Obavy z toho, že oprava dálnice D1 přinese výrazné zvýšení počtu nehod, se podle policie zatím nepotvrdily. Práce na dopravní tepně byly zahájeny 9. května loňského roku. V úseku, kde působí dálniční oddělení Velký Beranov, tedy mezi kilometry 73,7 až 166,5 na Vysočině, se naopak počet nehod snížil.

Havárie podle statistik do letošního 2. května nepřežili čtyři lidé, stejně jako ve srovnatelném období od května 2012 do května 2013. Ovšem dopravní problémy vznikají v opravovaných úsecích a na sjezdech a nájezdech často se tvoří kolony, a to i na souběžných silnicích a ve městech kolem dálnice.

„Ještě před samotným zahájením oprav jsme si vytipovali krizové přístupové trasy pro příjezd složek integrovaného záchranného systému, abychom při mimořádné situaci byli schopni co nejdřív obnovit na dálnici provoz," přiblížila krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

První problémy přinesl most

Policisté dálnici neustále sledovali také prostřednictvím kamerového systému, několikrát využili vrtulníku.

První větší potíže nastaly v noci na 9. června 2013 při bourání mostu mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. Vyžádalo si to úplnou uzavírku dálnice v obou směrech od exitu 90 Humpolec až po exit 112 Jihlava. Podobná situace nastala i začátkem července současně ve dvou modernizovaných úsecích mezi Loktem a Hořicemi a mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Dálnice byla kvůli snášení šesti mostů zcela uzavřena v obou směrech. „Při těchto uzavírkách byly nasazeny posílené policejní hlídky po celou noc nejen na D1, ale i na souběžných komunikacích," uvedla mluvčí.

Někteří řidiči si podle policistů při tranzitu hledali jiné trasy, takže byly více zatíženy nejen páteřní komunikace kraje, ale i silnice nižších tříd, po kterých se opravované úseky D1 mohly objet.

Navíc se na některých krajských silnicích také opravovalo, což vedlo často k ucpaným průjezdům například Velkým Meziříčím, Měřínem, Jihlavou či Pelhřimovem. „Je nutné připomenout, že žádné oficiální objízdné trasy nebyly pro opravy D1 stanoveny," podotkla policejní mluvčí.

Po zimní přestávce se práce rozběhly opět letos na jaře. Ve dvou opravovaných úsecích na Vysočině mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem a mezi Loktem a Hořicemi se jezdí obousměrně pouze na jedné polovině dálnice. V každém směru jsou dva zúžené jízdní pruhy, řidiči tam musejí jezdit sníženou rychlostí a takzvanou střídavou jízdou. Podle mluvčí Čírtkové se zatím neobjevily vážnější problémy.

Pokud se stane menší nehoda, řidiči po jejím ohlášení sjedou na nejbližším sjezdu nebo na parkoviště, a tam se nehoda zadokumentuje.

„Jestliže tvoří překážku porouchané a nepojízdné vozidlo, je označeno jako překážka silničního provozu a správce komunikace musí okamžitě řešit jeho odtah," uvedla mluvčí. Policisté podle ní na úseky trvale dohlížejí a postihují řidiče, kteří nedodržují rychlost nebo nedbají zejména na zákaz jízdy kamionů v levém úzkém pruhu.

Nedodržují zipové řazení do pruhů

Podobná situace je ve středočeském úseku D1. Podle policejní mluvčí Markéty Johnové je největším problémem nedodržování rychlosti. „Řidiči se také plně nevěnují řízení a nedodržují zipové zařazování do jízdních pruhů," řekla Johnová. Výjimkou není nedávný případ, kdy D1 poblíž Modletic u Prahy zablokovala nehoda nákladního auta, které narazilo do stojícího vozidla údržby, upozorňujícího na práce na vozovce.

V jihomoravském úseku se D1 neopravuje. Většina prací se odehrává na Vysočině, která se potýká s dopravními problémy. „Důsledkem toho může být na jižní Moravě občas jen pomalejší provoz," pravil mluvčí jihomoravské policie Pavel Šváb.

Zvýšení počtu nehod v jihomoravském úseku D1 policie od začátku oprav nezaznamenala.