"Většina účastníků plavebního provozu se předpisy řídí. Ti ostatní nejčastěji nerespektovali význam plavebního značení, hlavně porušení zákazu proplutí nebo nerespektování signálních znaků nařízeného režimu plavby ve výtlačném režimu. Alarmující ovšem bylo vedení malých plavidel osobou pod vlivem alkoholu, což jsme zjistili ve 29 případech, o devět víc oproti minulému roku," uvedla ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová.

Státní plavební správa letos zaznamenala 18 plavebních nehod, u 17 z nich byla malá plavidla. Nejtragičtější nehodou je srážka řidiče vodního skútru s motorovou pramicí z 10. července, kterou nepřežila osmnáctiletá dívka jedoucí na lodi s přítelem. Obviněn byl devatenáctiletý řidič skútru.

Nehoda nastolila otázku bezpečnosti na vodních plochách, kde mohou jezdit lodě bez rychlostního omezení. V reakci na ni vzniklo kvůli ochraně plavců ve vodních nádržích Orlík a Slapy celkem 16 ploch vymezených pro koupání. Do nich nebudou smět motorová plavidla, navíc se budou moci pohybovat maximálně desetikilometrovou rychlostí i v okolí těchto míst.

Kvůli bezpečnosti zvažuje správa podle Němcové od příštího roku omezit rychlost plavby do takzvaného výtlačného režimu, kdy se loď nezvedá nad hladinu, ale pluje s ponořenou přídí, i na nejintenzivněji využívaných částech slapské přehrady od Nové Rabyně po Měřín a v úseku od silničního mostu po Mastník. Nově by zde měla vzniknout i další místa určená výhradně pro plavce.

Na druhou stranu plánuje správa vymezit i nová místa určená pro jízdu na rychlých člunech, ve kterých by bylo možné provádět i akrobatické prvky, což je v normálním plavebním provozu zakázáno. Dvě tato místa by měla nově vzniknout na Slapech a jedno na Orlíku. Zde už plavební správa jedno místo vybrala, je umístěno u pravého břehu mezi obcemi Podskalí a Radava.