Děti by také měly být víc vedeny k ochraně zdraví při mimořádných událostech a bezpečnosti na silnicích. Podle Jany Holíkové z ministerstva proto nyní zahájili veřejnou diskusi s kantory, ti mohou materiál připomínkovat.

Školská reforma umožnila školám upravit si výuku podle svého. V minulém školním roce byl na prvním i druhém stupni ZŠ ukončen první cyklus výuky podle vlastních vzdělávacích programů škol, ministerstvo proto přistoupilo k revizi centrálních osnov. Přizvalo k ní zástupce ministerstva dopravy, vnitra, obrany, hasiče nebo Výbor na obranu rodičovských práv.

Praktické postupy

Například druhý cizí jazyk by musely školy od roku 2014 nabízet v rámci volitelných předmětů nejpozději od sedmé třídy, mohly by na něj týdně vyčlenit i více než dosavadních šest hodin. Školáci by se také učili, jak se chovat při živelních katastrofách, ale také třeba jak předcházet rizikovým situacím a jak v případě nouze komunikovat s operátory tísňových linek. Zároveň by si měli osvojit pravidla bezpečné komunikace na síti nebo bezpečnost v dopravě.

Ve výuce sexuální výchovy udělalo ministerstvo jen drobné změny, přibýt by mělo třeba poučení o sexuální zdrženlivosti a promiskuitě. Konzervativní rodiče například v minulosti protestovali proti tomu, aby se jejich děti ve škole učily o ochraně před sexuálně přenosnými nemocemi. Rizika přenosu AIDS se proto nyní přejmenovala na ochranu před infekcemi přenosnými krví.

Finanční gramotnost

V rámci finanční gramotnosti by se žáci učili, jak rozumně nakládat s penězi a nezadlužit se, větší povědomí by také měli získat o činnosti obranných složek státu a o problematice korupce. Exministr Josef Dobeš navrhoval také zařazení výchovy k národní hrdosti, nápad ale neprošel.

Některé okruhy, například finanční gramotnost, už řada škol učí. Uvedené změny neznamenají automaticky nové předměty, školy mohou novinky zařadit do příbuzných předmětů, třeba občanské nauky či matematiky. Změny v centrálních osnovách si pak školy zapracují do svých vzdělávacích programů.

Plánované změny jsou dostupné na portále www.rvp.cz, učitelé je teď o budou připomínkovat. „Účelem diskuse je zejména seznámit pedagogické pracovníky a odbornou i laickou veřejnost s provedenými změnami a s jejich dopadem na vzdělávání žáků, umožnit jim sdělit připomínky k navrženým úpravám a položit další případné dotazy týkající se těchto změn," uvedlo ministerstvo.