Podle místopředsedy ČSSD Milana Chovance může být ohrožen výběr mýta poté, co na konci letošního roku vyprší stávající smlouva s Kapschem. ČSSD nyní bude chtít vědět, zda má ministerstvo dopravy spravované hnutím ANO připravenou záložní variantu, například v podobě opětovného zavedení papírových dálničních kuponů pro kamiony nebo ve formě zvláštního zákona. Zároveň ale podle Chovance není na místě volání po Ťokově rezignaci, změna ministra by situaci nijak nezlepšila.

Podle Ťoka se sociální demokraté snaží z mýta udělat předvolební téma, které by zakrylo problematickou reorganizaci policie. Podle něho to dokládá i skutečnost, že byl dnes nejhlasitějším kritikem právě místopředseda ČSSD a zároveň ministr vnitra Chovanec, jenž se dosud k této problematice nevyjadřoval. Ťok také uvedl, že prodloužení smlouvy s Kapschem je jediné funkční řešení a že věří tomu, že se mu podaří o tom přesvědčit i vládu.

Oprávněná kritika?

Práci ministra dopravy dnes kritizovali i další členové ČSSD, třeba stranický mluvčí pro dopravu Jan Birke, předseda sněmovního rozpočtového výboru Václav Votava a jihomoravský hejtman Michal Hašek. Na situaci reagovali i zástupci opozičních stran.

Podle předsedy poslaneckého klubu ODS Zbyňka Stanjury vina neleží jen na straně ANO, ale na celé koalici. „Už i ČSSD zjistila, že je téměř nemožné od ledna příštího roku vybírat v České republice mýto," uvedl bývalý ministr dopravy v tiskové zprávě.

Desetiletá smlouva na správu mýtného systému vyprší na konci letošního roku. Snahu najít nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže ministerstvo vzdalo na konci loňského roku, protože řádný tendr už není možné stihnout. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard, přičemž za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč.