Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Díky simulátoru existuje Osoblažka i ve virtuálním světě

Videí a fotografií z osoblažské úzkokolejky je na internetu spousta. Díky projektu Martina Pitříka se můžete ve virtuálním světě také vžít do role strojvedoucího pravidelných i výletních vlaků na této trati.

20.3.2016
SDÍLEJ:

Úzkokolejka Osoblažka jezdí nejen mezi Třemešnou a Osoblahou, ale díky železničnímu Trainz simulátoru také ve virtuálním světě počítačů.Foto: Vizualizace: Martin Pitřík

Martin Pitřík ve svém projektu shromáždil a precizně zpracoval spoustu informací o skutečné úzkorozchodné dráze, aby ji mohl přenést do virtuálního světa železničního Trainz simulátoru.

Tento program původně vznikl jako simulátor modelové železnice, ale díky komunitě, která kolem něj vznikla, brzy dorostl a našel si daleko širší uplatnění. Dnes lze prostřednictvím Trainz simulátoru řídit takřka reálně naskriptované lokomotivy na propracovaných mapách s bezpočtem kvalitních objektů kolem trati.

Jak se staví železnice v počítači

,,Ke stavbě osoblažské úzkokolejky využívám směrové a sklonové poměry, tabulky traťových poměrů, letecké a výškopisné mapy, a samozřejmě i bezpočet fotografií a videí jak přímo z trati, tak i z dalekého okolí.

Právě shánění dokumentace k trati byl nejproblematičtější úkol. Pamatuji si, jak první verze vznikaly na základě opsaných sklonovníků podél tratě. Samozřejmě již po chvíli díky zaokrouhávání výškový profil neseděl, jak by měl," popsal Martin Pitřík těžké začátky, než se mu souhrou náhod podařilo dostat k detailně vyhotoveným profilům Osoblažky.

Ty pak s největší možnou přesností přenesl do své mapy.

„Přesto jsem však mapu ještě několikrát předělával. Největší problém byl s určením přesné polohy jednotlivých bodů na trati s jejím virtuálním obrazem. Samotný terén se naštěstí již dělal lépe, i když v průběhu stavby také doznal mnoha změn.

Nejhorší na rovinatém Osoblažsku je, že pokud někde uděláte terénní nerovnost, tak je vidět z velké dálky, čímž nakonec na některých místech mapy vzniklo i několikakilometrové okolí od trati," doplnil Martin Pitřík.

Smysl pro detail

Martin Pitřík své práce spjaté nejen s osoblažskou úzkokolejkou, ale i dalšími tratěmi publikuje pod přezdívkou Marpit. Je autorem také řady objektů, které cestující vidí kolem Osoblažky.

Vytvořil například staniční budovy v Osoblaze, zastávku v Amalíně nebo soubor vagonů a lokomotiv Slezských zemských drah pro turistické jízdy. Ve své modelářské tvorbě se zabývá i takovými detaily úzkorozchodky, jako je infotabule Naučné stezky Osoblažsko u zastávky Dívčí Hrad, a to včetně sprejovaných čmáranic a potrhané mapy.

.

.

.

.

Do virtuální podoby převedl také dnes už neexistující nádražní budovy v Horních Povelicích, nádražní latríny v Liptani a Osoblaze nebo vodní jeřáb ve Slezských Rudolticích, který byl jeho vůbec prvním modelem.

„Musel jsem vytvořit řadu objektů určených pro úzký rozchod a přímo pro osoblažskou úzkokolejku, jelikož v době, kdy jsem se stavbou začínal, nic takového takřka neexistovalo. A vlastně dodnes se modelařině pro úzký rozchod věnuje minimum lidí," vysvětil Martin Pitřík, co obnáší vytváření a vylepšování prvků železnice v simulátoru.

Proč právě Osoblažka?

Proč si autor zvolil ke své práci právě Osoblažku? Zřejmě proto, že úzkorozchodných tratí se u nás mnoho nedochovalo, takže je nejvyšší čas jejich originální podobu uchovat tímto originálním způsobem.

„Vždy mě lákalo jít do stavby něčeho, čemu se mnoho stavitelů map a modelářů nevěnuje. Když jsem poprvé spatřil reálnou dráhu Osoblažku a její okolí na vlastní oči, bylo rozhodnuto, že se do toho pustím. Navíc je tato dráha blízko mého bydliště, takže bylo reálnější se zde zajet podívat," vysvětlil Martin Pitřík, jak se zrodil jeho časově náročný projekt.

Snažím se stále vylepšovat mapu jako takovou a používat v ní stále nové, vylepšené objekty.

Sedm let strávil stavbou trati

Martin Pitřík se stavbou Osoblažky začal asi před sedmi lety.

„Od té doby jsem celou mapu asi třikrát předělal. Současně se snažím udržet kompatibilitu se všemi novějšími verzemi simulátoru a zpřístupnit tak mapu co největší skupině lidí," doplnil Martin Pitřík, který má v plánu výhledově převést do virtuální podoby také trať mezi Krnovem a Glucholazy.

Na svých stránkách osoblazka.g6.cz už představil například albrechtické bytovky za nádražím nebo most přes řeku Opavu.

Fanoušci Osoblažky přichází s nápady

Převádění skutečných železničních tratí do počítačové podoby je koníček, který zabere spoustu času. Autor musí předem počítat s tím, že jeho trať nebude nikdy úplně dokončená a uživatelé simulátoru ho budou stále vybízet k vylepšování objektů a k rozšiřování simulačních oblastí.

V železničním simulátoru je možné přidávat stále další vychytávky jako přepínání pohledu z ptačí perspektivy a z kabiny strojvedoucího, různé funkční prvky pro řízení lokomotivy a pro zabezpečení trati. Každý, kdo si porovná skutečnou a virtuální jízdu po Osoblažce, jistě přijde s nápady, co by se dalo v simulátoru ještě vylepšit a doplnit.

„Nic tak náročného bych nemohl zvládnout bez pomoci mnoha lidí, kteří poskytli fotografie na modely a ke stavbě trati," uzavírá Martin Pitřík.

Autor: František Kuba

20.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Strojní inženýři a projektanti 28 000 Kč

Strojní inženýři projektanti, konstruktéři Konstruktér senior. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 28000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce:, - konstrukce dle požadavku zákazníků, - spolupráce při vývoji vlastních výrobků, - návrhu technických řešení, - vypracování technické dokumentace, - komunikace se zákazníky, - úzká spolupráce s výrobou a obchodním odd., - práce na zajímavých projektech, , Požadavky:, - SŠ/VŠ vzdělání ve strojním oboru (výhodou oblast navrhování strojů a zařízení, konstrukční směr), - znalost konstrukce v CAD softwaru, Solidworks + Inventor + AutoCAD, - orientace ve výkresové dokumentaci, - technické myšlení, - praxe výhodou, - základní znalost AJ a NJ (výhodou), - řidičský průkaz sk. B, , Nabízíme:, - zázemí stabilní firmy na trhu, - příspěvek na stravování, - příspěvek na dopravu, - volání zdarma do všech mobilních sítí, - pololetní odměny, - firemní akce, Současně s odesláním životopisu Vás žádáme o zaslání souhlasu se zpracováním osobních údajů dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27.4.2016 a zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů pro účely účasti při výběrovém řízení na uvedenou pozici., , , Současně s odesláním životopisu Vás žádáme o zaslání souhlasu se zpracováním osobních údajů dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27.4.2016 a zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů pro účely účasti při výběrovém řízení na uvedenou pozici.. Pracoviště: Tigemma, spol. s r.o., 753 64 Bělotín. Informace: Iveta Grešová, .

Řemeslné práce - Údržbáře do malého kolektivu 30 000 Kč

Firma v Praze 10 zabývající se pronájmem obytných kontejnerů, přijme pracovníka na údržbu a montáže do trvalého pracovního poměru na dobu neurčitou.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Strojírenský technik 27 000 Kč

Revizní technici ve strojírenství, technici STK Technik zdvihacích zařízení. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 27000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Přední výrobce železobetonových prefabrikátů přijme nového kolegu na pozici Technik zdvihacích zařízení., , Náplň práce:, - kontrola a správa zdvihacích zařízení v areálu společnosti, - spolupráce s revizním technikem , - práce ve výškách, , Požadujeme:, - SŠ vzdělání strojního nebo elektro-technického směru, - zkušenosti se zdvihacím zařízením výhodou, - bez zdravotního omezení - práce ve výškách, , Nabízíme:, - práce na hlavní pracovní poměr, - nástupní mzda od 27 000 tis/ měsíc, - osobní ohodnocení, - zajímavé firemní benefity, - dotovaná strava, - 25 dní dovolené. Pracoviště: Goldbeck prefabeton s.r.o., Chrudimská, č.p. 42, 285 71 Vrdy. Informace: Petra Pilcová, +420 773 759 086.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 30 000 Kč

Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů (kromě taxikářů a řidičů dopravy nemocných a raněných) Řidič dodávky - EVROPA. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 45000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Řidič dodávky - Francie, Španělsko, Itálie , , Mladá, progresivně se rozvíjející přepravní společnost zabývající se expresní mezinárodní přepravou orientovanou na destinace FR, ES, IT vyhlašuje výběrové řízení na pozici - řidiče dodávky do 3,5T pro pravidelné přepravy. , , Nabízíme: , , - při spolehlivosti a vysokém nasazení nadprůměrné ohodnocení , , Požadujeme: , - praxi v mezinárodní dopravě , - zkušenosti s řízením dodávkových vozidel na dlouhých trasách , - bezúhonnost , - spolehlivost , - flexibilitu , - vysoké nasazení , - ochota se podřídit požadavkům firmy , - doložitelnost referencí , , Místo výkonu práce: , , - CZ, ŠP, FR, IT, PT, SK , , Nástup ihned. Profesní zkušenosti s řízením dodávkových vozidel na dlouhých trasách jsou podmínkou. Žádáme pouze zájemce z okolí cca 50 km od Ostravy. Zašlete prosím svůj životopis a Vaše reference na kontaktní email: ridic@dp-express.com. Pracoviště: , . Informace: , .


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Cestovatelské zážitky Jakuba Hrdela.
23

Cestovatel Jakub Hrdel: Tádž Mahal mě nepřitahuje. Asiaté se mě ptají na Putina

Donald Trump
9

Summit KLDR a USA je stále ve hře. Do Singapuru míří tým Bílého domu

Přeskočit a přebrodit. Policejní jezdci na koních soutěžili ve skokovém derby

Na čas a přes nejrůznější překážky závodily v sobotu policejní jezdecké oddíly z osmi evropských zemí v brněnském areálu Panská Lícha. Konalo se tam tradiční Mezinárodní policejní mistrovství v jezdectví. Jezdci museli zvládnout skokové derby, policejní parkour a skok v mohutnosti.

Střecha Masarykova domu v Čejkovicích se propadla. Bude nutné ji celou rozebrat

Zřejmě bez cizího zavinění se v Čejkovicích zřítila část střechy rodinného domu, ve kterém několik let přebýval první československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Na místě pracuje sbor čejkovických dobrovolných hasičů. Střechu již zajišťují před dalším poškozením. „V domě se nikdo nenacházel,“ uvedli hasiči na svém webu. Událost se stala v pátek později večer. 

Konec května bude v Česku velmi teplý. Přijdou i tropy

Vysoké teploty z právě končicího týdne budou pokračovat i v následujících dnech. Na konci května může být místy i kolem 30 stupňů Celsia. Začátkem června ale začnou teploty pozvolna klesat. Vyplývá to z dlouhodobé předpovědi počasí, kterou v sobotu zveřejnil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

Bez očkování se děti do školky nedostanou, předškoláky bez vakcinace ale přijmou

Od začátku roku už na území hlavního města onemocnělo spalničkami celkem 83 lidí. Dva případy zaznamenali zdravotníci tento týden, stejný počet nových pacientů ošetřili i v týdnu do 18. května. „Na území metropole nadále pokračuje zvýšený výskyt onemocnění spalničkami,“ informoval v pátek ředitel pražské hygieny Jan Jarolímek.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT