Loni se akce zúčastnilo 5768 cyklistů z 912 firem. „Loni jsme cílili 5000 účastníků, bylo jich téměř o 800 víc. Letos cílíme na 7000 a doufám, že to bude opět víc," řekl manažer kampaně Lukáš Eršil ze sdružení Auto-mat. Dvou až pětičlenné firemní týmy se mohou registrovat ode dneška do konce dubna na stránce www.dopracenakole.net. Týmy pak mezi sebou soutěží v pravidelnosti ježdění na kole, vítězové dostanou věcné ceny.

Kromě velkých měst jako Praha, Ostrava, Plzeň nebo Ústí nad Labem se zapojují i menší, například Nové Město nad Metují, Říčany nebo Otrokovice. Podle Eršila pochází 80 až 90 procent emisí ve městech z automobilové dopravy. „Život nám podle dat z Evropské unie zkracuje až o 11 měsíců," dodal. Pořadatelé připomněli, že na rozdíl od Nizozemska nebo Dánska, jejich velvyslanci nad kampaní převzali záštitu, je v Česku cyklistika stále spíš sportem než dopravou.

„My používáme kola hlavně jako způsob dopravy. Vyžaduje to ale investice do cyklistických jízdních pruhů. Stojí to hodně peněz, ale je to bezpečné," řekl dánský velvyslanec Christian Hoppe. Velvyslanec Nizozemska Ed Hoeks doplnil, že v jeho zemi je kol o milion víc než obyvatel a ročně se jich vyrobí dalších 1,5 milionu.

V obou zemích se na kole jezdí většinou v běžném oblečení. Podle velvyslanců naopak Češi na kolech i ve městech vypadají, že se chystají na profesionální cyklistický závod. „Rozhodně nemusíte po městě jezdit v upnutých dresech," řekl manažer projektu Eršil. Sloganem letošního ročníku akce je Do práce na kole ve vší parádě. Spolupracuje proto s výrobci oblečení a doplňků pro městskou cyklistiku. Účastníky také vyzývá, aby posílali fotky ve svých cyklistických outfitech.