Odborné komise došly k závěru, že zadat výběr mýta způsobem navrhovaným ministerstvem dopravy (tzv. JŘBU – jednacím řízením bez uveřejnění), je nezákonné. To pan ministr Ťok netušil?

Zeptejte se jeho, já mu to říkal asi rok. Není to problém čistě pana Ťoka, ale politické zodpovědnosti hnutí ANO Andreje Babiše. Když jste v krizi, postavíte přece krizový tým a dáváte pravidelně informace o tom, jak postupujete. Nic z toho se neděje. Hraje se přitom o velké peníze, o výběr osmi miliard korun ročně, a možná o výběr mýta i na další léta. Vysvětlení jsou dvě, buď je to lenost, nebo záměr.

Váš názor – lenost, či záměr?
Chci věřit, že to je naprosté podcenění otázky mýta a šlendrián. Kdybych si myslel, že v tom je cokoliv jiného, tak první, co bych udělal, by bylo trestní oznámení. A to jsem zatím neudělal.

Zvažujete to?
Něčí trestní odpovědnost tady samozřejmě bude. Nedbalostní trestní čin s vysokou škodou. A pak přijde otázka, jestli není trestní oznámení namístě. Já to nevylučuji. Budu chtít vidět vstupní data, kolikrát se partneři sešli k jednání…

Kdy musí vláda problém nejpozději rozetnout, aby výběr mýta mohl pokračovat i příští rok?
Je to už otázka nanejvýš týdnů.

Co budete požadovat od koaličních partnerů z ANO na čtvrtečním jednání koaliční rady?
Ministerstvo dopravy nám konečně musí říci, v jakém stadiu jsou jednání s firmou Kapsch. Budeme požadovat, aby nám pan ministr Ťok 
s panem Babišem dali na stůl návrhy dalších variant, kromě té dosud jediné, která je nezákonná.

Aktuálně řešíte výběr mýta na příští tři roky, ale už se hraje také o systém na celou „desetiletku" od roku 2020. Pokud bude od příštího roku pokračovat Kapsch, získá tím konkurenční výhodu i pro ten „velký tendr" od roku 2020?
Konkurenční výhodu ať klidně má, ale ať je to podle zákona. Já na rozdíl od pana Babiše, který označoval předešlé vítězství Kapsche za tunel a zlodějnu, takové informace nemám. Pouze cituji jeho, když říkal, že to je zlodějna. Jinak vláda už přece dala zadání, aby na období po roce 2012 byla „technologicky neutrální" soutěž. Přece není na širém světě jen jedna firma, už dříve se počítalo s různými metodami výběru mýta.

Autor je redaktorem 
magazínu Dotyk.
MARTIN MAŘÍK

Mýto kritizují lidovci i opozice
Situace kolem plánu ministerstva dopravy na prodloužení smlouvy na provoz mýta se společností Kapsch bez výběrového řízení je problém 
i pro KDU-ČSL. Uvedl to předseda lidovců Pavel Bělobrádek. Ke kritice se připojil i šéf poslanců ODS Zbyněk Stanjura, podle kterého ale vina neleží jen na hnutí ANO, jež nyní spravuje resort dopravy, ale na celé koalici. Podle ministra Ťoka se však ČSSD snaží z mýta udělat předvolební téma, které by zakrylo problematickou reorganizaci policie.