Podle průzkumu Nadace Proměny Karla Komárka provedeného u 1515 českých dětí ve věku 7–15 let a stejného počtu rodičů, který poprvé mapuje, kolik času, kde a jak děti tráví a co si o tom rodiče myslí, se víc než polovina dětí nedostane za celý týden vůbec do přírody.

Nevyužité přitom zůstává prostředí škol, kde 97 procent z nich má ve své blízkosti zahrady a hřiště. „Myslíme si, že přírodní prostředí, které škola nabízí, by se mělo využívat více i k výuce," uvádí ředitelka nadace Jitka Přerovská.

Čas, který školák stráví u počítače a her, je téměř trojnásobný než ten, kdy je venku. I rodiče se domnívají, že jejich potomci tráví příliš mnoho času u počítače, tabletu nebo chytrého telefonu, k televizi jsou ovšem mnohem shovívavější.

„Doba se mění, rodiče se mnohem víc bojí a terén je méně bezpečný. To, že si dřív děti vyšly před barák 
a normálně si hrály, je dneska těžké. Ploch, které jsou volné a kde si mohou třeba olamovat keře a nikdo je za to nepeskuje, ubývá," tvrdí psycholog.

Pokud děti nemají příležitost být pohybově aktivní, budou tím častěji u počítače. Motivovat by je měli jak rodiče, tak škola. „Cesta vede přes aktivity, kde nejde o výkon. Jde o to, aby se děti trochu vyblbly. Bohužel dneska i tělocvik ve škole je spíš o tom zaběhnout osmistovku v určeném čase," dodává Mertin. Důležité je dát jim příležitost naučit se různé aktivity právě, když jsou malé a nevadí jim, že něco neumí. Horší je to v pozdějším věku, kdy je pro ně snazší, než se někde ztrapňovat, zůstat sedět doma třeba u PC her.

Děti? U počítače jsou 3x déle než venku.

ZDENA KOLÁŘOVÁ