Společnost Westminster, jejímž posláním je pomáhat státu lépe sloužit občanům zlepšováním komunikace mezi nimi a zástupci státu, zkoumala preventivní opatření Policie ČR, škol a rodičů směřující kzajištění bezpečnosti silničního provozu a hlavně dětí vněm. A taková jsou zjištění, která výzkum ukázal.

„Pořádáme pravidelné preventivní akce a spolupracujeme úzce s Policií ČR i s městskou policií, která stojí celoročně na všech frekventovaných přechodech ve městech,“ informoval ředitel základní školy v Českém Krumlově Dalibor Carda.

„První školní den má na starosti město. Městská policie je na přechodech celý první školní týden a někde je i státní policie. Uvítali bychom, kdyby byli policisté na přechodech po celý školní rok, především před začátkem školního vyučování. Usilovali jsme o to již v minulých letech, ale Policie ČR má bohužel málo pracovníků. Jednou ročně pořádáme akci „Bezpečný den“, kde jsou policisté, hasiči, kriminalisté. Besedují s dětmi, ukazují jim svou práci a vyprávějí o nehodách dětí, cyklistů,“ informuje o projektech ředitel základní školy v Tachově Zdeněk Hnát,.

Specifická situace je u prvňáčků. „První školní den by měla mít rodina jako svátek, měla by ho brát jako výjimečnou událost. Měli by ho pojmout jako rituál, tj. zajít do cukrárny nebo jinak tento den oslavit. První týden v září je tzv. adaptační, nebo přechodové období. V tomto období doprovod rodičů prvňáčkům doporučuji. Pak už záleží na okolnostech, jak je dítě vyzrálé, jak je škola daleko, na jak frekventovaném místě se nachází, jestli chodí do školy již starší sourozenci či kamarádi v sousedství. Rodiče by se měli zeptat, jak se dítě cítí. Zda cestu zvládne samo. Je to velice individuální, ale nejdéle vydrží doprovázení rodičů jeden měsíc. Potom už si děti zvyknou a jsou schopné cestu zvládnout samy. Často mohou rodiče zvolit variantu na půl cest, tj. dovézt dítě na dohled,“ uvádí dětská psycholožka z Prachatic Dagmar Hrubá.

„Školy i zástupci Policie ČR se mohou inspirovat v zahraničí. V Anglii jsou nejdále. Existují zde tzv. lollipop people, což jsou dobrovolníci nebo důchodci. Ti stojí na přechodech s cedulí STOP a pomáhají školákům bezpečně přejít silnici. Dalším projektem jsou school travel plans. Cestovní školní plány vytvářejí zástupci školy a města. Obsahují opatření, která přispívají ke zvýšení bezpečnosti dětí při cestě do školy. Běžnou pomůckou žáků základních škol jsou reflexní vesty. VUSA mají tzv. National School Safety Center. Toto centrum samozřejmě bojuje za zvýšení bezpečnosti dětí při cestě do školy. Má projekty, do nichž se mohou zapojit místní firmy, učitelé, žáci. Snaží se získat i známé osobnosti z jednotlivých regionů, civilní a náboženské skupiny. Centrum přispívá i k utváření vhodné legislativy,“ hodnotí situaci ředitel společnosti Westminster Tomáš Studeník.

Tradičně nejvyšší počet dopravních nehod připadá na území obcí. V období od 1.1. do 31.7. jich bylo registrováno 74 393. Významnou roli při zavinění dopravních nehod nebo jako oběti dopravních nehod hrají chodci.