Jak to dopadlo? Nejvíce je v médiích vidět Jan Fischer, který podle odhadu na reklamě utratil přes 26 milionů korun. Inzerce Miloše Zemana je spočítána na 12 milionů, Karla Schwarzenberga a Přemysla Sobotky na 11 milionů. Pět a tři miliony podle výpočtu zaplatili Jiří Dienstbier a Vladimír Dlouhý.

„Popisujeme, kde a jaká reklama byla a kolik stojí podle ceníkových cen. Výsledky rozhodně neodrážejí skutečnost. Nevyvozujte z toho skutečné investice, které se odvíjejí od soukromých jednání klientů, médií a mediálních agentur," vysvětluje obchodní ředitel Admosphere Tomáš Hynčica.

Stěží zjistit

Jak moc se tedy tato čísla liší od skutečných výdajů? „To lze zjistit jen stěží," upozorňuje Tomáš Hynčica.
„Hodnota inzerce v tisku byla nadhodnocena zhruba pětinásobně," řekl k výsledkům mluvčí volebního týmu Karla Schwarzenberga Marek Pražák.

Například Jan Fischer podle údajů na transparentním účtu za reklamu utratil 7,7 milionu korun. Uvedl však také poskytnuté slevy. Jejich výše v průměru dosahuje 80,5 procenta.

Falešní sponzoři

Před prvním kolem prezidentské volby může podle zákona kandidát utratit 40 milionů korun. „Máme hotovo 
95 procent kampaně Miloše Zemana. Víme, že náklady nepřesáhnou 20 milionů korun," řekl Deníku předseda SPOZ Vratislav Mynář. Ne všechny peníze se však promítly v transparentním účtu, s reklamou Miloš Zeman začal ještě před tím, než ohlásil kandidaturu.

„Do této částky nejsou připočítány peníze, které jsme použili do krajské kampaně. Oddělme stranu a Miloše Zemana," reagoval Vratislav Mynář na články MF Dnes, která ukazuje na falešné sponzory strany z roku 2010.

„Německý deník nebude určovat, kdo má být příštím českým prezidentem," napsal k tomu Miloš Zeman na svém webu (upozorňuje přitom na vlastníka MF Dnes).

KATEŘINA CIBOROVÁ