„Jediné, v čem se rozcházíme proti původním návrhům, je podélný profil dálnice. Jediným cílem memoranda je ten, aby zazněl náš společný názor na věc,“ řekl k paktu, který obce založily, českobudějovický primátor Juraj Thoma.

Vedoucí představitelé obcí kromě jiného chtějí, aby D3 v místech mezi Dobrou Vodou a krajským městem vedla pod povrchem a podjížděla i tak Dobrovodský potok. ŘSD přitom navrhuje dvě stě šedesát metrů dlouhý most, tak zvanou estakádu. Ta by výrazným způsobem narušila jak život v celém okolí, i tak panorama Dobré Vody.

„Chceme dálnici D3 vést okolo města tak, jaké jsou dnešní standardní trendy v Evropě. Nechceme nic nereálného a ani nic nadstardadního, pro naše řešení jsme našli pochopení také na ministerstvech,“ dodal k primátorovi jeho náměstek František Jelen s tím, že na sto procent věří, že podle návrhů Českých Budějovic a okolních obcí se nakonec začne spojnice severu a jihu republiky stavět.

Toto řešení by ale vyšlo skoro o miliardu korun dráž, než původní návrhy Ředitelství silnici a dálnic. Technicky velice náročný ořišek by pak přinesla nejen otázka, jakým způsobem dostat celou stavbu pod koryto Dobrovoského potoka.

Starostové: Dálnici chceme, ale šetrnější

Úsilné, Hůry, Rudolfov, Vráto, Dubičné, Dobrá Voda u Českých Budějovic, Srubec, Staré Hodějovice a v neposlední řadě krajské město. Tyto obce založily společné memorandum, které má za úkol ulehčovat jednání okolo výstavby dálnice D3, a to v úseku od Úsilného po Staré Hodějovice.

Ohleduplnější řešení k lidem a hlavně pak k přírodě. Tak by se dala stručně charakterizovat slova starostů, kteří spolu s českobudějovickým magistrátem navrhují jiné terénní profily, než jaké naplánovala společnost Ředitelství silnic a dálnic.

„Teď tady spíše řešíme, kudy by měla běžet dálnice a kudy povedou přípojky do obce a do Budějovic. Pro nás je životně důležitý obchvat,“ naznačila starostka Srubce Zuzana Vyhnálková. „Nechceme vůbec připustit, aby veškerá doprava jedoucí na anebo z dálnice projížděla obcí a aby Srubec neměl životně důležitý obchvat,“ dodala Vyhnálková s tím, že od té doby, co vede Srubcem opravená cesta do Ledenic, se tamní doprava rapidně zhoršila. „Z hlediska Dobré Vody je trasa dálnice už dlouhodobě dána. Ale dálnice zakopaná pod zem na místo dvě stě sedmdesát metrů dlouhého mostu bude pro nás jistě přínosem,“ doplnil srubeckou kolegyni starosta Dobré Vody u Českých Budějovic Jiří Šabatka s připomenutím, že chtějí České Budějovice několik kilometrů komunikace „zakopat“ pod zemský povrch, a to právě u Dobré Vody.

Velice technicky náročným úkolem bude pro projektanty vedení dálničního tělesa pod Dobrovodským potokem. Tedy pokud se začne D3 stavět podle požadavků obcí v okolí jihočeské metropole.

„Navrhujeme dálnici snížit a vést ji pod Dobrovodskou ulicí, což znamená prodloužení tunelu Pohůrka na sedm set osmdesát metrů. Pohled z Dobré Vody na České Budějovice a nazpátek by se tak vůbec nezměnil. Těleso tunelu zároveň vytvoří hráz nové retenční nádrže na potoku,“ popsal stručně řešení primátor Juraj Thoma. „Nevidím v tom problém. Ve světě se běžně podkopávají velké mořské kanály,“ doplnil Thomu jeho náměstek František Jelen.

POŽADAVKY MEMORANDA

A: rozšíření pasu na Rudolfovské ulici (z původních 12 m na zářez široký 60 m)
B:
snížení D3 kolem Hlinska na úroveň terénu a obchvat Hlinska
C:
vedení D3 pod Dobrovodským potokem namísto estakády (dlouhý most)
D:
snížení D3 kolem úložiště popílku a také u Pohůrky na úroveň terénu
E:
vedení D3 kolem N. Hodějovic v zářezu, úprava křížení s ulicí Ke Studánce