Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Díky simulátoru existuje Osoblažka i ve virtuálním světě

Videí a fotografií z osoblažské úzkokolejky je na internetu spousta. Díky projektu Martina Pitříka se můžete ve virtuálním světě také vžít do role strojvedoucího pravidelných i výletních vlaků na této trati.

20.3.2016
SDÍLEJ:

Úzkokolejka Osoblažka jezdí nejen mezi Třemešnou a Osoblahou, ale díky železničnímu Trainz simulátoru také ve virtuálním světě počítačů.Foto: Vizualizace: Martin Pitřík

Martin Pitřík ve svém projektu shromáždil a precizně zpracoval spoustu informací o skutečné úzkorozchodné dráze, aby ji mohl přenést do virtuálního světa železničního Trainz simulátoru.

Tento program původně vznikl jako simulátor modelové železnice, ale díky komunitě, která kolem něj vznikla, brzy dorostl a našel si daleko širší uplatnění. Dnes lze prostřednictvím Trainz simulátoru řídit takřka reálně naskriptované lokomotivy na propracovaných mapách s bezpočtem kvalitních objektů kolem trati.

Jak se staví železnice v počítači

,,Ke stavbě osoblažské úzkokolejky využívám směrové a sklonové poměry, tabulky traťových poměrů, letecké a výškopisné mapy, a samozřejmě i bezpočet fotografií a videí jak přímo z trati, tak i z dalekého okolí.

Právě shánění dokumentace k trati byl nejproblematičtější úkol. Pamatuji si, jak první verze vznikaly na základě opsaných sklonovníků podél tratě. Samozřejmě již po chvíli díky zaokrouhávání výškový profil neseděl, jak by měl," popsal Martin Pitřík těžké začátky, než se mu souhrou náhod podařilo dostat k detailně vyhotoveným profilům Osoblažky.

Ty pak s největší možnou přesností přenesl do své mapy.

„Přesto jsem však mapu ještě několikrát předělával. Největší problém byl s určením přesné polohy jednotlivých bodů na trati s jejím virtuálním obrazem. Samotný terén se naštěstí již dělal lépe, i když v průběhu stavby také doznal mnoha změn.

Nejhorší na rovinatém Osoblažsku je, že pokud někde uděláte terénní nerovnost, tak je vidět z velké dálky, čímž nakonec na některých místech mapy vzniklo i několikakilometrové okolí od trati," doplnil Martin Pitřík.

Smysl pro detail

Martin Pitřík své práce spjaté nejen s osoblažskou úzkokolejkou, ale i dalšími tratěmi publikuje pod přezdívkou Marpit. Je autorem také řady objektů, které cestující vidí kolem Osoblažky.

Vytvořil například staniční budovy v Osoblaze, zastávku v Amalíně nebo soubor vagonů a lokomotiv Slezských zemských drah pro turistické jízdy. Ve své modelářské tvorbě se zabývá i takovými detaily úzkorozchodky, jako je infotabule Naučné stezky Osoblažsko u zastávky Dívčí Hrad, a to včetně sprejovaných čmáranic a potrhané mapy.

.

.

.

.

Do virtuální podoby převedl také dnes už neexistující nádražní budovy v Horních Povelicích, nádražní latríny v Liptani a Osoblaze nebo vodní jeřáb ve Slezských Rudolticích, který byl jeho vůbec prvním modelem.

„Musel jsem vytvořit řadu objektů určených pro úzký rozchod a přímo pro osoblažskou úzkokolejku, jelikož v době, kdy jsem se stavbou začínal, nic takového takřka neexistovalo. A vlastně dodnes se modelařině pro úzký rozchod věnuje minimum lidí," vysvětil Martin Pitřík, co obnáší vytváření a vylepšování prvků železnice v simulátoru.

Proč právě Osoblažka?

Proč si autor zvolil ke své práci právě Osoblažku? Zřejmě proto, že úzkorozchodných tratí se u nás mnoho nedochovalo, takže je nejvyšší čas jejich originální podobu uchovat tímto originálním způsobem.

„Vždy mě lákalo jít do stavby něčeho, čemu se mnoho stavitelů map a modelářů nevěnuje. Když jsem poprvé spatřil reálnou dráhu Osoblažku a její okolí na vlastní oči, bylo rozhodnuto, že se do toho pustím. Navíc je tato dráha blízko mého bydliště, takže bylo reálnější se zde zajet podívat," vysvětlil Martin Pitřík, jak se zrodil jeho časově náročný projekt.

Snažím se stále vylepšovat mapu jako takovou a používat v ní stále nové, vylepšené objekty.

Sedm let strávil stavbou trati

Martin Pitřík se stavbou Osoblažky začal asi před sedmi lety.

„Od té doby jsem celou mapu asi třikrát předělal. Současně se snažím udržet kompatibilitu se všemi novějšími verzemi simulátoru a zpřístupnit tak mapu co největší skupině lidí," doplnil Martin Pitřík, který má v plánu výhledově převést do virtuální podoby také trať mezi Krnovem a Glucholazy.

Na svých stránkách osoblazka.g6.cz už představil například albrechtické bytovky za nádražím nebo most přes řeku Opavu.

Fanoušci Osoblažky přichází s nápady

Převádění skutečných železničních tratí do počítačové podoby je koníček, který zabere spoustu času. Autor musí předem počítat s tím, že jeho trať nebude nikdy úplně dokončená a uživatelé simulátoru ho budou stále vybízet k vylepšování objektů a k rozšiřování simulačních oblastí.

V železničním simulátoru je možné přidávat stále další vychytávky jako přepínání pohledu z ptačí perspektivy a z kabiny strojvedoucího, různé funkční prvky pro řízení lokomotivy a pro zabezpečení trati. Každý, kdo si porovná skutečnou a virtuální jízdu po Osoblažce, jistě přijde s nápady, co by se dalo v simulátoru ještě vylepšit a doplnit.

„Nic tak náročného bych nemohl zvládnout bez pomoci mnoha lidí, kteří poskytli fotografie na modely a ke stavbě trati," uzavírá Martin Pitřík.

Autor: František Kuba

20.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Administrativa - Administrativní pracovník THP Rudná 20 000 Kč

Informace o pracovním místě. Příprava a vyhotovování dokladů potřebných pro celní řízení , jednání s klienty a celním úřadem, práce zejména s počítačem. Prac. místo je v Rudné u Prahy.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 30 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel Řidiči MKD. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Požadujeme: řidičské oprávnění CE., V případě zájmu se hlaste telefonicky.. Pracoviště: Merimac s.r.o., Potoční, č.p. 208, 284 01 Kutná Hora 1. Informace: Simona Procházková, +420 327 515 135;607 979 474.

Gastronomie - Gastronomie Číšník, servírka 17 000 Kč

Číšníci a servírky Číšník/servírka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pozice:číšník/servítka, Náplň práce:, obsluha v hotelové restauraci, firemní akce, individuální hosté. Dvousměnný provoz od 6:00, práce též o víkendech., Nástup od 1.8.2018. Mzda: 17 000,- až 20 000,- Kč, Zaměstnanecké výhody: přechodné ubytování zdarma, Kontakt:Cibulková Jiřina, tel.: 724 351 721od 8:00 do 16:00 hod., e-mail: obchod@equitana.cz, Místo výkonu práce:RUBILIS, s.r.o., Equitana Hotel Resort, Martinice č.p. 1, Březnice. Pracoviště: Rubilis, s.r.o., 262 72 Březnice. Informace: Jiřina Cibulková, +420 724 351 721.

Doprava a logistika - Řidič kontejnerového vozu Praha, C 27 000 Kč

Řidič C, Praha Naše firma ADBA, s. r. o. se zabývá kontejnerovou přepravou v Praze a výkopovými pracemi za pomoci bagrů. Do kolektivu naší firmy hledáme nového zaměstnance na pozici řidiče náklad. autmobilu sk. C. Náplň práce: jízdy po Praze s kontejnerovým vozem pokládky kontejneru, dovoz materiálů... základní péče o vozidlo.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z místa události.
4

Z biofarmy na Hradecku pláchli tygři a lev. Uspali je až přivolaní veterináři

Věra Jourová.
15

Jourová: Airbnb klame zákazníky. Od Evropské komise dostalo ultimátum

Mělník a okolí: Náročnější terén své zdolání bohatě odmění

Hluboce zaříznutá kaňonovitá údolí, na jejichž okrajích se zvětráváním vytvořila četná skalní města, to je typický kokořínský obrázek. Stačí vyjet třeba směrem od Mělníka a po pár kilometrech jste v malebné přírodě, kde to mají rádi pěší turisté i cyklisté. Počítat však musíte s poněkud náročnějším terénem.

Případ brutálně zbitého číšníka má mordparta. Nizozemcům hrozí pět a více let

Dva nizozemští bratři íránského původu, které soud poslal do vazby za napadení číšníka Miroslava na zahrádce restaurace v centru Prahy, čeká pravděpodobně nejméně pět let ve vězení. Na základě znaleckého posudku si případ převzala tzv. mordparta, která kromě vražd řeší také těžké ublížení na zdraví.

Rvačky, rabování a slzný plyn. Oslavy fotbalového titulu se ve Francii zvrtly

/VIDEO/ Lidé se měli radovat. Jenže oslavy druhého titulu mistrů světa ve fotbale na mnoha místech Francie vyústily v rabování, vandalství či potyčky s bezpečnostními silami. Nejtvrdší střety se sice odehrály v Paříži, příliš ale nezaostala ani ostatní francouzská města.  Podle agentury DPA byly během nedělního večera pozatýkány desítky především mladých lidí a policisté počítají zraněné.

Pozvánka pro zloděje? Naivita na sociálních sítích je horší než mizerný zámek

Dva týdny – to je pro Čechy nejčastější délka letní dovolené a zároveň více než dostatečný časový prostor pro zloděje. Lidé navíc lapkům práci výrazně usnadňují bezprostředním sdílením zážitků a fotek z cest na sociálních sítích.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT