republice ještě zaostávají ve výši podílu hrubého zisku určeného na charitu za firmami působícími v jiných vyspělých zemích.

Podle Kalousové mají firmy dosud rezervy a učit se ještě musejí i neziskové organizace, které často nedokážou potencionální dárce oslovit. Přitom dárcovství je z velké části založeno na dobré komunikaci, řekla Kalousová.

Ředitelka Konta Bariéry Nadace Charty 77 Božena Jirků řekla, že příjmy konta výrazně stoupají a každoročně se ozvou desítky nových firem. "Lidé a sponzoři jsou ochotní. Velcí sponzoři jsou ostražitější. Firmy nám přispějí, protože projekt splňuje jejich představu, nebo proto, že hledají renomovanou nadaci," uvedla Jirků.

Zakladatelka Fondu ohrožených dětí Marie Vodičková řekla, že neustále roste počet lidí zasílajících fondu finanční dary. Každoročně se například o milion korun zvyšuje částka, kterou fond získává z cílené sbírky, při níž rozesílá složenky spolu s informací o své činnosti. Loni takto obdržel 45 milionů korun.

Některé nadace však mají jiné zkušenosti. Chantal Poullain-Polívková zakladatelka Nadace Archy Chantal si myslí, že najít sponzory je stále těžší, i když se to nakonec vždy podaří. "Mám pocit, že čím více peněz lidé mají, tím méně jich dají," řekla.

Ředitelka občanského sdružení Život dětem, které řadu let pořádá celonárodní sbírku Srdíčkový den, Anna Strnadová si také myslí, že lidé jsou stále ochotnější přispívat na dobrou věc. Přesto se však mohou výnosy jednotlivých sbírek snižovat, protože roste jejich počet. Podle Strnadové záleží i na tom, jaké předměty organizace při pouličních sbírkách nabízí. Život dětem přichází pokaždé s nějakým novým předmětem ve tvaru srdce. Více na odbyt jdou ty užitečnější a lidé se neřídí tím, že je to vlastně symbolické zboží.

Podle zakladatelky nadace Naše dítě Zuzany Baudyšové financování některých nadací zhoršuje to, že největší firmy si zakládají vlastní nadace. Financují pak své projekty a přestávají sponzorovat organizace, kterým dosud pomáhaly. Podle Kalousové podnikové nadace založila zhruba desítka velkých společností a dalších přibližně 15 má vlastní nadační fondy. To by situaci v neziskovém sektoru podle ní nemělo ovlivnit.

Kalousová uvedla, že firemní filantropie je odlišná u velkých a středních či malých podniků. Velké firmy například do dárcovství zapojují i své zaměstnance, kterým umožní, aby den nebo dva pracovali v neziskových organizacích. Ročně se takto zapojí do života neziskového sektoru přibližně 1000 osob. To má nejen okamžitý efekt, ale tito lidé pak mnohdy organizacím sami nadále pomáhají a tímto způsobem se mění i vztah veřejnosti k neziskovému sektoru.

Velké společnosti zapojují do dárcovství také své zákazníky. Nabízejí klientům, aby tím, že použijí platební karty, přispěli určitým obnosem na nějakou dobrou věc. Některé podniky také posílají neziskovým organizacím určitou část ceny z prodaného zboží.

Dobrou zprávou podle Kalousové je to, že ve druhém pololetí loňského roku a v letošním roce se i české střední a malé firmy začaly více zajímat o dárcovství, i když finanční objem jejich pomoci je relativně malý. Zato více spolupracují s organizacemi ve svém okolí.

Podle Kalousové údaje ministerstva financí vycházející z daňových odpisů, které firmy při sponzorování neziskových organizací uplatňují, se nezdá, že by lidé a firmy dávali na charitu dramaticky více peněz než v minulosti. Loňské údaje ministerstva svědčí o tom, že podniky či jednotlivci darovali na dobročinné účely minimálně jednu miliardu korun, což příliš nepřevyšuje částku z minulých let.

Daňové odpisy však nevypovídají nic o tom, do jaké míry jsou občané ochotni přispívat na veřejné sbírky. Například se velmi rozšířilo odesílání dárcovských SMS a lidé jich za tři roky odeslali 5,5 milionu korun. Velkému zájmu veřejnosti se těší sbírka Pomozte dětem nebo tradiční sbírka, při níž lidé koupí žlutého kvítku přispívají na prevenci rakoviny a na pomoc onkologickým pacientů.

13.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloslav Ludvík.
4 12

Ministři odcházejí. Na rozjezd dostanou od státu statisíce

Ilustrační foto
3

K čemu používáme mobil za volantem? Průzkum přinesl šokující zjištění

Režisér Polanski čelí novému obvinění. Měl sexuálně obtěžovat desetiletou dívku

Policie v Los Angeles řeší další obvinění oscarového režiséra polského původu Romana Polanského. Marianne Barnardová na sociální síti Twitter uvedla, že když byla dítě, nutil ji Polanski při fotografování pózovat nahou.

V noci na čtvrtek lze pozorovat meteorologický roj Geminidy, bude vrcholit

V noci na čtvrtek máte možnost sledovat na obloze meteorický roj Geminidy, který bude vrcholit. Pozorovací podmínky mají být podle astronomů příznivé. Měsíc totiž bude před novem a na oblohu se bude coby úzký couvající srpek dostávat až v závěru noci.

Jsem váš ředitel, tvrdí zloději v e-mailech. Z firem vylákali přes 30 milionů

Působí v zahraničí. Najdou si českou firmu, vytvoří e-mail podobný tomu, jaký v ní používá ředitel. Pošlou zprávu účetní a nechají si poukázat peníze na zahraniční účet. Okradených firem přibývá.

Trumpův favorit neuspěl, senátorem za Alabamu bude po čtvrtstoletí demokrat

Byla to tvrdá kampaň. Demokratický kandidát Doug Jones však ve volbách do Senátu USA v Alabamě dokázal porazit konzervativního republikána Roye Moorea. A to přesto, že měl Moore podporu prezidenta Donalda Trumpa. Pro toho je porážka jeho favorita citelným políčkem.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT