„Je to skutečný vzdělávací systém pro 21. století. Podklady jsou vytvořeny tak, aby učitele vedly intuitivně. Žáci práci v tomto výukovém prostředí doslova milovali a na hodiny se těšili,“ uvedl například Daniel Petrášek ze Základní školy Velvary, který tento rok spolu s dalšími třemi sty dějepisáři ověřují novinku v pilotním projektu.
V netradičním přístupu k pohledu na poslední století jim pomáhá nová učebnice soudobých dějin pro 9. ročník a víceletá gymnázia, kterou připravilo Nakladatelství Fraus společně s Ústavem pro studium totalitních režimů.
Aktivní role žáků
„Jde o moderní koncept důsledné provázanosti bohatě ilustrované učebnice, propracovaného pracovního sešitu a pestrého multimediálního rozhraní s vynikající podpůrnou metodikou,“ vylíčil Petrášek. Podle Terezy Průšové z Přírodní školy Praha je metodická příručka první skutečně užitečnou pomůckou svého druhu, kterou kdy držela v rukou.
„Díky ní mám jistotu při práci se zdroji v dané kapitole a také mi nabízí využitelná kritéria pro hodnocení školních prací. Nejvíc se mi líbí, že žáci zaujímají aktivní roli, formulují na základě pramenů vlastní myšlenky i závěry a já jako učitelka jim pouze pomáhám,“ dodala.
Učebnice podporuje to, co prosazuje i ministerstvo školství, tedy tvořivý přístup a rozvoj kompetencí žáků. „Nechceme po dětech, aby se nazpaměť učily data významných událostí. Chceme, aby místo toho pochopily příčiny vzniku historických milníků. Budou si proto porovnávat podklady z různých zdrojů, ověřovat si je a diskutovat o nich,“ vysvětlil Jaroslav Pinkas z Ústavu pro studium totalitních režimů.
Deváťáci si proto budou povídat třeba o tom, jak a proč vzniká propaganda, proč se Češi přiklonili ke komunismu i jaké to mělo následky. Důležitou roli v badatelské výuce hrají též vzpomínky pamětníků, ať už přímo nebo zprostředkovaně. Součástí učebnice i doprovodného pracovního sešitu jsou dobové fotografie, ukázky filmů a další interaktivní prvky připravené v rámci vzdělávacího projektu Dějepis v 21. století.
„Dětem se otevřou nové obzory, zjistí, co vše je možné při bádání využít jako pramen informací. Zároveň se naučí rozlišovat mezi důvěryhodnými zdroji a těmi, kterým je vhodné se vyhnout. I to je v dnešní době plné fake news a hoaxů nesporná výhoda nové metody,“ zdůraznila Radka Šmahelová z Nakladatelství Fraus.
Nová výuka moderních dějin
Badatelská koncepce soudobých dějin bourá zaběhnutý stereotyp tradiční hodiny, kde hlavním aktérem je učitel, a žák, vyjma testů a zkoušení, jen naslouchá. Při využití badatelské metody vytvářejí většinu výuky žáci a učitel je spíše moderátorem, jenž se doptává, vede je správným směrem a na konci hodiny společně získávají odpovědi na úvodní badatelskou otázku.
Žáky baví východiska a závěry hledat, neboť je pro ně výzvou nalézat smysl historie a postupně chápat, že moderní dějiny jsou i naše současnost, a zároveň si užívají zájem učitele o jejich osobní názory.