Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dětské oběti nehod. Pětina nebyla připoutána

/INFOGRAFIKA/ Zbytečná tragédie, na jejímž začátku je chyba dospělých, kteří řádně nepřipoutají dítě. Tak lze přeložit smutné číslo z policejních statistik. Pětina všech dětských obětí dopravních nehod v posledních letech nebyla řádně připoutána.

14.11.2017 5
SDÍLEJ:

Havárie osobního automobilu mezi Novým Bydžovem a Skochovicemi.Foto: HZS Královéhradeckého kraje

Upozorňuje na to Asociace Záchranný kruh, která na podzim spustila kampaň „Ty to zvládneš“ zaměřenou na dopravní bezpečnost. Zatímco nejvíce nepřipoutaných dětí přišlo o život v letech 2006 a 2007 ročně shodně po šesti, v roce 2015 se jednalo o dva fatální případy. Loni sice děti na silnicích umíraly, ale žádné z nich nezemřelo kvůli „banalitě“ s nepřipoutáním.

Odborníci opakovaně upozorňují, že děti jsou ve všech směrech jiné než ostatní účastníci silničního provozu. Především, pokud jdou po ulici. „Dospělí přeceňují schopnost dětí bezpečně se pohybovat v silničním provozu. Zvláště děti ve věku do 11 let jsou v provozu nevyzpytatelné. Přemýšlejí a jednají jinak než dospělí,“ upozorňuje Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh.

Špatný odhad

Na rozdíl od dospělého, který analyzuje situaci již při přibližování se k přechodu, se dítě rozhoduje až ve chvíli, kdy se zastaví u přechodu. Zebru na přechodu navíc dítě považuje za bezpečné místo, kam může téměř vždy vstoupit. Špatně ale odhaduje vzdálenost a rychlost až do přibližně osmi let věku. U rychle jedoucích aut je pak odhad ještě obtížnější a méně přesný než u aut jedoucích pomalu. U malých školáků je dohled dospělých nezbytný. Doba, kdy můžeme dítě pustit do provozu bez obav, je různá.

Infografika

Místo do místa

Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti velmi záleží na trase, po které se dítě pohybuje. I malá změna nacvičené trasy mu může způsobit v hlavě zmatek. „Za dne, po trase, kterou zná, potřebuje dohled dospělého přibližně do 7 let. Rušné ulice a víceproudé komunikace samostatně dobře zvládne kolem 12 let,“ popisuje Budský.

Nejtragičtější je pro dětské účastníky silničního provozu období prázdnin. V uvedeném období zemřelo 29 procent všech obětí dopravních nehod. Po devíti procentech si připsaly měsíce říjen a listopad, po osmi duben a červen. Naopak nejbezpečnějším je pro děti do 15 let první měsíc školního roku, tedy září.

Příklady táhnou

I pro řidiče je ale dítě na silnici či chodníku poměrně velký oříšek. Malé děti jsou špatně viditelné. Zvláště tam, kde je hustý provoz či mnoho parkujících automobilů, nemusí řidič malé dítě zpozorovat včas. Pestré oblečení dětí tak sehrává svou nezastupitelnou roli.

O prevenci a dopravní výchovu se sice v Česku starají školy, ale podle odborníků jde o dobré příklady, které by jim měli vštěpovat rodiče. „Chovat se bezpečně a ohleduplně v silničním provozu platí pro všechny jeho účastníky. Dětem to musíme nejen neustále vysvětlovat, ale být pro ně i dobrým příkladem,“ uzavírá ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Autor: Redakce

14.11.2017 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Provoz u Postoloprt se přesunul na novou silnici, z té původní bude dálnice D7.
1 5

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
13 23

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Studenti vyzpovídali uchazeče o Hrad. Nejvíce je přesvědčil Jiří Drahoš

/VIDEO, ANKETA/ Netradiční debatu s prezidentskými kandidáty uspořádal v pondělí Deník. Šestice uchazečů o Pražský hrad diskutovala ve vlaku z Prahy do Ústí nad Labem a zpět. 

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět nové domy, je může zbourat. S odkazem na rozhodnutí ministerstva kultury to dnes uvedly Hospodářské noviny a Právo. Rozhodnutí o zastavení přezkumného řízení však dosud nebylo doručeno všem účastníkům řízení a ministerstvo je na dotaz ČTK nechtělo komentovat.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT