Jedním z často používaných dezinformačních postupů je vzít fotografii nějakého jevu, události či osobnosti, a dát jí úplně jiný kontext, než jaký má ve skutečnosti. V posledních dnech se to stalo na českých sociálních sítích hned dvakrát.

Děti neignorují Rembrandtův obraz

Po českých sociálních sítích se znovu začala masově šířit fotografie zachycující skupinku dětí, které zdánlivě víc zajímají displeje jejich mobilních telefonů než jedno z nejslavnějších nizozemských malířských děl. Fotografie je totiž zobrazuje, jak sedí pod Rembrandtovým obrazem Noční hlídka v nejvýznamnějším a největším nizozemském muzeu Rijksmuseum, přičemž se zdá, jakoby obraz ignorovaly a veškerou svou pozornost upínaly pouze ke svým mobilům.

Právě tento význam se snaží fotografii vnutit také přidaný popisek, s nímž se snímek šíří: „Tuto fotku pořídil správce muzea. Právě jsem si NÁHLE uvědomil, že tenhle svět je v prdeli.“

Popisek ale v kontextu s uvedenou fotografií lže. Protože fotografie ve skutečnosti vypovídá právě o zájmu dětí o obraz. „Děti na návštěvě muzea dostaly od učitele za úkol vyhledat si pomocí aplikace na iPhonech informace o jednotlivých obrazech a fotograf je zachytil právě v této situaci – hned na dalších fotografiích téže skupiny vidíme, že si žáci obrazy pečlivě prohlíželi,“ uvádí stránka e-bezpečí, jež se tomuto snímku věnovala už před pěti lety.

Daná dezinformace totiž není vůbec nová, jen se nyní znovu rozšířila. A to z mezinárodní facebookové skupiny Etre et savoir (v překladu Být a vědět) s více než 133 tisíci členy, kam byl daný snímek letos 25. ledna znovu vložen, načež jej opět sdílelo více než 14 tisíc uživatelů, přestože nešlo vůbec o aktuální věc.

Herec Ondřej Vetchý se stal poté, co natočil reklamní klip na podporu dodávek dronů bojující Ukrajině, terčem útoku proruských dezinformátorů na sociálních sítích:

Ondřej Vetchý
Nadávky, lži, manipulace s fotkou. Herec Ondřej Vetchý čelí útoku dezinformátorů

Ve skutečnosti fotografii pořídil už v roce 2014 nizozemský historik umění Gijsbert van der Wal, který popsal okolnosti jejího vzniku v britském listu The Telegraph takto: „Viděl jsem malou skupinu středoškoláků sedících na lavicích před Rembrandtovou Noční hlídkou (v Rijksmuseu v Amsterdamu) a většina nich si prohlížela místo obrazů své telefony. Myslel jsem si, že to bude zajímavý záběr, a pořídil fotografii. Večer jsem fotografii sdílel na Facebooku a k mému překvapení měla během několika dní 9500 sdílení, byla přeposlána na Twitter, Tumblr a Reddit. Stala se virální a byla sdílena s komentáři, že dnešní dospívající dávají přednost WhatsAppu před Rembrandtem.“

Deník proti fake news.Deník proti fake news.Zdroj: DeníkJak později zjistil, děti se ve skutečnosti dívaly v mobilu na multimediální aplikaci muzea a vyhledávaly – podle pokynu svého učitele – další informace o jednotlivých uměleckých dílech.

„Jen chvíli předtím vznikla fotografie stejné skupiny dětí, na které pozorně obrazy sledují a poslouchají výklad kurátora. Tato fotografie však již masově sdílena nebyla,“ upozorňuje stránka e-bezpečí.

Děti neměly modrožluté bundy kvůli Ukrajině

Shodou okolností prakticky v téže době, kdy se opět začala šířit ve falešném kontextu 10 let stará fotografie, se totéž stalo i s fotografií zcela čerstvou, pocházející z aktuálního mistrovství světa v biatlonu, které se koná od 7. do 18. února v Novém Městě na Moravě. Dezinformátoři na sociálních sítích sdílejí v současnosti snímek, zachycující děti v modrožlutých bundách, a rozčilují se, že jde o propagaci Ukrajiny.

„"Český biatlon" Nové Město na Morave 11.2.2014. Do kterého pozadí by organizátoři nejraději zalezli poznáte podle barev. Tak se ptám, je Nové město ještě na Moravě, nebo už na Ukrajině?“ uvedl na svém facebookovém profilu například poslanec za SPD Radek Koten – proslavený mimo jiné sdílením konspiračních teorií o tom, že mikrovlnné trouby mohou zabíjet lidi.

„V Novém Městě na Moravě se koná MS v biatlonu. Ceremoniálu předávání medailí se účastní české děti. Proč nemají národní barvy? Nebo už nejsou národní barvy? Kdyby tam stálo moje dítě, tak ho půjdu v přímém přenosu svléknout!!“ rozčilovala se na Facebooku i další dezinformátorka Lenka Tarabová (citace jazykově neupravujeme, pozn. red.).

Skutečnost, že se do Česka vrátila ptačí chřipka, má svůj dopad i na dezinformační scénu. Za likvidaci drůbeže prý nemůže virus, ale 5G technologie:

Na farmě společnosti Mach Drůbež, kde byla potvrzena ptačí chřipka, zlikvidovali 70 tisíc slepic a kohoutů.
Dezinformátoři straší lidi ptačí chřipkou. Virus neexistuje, je za tím 5G, tvrdí

Ani Kotena, ani Tarabovou přitom nijak nezarazilo, že modrá a žlutá barva na bundách dětí je oproti ukrajinským národním barvám použita v opačném pořadí – zatímco na ukrajinské vlajce je modrá nahoře a žlutá dole (modrá jako symbol oblohy a žlutá coby znázornění zralých pšeničných lánů), u dětí je tomu obráceně, žlutá nahoře a modrá dole.

Bundy totiž vůbec nesymbolizují Ukrajinu, ale jde o barvy Mezinárodní biatlonové unie (IBU), pod jejíž záštitou se současný šampionát koná a která přidělila Česku jeho pořádání.

Logo IBU tvoří stylizovaná postava biatlonisty v modré Zeměkouli obehnané žlutým prstencem. Žlutá a modrá barva se objevuje také v podkladu oficiálních webových stránek unie a na většině jejích propagačních a informačních materiálů. Stejné barvy mají ostatně i další mezinárodní instituce zabývající se zimními sporty, například Mezinárodní lyžařská federace nebo Mezinárodní sáňkařská federace.