Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálniční známky nahradí malá krabička

Praha - Je asi o polovinu menší než mobilní telefon a dá se rozdělit na dvě části – jedna se nalepí na vnitřní stranu čelního skla automobilu, druhá se do ní pak zezadu nasune. Přesně tak vypadá šedivá „krabička“, která by už od nového roku měla nahradit stávající dálniční známky.

22.8.2008 2
SDÍLEJ:

Budoucí elektronická dálniční známka, kterou budou platit všichni motoristé poplatky za využívání dálnic a silnic 1. třídy v republice.Foto: DENÍK/Jan Handrejch

Pokud na podzim zákonodárci schválí novelu silničního zákona, Česko se stane první zemí v Evropě, kde začnou řidiči platit za užití dálnice elektronicky – takzvanou vinětou, někdy nazývanou též eKupon.

Jak by to mělo v praxi fungovat? Pro běžné řidiče, kteří si kupují samolepicí dálniční známky, by to neměla být až tak velká změna. Vinětu by získali stejně jako nyní známku na čerpacích stanicích či pobočkách pošty. Pokud by ji chtěli dobít na rok ježdění, bude první krabička zdarma. Pokud by si ji však chtěli „pronajmout“ na kratší dobu, tedy na týden či měsíc, platila by se záloha. „Zatím přesně nevíme kolik. Odhadem by to byly stokoruny zálohy, aby nám s vinětou neujížděli zahraniční řidiči,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Řidiči by „krabičku“ dostali prázdnou a museli by si ji dobít nejčastěji na zmiňované poště či čerpací stanici. Při dalším dobití roční platby by ale nabytí mohli domova, a to na internetových stránkách či zasláním kódu na číslo provést i z kreditu či mobilního operátora – platba za dobitou vinětu by se jim pak strhla z přišla na faktuře od operátora.

S již nabitou vinětou by pak mohli v klidu vyjet na dálnice a silnice I. třídy, kde se nyní platí mýto. Systém funguje stejně jako nyní u kamionů, kontrolu vinět by prováděli mýtné brány a celníci.

„Elektronické dálniční známky budou podle přání ministerstva dopravy zcela anonymní a budou přenositelné, takže bude stačit jedna známka pro více aut. Lidé si ji tak budou moci půjčovat například v rámci rodiny, pokud budou mít více aut,“ vysvětluje Karel Feix, ředitel české pobočky firmy Kapsch, která celý systém na objednávku státu připravuje.

„Kontrolu vinět budou na dálnici provádět celníci, kteří budou mít zhruba 50 automobilů se speciálním zařízením. Pokud okolo jejich auta projedete, hned uvidí, zda máte řádně dobitou vinětu,“ dodává Feix.

Kromě finanční úspory pro řidiče, by viněta měla přinést hlavně zlepšení pro řízení provozu. Informace vysílané z auta do mýtných bran totiž poskytnou přehled o tom, kde se zhušťuje doprava a hrozí tam eventuálně tvorba kolon.

Autor: Jan Klička

22.8.2008 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kateřina Perknerová.
40 9

Komentář Kateřiny Perknerové: Chraňte si hrdla i majetek, parlament zasedá

Ilustrační foto
13

Od neděle se mohou na horách tvořit sněhové jazyky

Většina uchazečů o Hrad by pravomoci hlavy státu neposilovala

Pravomoci prezidenta jsou dostatečné, a ústavu proto není třeba měnit, shoduje se většina kandidátů na prezidenta republiky. Nesouhlasí tak s dřívějším názorem současného prezidenta Miloše Zemana. Někteří by přesto dílčí změny přivítali. Navrhují třeba odvolatelnost prezidenta občany, možnost zákonodárné iniciativy hlavy státu nebo zrušení pravomoci zastavit trestní stíhání. 

Mugabe odmítá odstoupit, lidé vyrazí do ulic podpořit armádní převrat

Mezinárodní pozorovatelé situace v Zimbabwe předpokládají, že její obyvatelé vyrazí v sobotu ve velkém počtu do ulic, aby podpořili nekrvavý vojenský převrat, k němuž v tomto týdnu došlo, a současně vyzvali zimbabwského prezidenta Roberta Mugabeho, aby konečně odstoupil.

Argentinské námořnictvo hledá ponorku se 44 lidmi, ztratila kontakt s pobřežím

Argentinské námořnictvo pátrá po jedné ze svých ponorek, která přestala odpovídat na signály z pobřežních plavidel. Naposled byla spatřena ve středu uprostřed zálivu svatého Jiří zhruba 432 kilometrů od východního pobřeží Argentiny. Na její palubě je nejméně 44 lidí.

Škoda bude vyrábět elektromobily v Mladé Boleslavi. Začne v roce 2020

Česká automobilka Škoda Auto bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již od roku 2019 bude firma vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT