Tolerance alkoholu, jak ji dnes schválila Sněmovna, bude platit jen na některých vodách. Týká se to jen takzvaných nesledovaných vodních cest nebo účelových vodních cest, a nikoli dopravně významných vodních cest. Novelu nyní projedná Senát.

„Schválení novely považuji za krok správným směrem. Snižuje poněkud přehnanou represi ze strany státu vůči vodákům a podporuje svobodné rozhodování jednotlivce, uvedl předkladatel návrhu Lukáš Bartoň (Pitáti), který však původně počítal s 0,8 promile, respektive jedním promile.

Sněmovna se k této hranici však nepřiklonila. "Nejedná se o generální pardon pro opilce," řekl o návrzích zpravodaj a poslanec ODS Vojtěch Munzar.

Zrušení nulové tolerance k alkoholu by se mělo týkat bezmotorových plavidel, tedy kanoí, kajaků nebo raftů. Na řidiče vodních skútrů či posádky motorových člunů se zrušení nevztahuje. Novela totiž nemá za cíl plně legalizovat pití alkoholu na vodě, ale pouze ho dekriminalizovat. 

Policie i nadále může plavbu zakázat

Lidé by však měli mít na paměti, že novela nezbavuje vodáky povinnosti dodržovat zákony, které se plavby týkají. Policie nebo Státní plavební správa tak i nadále může zakázat plavbu člověku, který je pod vlivem alkoholu.

I nadále zůstávají v platnosti ustanovení dalších předpisů. Například trestní zákoník, který hovoří o ohrožení ostatních osobou, která je vlivem alkoholu nezpůsobilá ovládat plavidlo.

Otázka dolního toku Berounky

Poslanci také při schvalování zákona na návrh Jany Krutákové (STAN) vypustili ze seznamu využitelných vodních cest dolní tok Berounky od 37. kilometru do přístavu Radotín. Podle poslankyně to zabrání projektu splavnění Berounky v tomto úseku.

Ze zpracovaného generelu, který vypracovalo ministerstvo dopravy, podle ní vyplývá, že jde o mohutný investiční záměr, který by zahrnoval vybagrování dna od Berouna po Radotín, dva nové jezy, deset plavebních komor, zvýšení jezu v Karlštejně nebo vybudování plavebního kanálu v úseku Lipence - Dolní Černošice. Krutáková poukazuje na to, že se záměrem nesouhlasí hlavní město Praha, dotčené městské části ani dotčené obce ve Středočeském kraji.

Hospodářský výbor její návrh nepodpořil. Přesto pro něj hlasovalo 127 poslanců. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) již dříve řekl, že jeho úřad s vynětím Berounky nesouhlasí. Podotýkal, že samo zařazení řeky do seznamu neznamená povinnost uskutečnit dané stavební práce.

Zařízení pro sledování pohybu

Lodě na vnitrozemských plavbách s výjimkou malých plavidel také budou zřejmě na některých úsecích povinně vybaveny zařízením pro sledování pohybu. Tím budou muset být podle vládního návrhu vybavena plavidla s vlastním strojním pohonem.

„Mám radost, že v konečném hlasování o zákoně zvítězil zdravý rozum a poslanci podpořili zmírnění podmínek pro přívozy. Napravili tak původní nesmyslnou úpravu, která by pravděpodobně zlikvidovala převoznickou živnost v Česku,“ uvedl po hlasování poslanec Jan Bauer z ODS.

Výjimku kabinet navrhoval pro rekreační lodě, plovoucí stroje a malá plavidla s trupem delším než sedm metrů, které provozuje správce vodní cesty, plavební úřad nebo složka integrovaného záchranného systému.

Ministerstvo dopravy si od zavedení nové povinnosti slibuje zejména zvýšení bezpečnosti na řekách. Opatření by mělo pomoci také v ochraně životního prostředí a ke zvýšení efektivity plavebního provozu. Povinnost by měla platit jen na vybraných vodních cestách. První z nich je na Labi od jezu Přelouč po hranici s Německem, druhá na Vltavě od Slapské přehrady po soutok s Labem u Mělníka.